دستورالعمل تسهیلات زایمان به بانک ها ابلاغ شد


ساعت: 14:55
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823461

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی دستورالعمل اجرای تسهیلات زایمان در شبکه بانکی را ابلاغ کرد که بر اساس آن بانک ها موظفند ظرف یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور اطلاع دهند. . .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در این بخشنامه به صراحت آمده است: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 100 درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و 50 درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری را به شبکه بانکی تسهیلات مشمول (2) (2) ارائه می‌کند. الف) تبصره (16) قانون بودجه «1401 کل کشور را از طریق بانکهای موجود در اولویت قرار دهد.

بانک ها موظفند با اخذ سفته از متقاضی یا ضامن معتبر نسبت به بازپرداخت تسهیلات بر اساس وام متقاضی اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای مفاد این بند بر عهده بانک مرکزی و بانک های موجود و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط است. عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و از مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

بر این اساس، برای فرزندان متولد شده پس از سال 1400 تسهیلات فرزندپروری قرضه الحسنه برای فرزند اول 200 میلیون ریال، برای فرزند دوم 400 میلیون ریال، برای فرزند سوم 600 میلیون ریال و برای فرزند چهارم 800 میلیون ریال و برای فرزند چهارم 1000 میلیون ریال است. ریال برای کودک پنج سال به بالا.

در صورت تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد در نظر گرفته می شود. بانک مرکزی با همکاری سازمان ثبت احوال کشور متعهد می شود سامانه ثبت و مدیریت فرآیند پرداخت ولادت قرض الحسنه را ایجاد کند.

در پایان این بخشنامه اکیداً یادآور می‌شود که حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، باید توافقی جهت ابلاغ به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور و کپی ابلاغیه مربوطه به این بانک انجام شود.

شایان ذکر است متقاضیان می توانند به سامانه ثبت نام قرض الحسنه فرزند مراجعه کنند.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید