دستور اسلامی مبنی بر ورود 500 سانتریفیوژ جدید ظرف یک ساعت به مدار، با تلاش علی اکبر صالحی است.

دستور اسلامی مبنی بر ورود 500 سانتریفیوژ جدید ظرف یک ساعت به مدار، با تلاش علی اکبر صالحی است.

روز جدید یک کارشناس سیاست خارجی در واکنش به صحبت های علی باقری که از دستور علی شمخانی به محمد اسلامی مبنی بر تبدیل اگزوفلووراید به 500 سانتریفیوژ در کمتر از یک ساعت خبر داده بود، می گوید که گفته است دستور آقای شمخانی داده شده است. و آقای اسلامی او این کار را در یک ساعت انجام داد، اما این سرعت و نتیجه گیری بر این اساس است که دو سال پیش زحمت زیادی کشیده شد و آقای صالحی و همکارانش زحمت کشیدند. این نشان می دهد که صنعت هسته ای ایران نه تنها از بین نرفته است، بلکه کاملاً دست نخورده است و قادر به نظارت بر عملیات است.

علی باقری اخیرا در نشست غیرعلنی با خبرنگاران از دستور محمد اسلامی مبنی بر تبدیل گاز اگزوفلووراید به 500 سانتریفیوژ در کمتر از یک ساعت خبر داد. حسن بهشتی پور به همین مناسبت در گفتگو با «انتخ» گفت: موضوع فناوری هسته ای در ایران دستاورد نظام است نه دولت ها. اگرچه همه دولت ها، یعنی از سال 68 تا 1401، هر کدام در چرخه سوخت هسته ای نقش داشتند. به مرحله استخراج اورانیوم از معدن ساغند، تا کیک زرد در اردکان یزد، تولید گاز اگزوفلووراید در اصفهان و سپس تبدیل آن به سانتریفیوژ در نطنز و غنی سازی و آوردن آن به اصفهان برای ساخت فکر کنید. سوخت هسته ای برای میله ها یا صفحات سوخت.”

وی با تاکید بر اینکه تمام چرخه سوخت هسته ای دستاورد جمهوری اسلامی ایران است و هر یک از دولت ها سهمی دارند، گفت: متاسفم برای کسانی که مخالف برجام هستند یکی از دلایل آنها این است که صنعت هسته ای ایران است. تحت تاثیر برجام. او سیمان قلندریا را که جزء و قلب رآکتور هسته ای اراک در آن زمان در دست ساخت بود، به عنوان نمادی از نابودی صنعت هسته ای ایران در نظر گرفت. در حالی که این آقایان بعدها شاهد بودند که چگونه ایران توانست ذخایر اورانیوم خود را افزایش دهد و سانتریفیوژهای جدید IR-2، IR-4 و IR-6 را از می 2018 در مدار قرار دهد، زمانی که ما کاهش تعهدات را در پنج مرحله آغاز کردیم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: تمام موارد ذکر شده به این دلیل بود که اولاً در سال بین اردیبهشت 1396 که ترامپ از برجام خارج شد تا اردیبهشت 1397 که ایران یک سال به اتحادیه اروپا مهلت داد. چیزهایی را وعده داد او آنچه را که قول داده بود انجام داد، اما این کار را نکرد، بنابراین آنها می‌خواهند به طور تلویحی بگویند که دولت‌های یازدهم و دوازدهم عقب نشستند و منتظر اروپا بودند. در حالی که معروف بود که بین این سال ها، یعنی. از اردیبهشت 1376 تا 1377 و از سال 1998 تا 1400، ایران تمام تلاش خود را برای افزایش ظرفیت اورانیوم ایران و نوع جدیدی از سانتریفیوژها که 10 برابر کارآمدتر و غنی‌کننده‌تر از سانتریفیوژهای قبلی هستند، انجام داد. Dared را وارد مدار کرد.

بهشتی پور تاکید کرد: با این جزئیات دستوری که از سوی آقای اسلامی صادر شده مبنی بر اینکه 500 دستگاه سانتریفیوژ ظرف یک ساعت وارد مدار می شود به دلیل پشتیبانی هایی است که انجام شده است. این نشان می دهد که صنعت هسته ای ایران نه تنها از بین نرفته است، بلکه کاملاً دست نخورده است و قادر به نظارت بر عملیات است. بر این اساس بسیار مهم است که دقت کنیم آقای باقری راست می گوید که آقای شمخانی دستور دادند و آقای اسلامی در عرض یک ساعت این کار را انجام دادند، اما بر این اساس که قبل از دو سال زحمت زیادی کشیده شد. گذاشته شد و آقای صالحی و همکارانش زحمت کشیدند. آنها خیلی کشیدند.”

این تحلیلگر سیاست خارجی با بیان اینکه باید این را یک دستاورد کل نظام بدانیم چرا که همه دولت ها در بخش های مختلف سال 68 نقش داشته اند و هر کدام سهم متفاوتی داشته اند، گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه تحلیل کنیم، بدون این حمایت ها، باید این موضوع را انجام دهیم. امکان ارائه 500 سانتریفیوژ از نوع جدید توسط آقای اسلامی در عرض یک ساعت وجود نداشت. این قطعا به دلیل حمایت ها و تلاش هایی است که انجام شده است. همچنین یک بار دیگر ثابت می کند که صنعت هسته ای در ایران بومی شده است و مثلاً اگر امروز توافق شود و این صنعت را محدود کنند، به معنای نابودی آن نیست، بلکه در مغز و بالقوه در قوت آن مهم است. از جوانان ما در سال 2003، اوباما در یک سخنرانی معروف به E-Pack، لابی اسرائیل، گفت که حتی اگر تاسیسات هسته ای ایران را نابود کنیم، این فناوری در ذهن و روح ایرانیان ریشه دوانده است و ما نمی توانیم آنها را نابود کنیم. »

بهشتی پور در پایان خاطرنشان کرد: چه خوب است که به همه شهدایی که در این راه جان خود را فدا کردند و جان خود را چه در حوزه فنی هسته ای در سازمان انرژی اتمی و چه در مسیر هسته ای درود فرستیم. دیپلماسی در آن سالها خوردند و آبروی خود را تقسیم کردند. من فکر می کنم همه اینها ارزشمند است و ما باید همین الان از تیم هسته ای حمایت کنیم زیرا آنها از منافع ایران حمایت می کنند و در درون نظام تصمیم می گیرند. آنها رهبر هستند و فکر می کنم اکنون باید از هر جهت از آنها حمایت کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید