دستورالعمل اجرایی ارائه تسهیلات خرد ابلاغ شد


ساعت: 12:41
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834315

بانک مرکزی به منظور ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در استفاده از تسهیلات بانکی خرد بر اساس اعتبار برای اجرا، دستورالعمل اجرایی ارائه تسهیلات خرد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی، از اجرای «دستورالعمل اجرایی تأمین تجهیزات خرد» شبکه بانکی خبر داد. این دستورالعمل به منظور ایجاد شرایط لازم برای تسهیل استفاده متقاضیان از تسهیلات بانکداری خرد با ایجاد سامانه وثیقه مبتنی بر اعتبار سنجی تهیه شده است.

در این دستورالعمل سقف میزان تجهیزات خرد دو میلیارد ریال (200 میلیون تن) تعیین شده است. همچنین این دستورالعمل در هنگام تهیه فهرست ضمانت‌نامه‌ها و مدارک قابل دریافت از متقاضیان تجهیزات خرد، مقرر می‌دارد که تجهیزات خرد بر اساس اعتبار در اختیار متقاضیان دارای سابقه و امتیاز اعتبار در ازای یک حداکثر دو وثیقه

بر اساس این ابلاغیه، موسسه اعتباری از تاریخ ابلاغ دستورالعمل، تسهیلات خرد ارائه شده به مشتری را بر اساس شرایط، رتبه اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتباری مشتری در قالب قراردادهای اقساطی، اجاره های احتمالی، مرابحه، جاله و قرض الحسنه.

حداکثر کل اصل تسهیلات خرد قابل پرداخت به هر مشتری در سطح کلیه موسسات اعتباری دو میلیارد ریال است. کارمزد، تعهد تأخیر در پرداخت بدهی حسب مورد مشمول مقررات ابلاغی مناسب از جمله مفاد دستورالعمل اجرایی قراردادها و الزامات مندرج در فرمهای یکسان قراردادهای اعتبار بانکی است.

موسسه اعتباری موظف است قبل از ارائه تسهیلات نسبت به استعلام سابقه چک برگشتی و تعهد غیرجاری مشتری اقدام کند.

ارائه ریز تجهیزات به مشتری با چک بازپرداختی که تسویه نشده یا بدهی بلندمدت تا زمان تسویه اثر چک بازیابی و تعیین بدهی بلندمدت طبق ضوابط ابلاغی مربوطه ممنوع است. .

مؤسسه اعتباری می تواند در هنگام ارائه تسهیلات خرد به مشتری دارای سابقه و رتبه اعتباری، تعهدات قانونی و مفاد مربوطه و نیز شرایط مندرج در این دستورالعمل را به تناسب رتبه اعتباری مشتری، میزان تسهیلات خرد و نیز رعایت کند. سطح نقدینگی اوراق بهادار و ضمانت نامه اخذ دو ضمانت نامه و تضمین از وام گیرنده یا ضامن.

اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده های مختلف ممنوع است

در صورت ارائه تسهیلات خرد به مشتری بدون سابقه و رتبه اعتباری، موسسه اعتباری ممکن است با دریافت حداکثر دو سند و ضمانت نامه مندرج در ماده (6) برای اولین بار یک میلیارد ریال تامین وجوه خرد در سطح کلیه موسسات اعتباری.

بر اساس این دستورالعمل، مؤسسه اعتباری موظف است قراردادهای ارائه تسهیلات بانکی را در حدود اعلام شده از سوی بانک مرکزی الکترونیکی و نسخه ای از آن را در اختیار مشتری قرار دهد.

دریافت وثیقه نقدی از مشتری در قالب تجهیزات خرد در قالب سپرده های مختلف ممنوع می باشد.

در این دستورالعمل ضمانت نامه ها و مدارک به شرح زیر اعلام شده است:

اوراق بهادار تجاری مانند چک یا سفته.

اوراق بدهی اعم از پذیرفته شده در بازار سرمایه یا غیر آن.

سهام شرکت های ثبت شده از جمله سهام عدالت.

واحدهای سرمایه گذاری وجوه سرمایه گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار.

چک یا سفته از ضامن.

دارایی عینی با ارزش مشترک مانند اتومبیل، سکه یا مصنوعات طلا.

حسابداری اشخاص

گواهی عدم پرداخت حقوق از موکل یا ضامن.

ضمانت پروانه کسب که در زمان ارائه تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی باشد.

در مناطق روستایی ضمانت دهیاری که صلاحیت و صلاحیت وی به تایید شورای اسلامی روستا رسیده باشد ممهور به مهر شورای اسلامی روستا خواهد بود.

سیم کارت دائمی که تحت مالکیت مشتری ثبت شده است.

برای دهقان، کشاورز، دامداران سنتی و عشایر، پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت زمین کشاورزی، ضمانت زنجیره ای.

ضمانت نامه صادره توسط شرکت کارفرمای مشتری، ضمانت بدهی وام گیرنده.

سایر تضمین های قابل مقایسه با رتبه اعتباری مشتری و تشخیص موسسه اعتباری.
«دستورالعمل اجرایی تأمین تجهیزات خرد» مشتمل بر 14 عضو و یک تبصره در دومین جلسه کمیسیون مقررات و نظارت بانک مرکزی مورخ 28/01/1401 به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است. .

گفتنی است یکی از برنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری، تسهیل دسترسی مردم به پول و خدمات بانکی و به عبارتی گسترش شمول مالی است. برای این منظور تاکنون اقدامات مختلفی انجام شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید