دستور برخورد قاطع رئیس جمهور با قانون شکنان/ نبود حاکمیت متمرکز تولیدکنندگان در آبادان و هرمشهر را به چالش می کشد

وی با بیان اینکه موضوع حاکمیت دوگانه در منطقه آزاد اروند به رئیس جمهور گزارش شده و آقای راسی دستور برخورد قاطع و قانونی با متخلفان را صادر کرده است، افزود: آنها مسئول هستند و هر مجموعه به صورت جزیره ای عمل می کند. این امر مشکلات بزرگی را برای تجار و کارآفرینان ایجاد کرده است.

مشاور رئیس جمهور گفت: طبق قانون به ویژه اصل 65، رئیس اجرایی منطقه آزاد اروند باید متولی اصلی دولت باشد و ورود و خروج کالا در گمرک و گمرک و سایر دستگاه ها با متولی

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های هفت منطقه آزاد جدید در لایحه بودجه 1401 در پالایشگاه گنجانده شده است، افزود: پس از تصویب تاسیس هفت منطقه آزاد در کشور، ایجاد این مناطق و الحاق آنها به هشت منطقه قبلی مناطق آزاد هستند.

سعید محمد ادامه داد: راه اندازی هفت منطقه جدید باید زمانی تصویب می شد که 8 منطقه موجود به شاخص های مورد نظر رسید، اما با توجه به تایید ایشان باید این قانون را اجرا کنیم.

مشاور رئیس جمهور گفت: مدیران اجرایی این مناطق به استثنای منطقه ایلام و کرمانشاه شناسایی و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است و در منطقه ایلام و کرمانشاه نیز تا پایان فروردین ماه آینده کار اجرایی آنها آغاز می شود. سال

محمد افزود: بودجه 1401 اعتبار شامل پالایش نفت است، بنابراین از این محل زیرساخت‌ها در هفت منطقه آزاد جدید در مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه مریوان در استان کردستان، بوشهر، اردبیل، اینچه برون در استان گلستان و قصرشیرین در استان کرمانشاه اجرا می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به راه اندازی بانک های فراساحلی (بانک های خارجی) در مناطق آزاد کشور، گفت: پس از اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی، در دستور جلسه. “

محمد گفت: بانک فراساحلی در مناطق آزاد با مرکزیت منطقه آزاد کیش ایجاد می شود اما در سایر مناطق نیز شعب این بانک فعال می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بانک های برون مرزی جزو بانک های ارزی هستند و مستقل از بانک مرکزی فعالیت می کنند، می توانند عملکرد ارزی خوبی برای فعالان اقتصادی داشته باشند.

سعید محمد در سفری دو روزه به منطقه آزاد اروند به دیدار نخبگان از پروژه های عمرانی، صنعتی، نفتی، انرژی و دیدار با فعالان اقتصادی خواهد رفت.

منطقه آزاد اروند با وسعت 37400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، هرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون قرار دارد.

این منطقه در همسایگی عراق و کویت با ظرفیت‌های کافی مانند جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید