دستگیری کارگران در تجمع؛ تصحیح در لاوان

به گزارش فارس، سیدعلی هاشمی در نشست با خبرنگاران به تشریح جزئیات حوادث روز دوشنبه پتروشیمی عسلویه پرداخت و وضعیت کنونی این منطقه را عادی دانست.

به گفته وی، صبح روز دوشنبه تعدادی از کارگران فعال صنعت پتروشیمی مستقر در عسلویه “جلسه صنفی” برگزار کردند که در آن تعدادی از فرصت طلبان با اعمال نفوذ و سوء استفاده از کارگران، شعارهای ضد هنجاری سر دادند.

فرماندار عسلویه افزود: این افراد اقدام به آتش زدن برخی آلاچیق های واقع در آن منطقه و همچنین تعدادی سطل زباله کردند و با حضور و وساطت نیروهای امنیتی، مردم متفرق و تعدادی نیز دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه اکنون تردد در این منطقه به حالت عادی بازگشته است، ادامه داد: به کارگران توصیه می کنیم مانند گذشته اجازه ندهند افراد متخاصم در مطالبات کارگری آنها دخالت کنند. انتظار می رود کارگران عزیز اجازه سوء استفاده از این جلسات صنفی و سر دادن شعارهای ضد هنجاری و تخریب اموال عمومی را به ضد انقلاب ندهند.

بیکاری به دلیل اعتراض به دستمزد

همچنین منابع کارگری در منطقه عسلویه به خبرنگار ایلنا از بیکاری حدود 20 نفر از کارکنان پتروشیمی سپهر لاوان از ابتدای سال تاکنون خبر دادند.

ظاهرا اخراجی ها کارگرانی هستند که بیش از 5 سال سابقه کار دارند و کارفرما با بیان اینکه قرارداد کار به پایان رسیده و دیگر نیازی به آنها نداریم، با ادامه کار موافقت نکرده است.

این نیروها می گویند: کارفرمای جدید به دنبال کاهش دستمزد و مزایای نیروی کار است. از طرفی کارفرما سیستم ماهواره ای را از 10-20 به 7-21 تغییر داده است. یعنی به جای 20 روز کار و 10 روز مرخصی، در این شرایط سخت و این گرما و آلودگی هوا و غیبت از خانواده، نیروها باید 21 روز کار کنند و فقط 7 روز به مرخصی بروند.

این کارگران می گویند: اعتراض به تصمیمات جدید کارفرما باعث عدم تمدید قرارداد برخی کارگران شده است. آنها فکر میکنند؛ کارفرما برای پرداخت دستمزدهای اولیه کارگران قدیمی را با کارگران جدید جایگزین می کند.

خبرگزاری ایلنا در تماس با مجموعه سپهر لاوان، از مدیریت این مجموعه در خصوص عدم تمدید قرارداد نیروهای جانباز و همچنین تغییر سامانه ماهواره ای توضیح خواست؛ این گروه در پاسخ، «انتظار قانون» و «احترام به نیروهای بومی» را مبنای این اقدام دانسته و نوشته است: «براساس نص صریح قانون منطقه ای الزام به بکارگیری نیروهای بومی و با کیفیت، شرکت ها موظفند استفاده از منابع انسانی منطقه شرکت عملیات غیرصنعتی پتروشیمی سپهر لوان قطب پس از «پایان قرارداد» برخی نیروهای غیربومی طی مراحلی کاملا قانونی و عرفی با احراز و پرداخت کامل حق و حقوق آنان جایگزین نیروهای بومی استان بوشهر شد. قانون را دقیقا رعایت کنید می توان تاکید کرد که نیروی اخراجی وجود ندارد اما قرارداد آنها به پایان رسیده است. ضمناً با انجام مصاحبه های فنی، نیروهای باکیفیت و بومی انتخاب و قرارداد آنها جهت شفاف سازی به سازمان منطقه ویژه عسلویه ارسال شد و در نهایت این موضوع مورد توجه قانون قرار گرفت. پرداخت کلیه تعهدات، دستمزد و مزایا و اجرای کلیه بندهای قانونی بستگانی که به پایان قرارداد رسیده اند در دستور کار قرار گرفت و محقق شد.

مدیریت مجتمع سپهر لاوان همچنین در پاسخ به علت تغییر سامانه ماهواره ای گفت: برای تنویر افکار عمومی ذکر دو موضوع در این خصوص ضروری است اول اینکه شرکت قطب سپهر لاوان غیرصنعتی است. شرکت عامل بر خلاف نام پتروشیمی که بر پیشانی خود می گذارد. سرویس) با تمرکز بر پذیرایی و بدون فعالیت صنعتی، طراحی و مهندسی و محل کار وی در هتل، فضایی بسته با کلیه امکانات رفاهی (یخچال، حمام، خشکشویی، رستوران و …) می باشد. دوم اینکه موقعیت هتل این شرکت در شهرک عسلویه نیست بلکه در محدوده جغرافیایی شهر کنگان (روستای شیرینو) می باشد. به همین دلیل لازم به ذکر است که محل کار همکاران عزیز در منطقه آلوده عسلویه نمی باشد. در عین حال ساعت کاری منطقه 14-14 و 14-7 و 7-21 می باشد که با توجه به نوع فعالیت خدماتی نوع سوم محسوب می شود و در عین حال مورد تمجید همکاران قرار می گیرد و خیر حقوق این بستگان از بین رفته است. همچنین با عنایت به اهمیت کرامت خانواده همکاران محترم، در نظر داریم با استفاده از نیروی کار بومی و جابجایی، حضور این بستگان در کنار خانواده را کاملا عادی و روزانه با رعایت کلیه بندهای حقوقی و مزایا انجام دهیم. روزهای کاری تا “کار روزانه”.

کارگران اخراج شدند اما به پاسخ سپهر لاوان اعتراض کردند. آنها می گویند: تاکید شرکت بر بومی بودن نیرو درست نیست زیرا در بین 12 نفری که قراردادشان در ابتدا تمدید نشد، فقط 5 نفر بومی بودند. پاسخ شرکت به عدم تمدید قراردادهای خارجی چیست؟ شرکت سپهر لوان به این مسائل توجهی نمی کند و گفته های او عذرخواهی بیش نیست.

این نیروها می گویند: کارگران اخراجی معمولاً بیش از 7-5 سال سابقه خدمت دارند و قرارداد آنها مستقیماً با شرکت است. دلیل عدم تمدید ناگهانی قرارداد پس از حداقل 5 سال چه می تواند باشد؟ اخراجی ها 5 تا 7 سال در این شرکت کار کردند و مشکلی نداشتند و همه راضی بودند، چرا باید با تغییر مدیریت، کارگران به یکباره اخراج شوند؟

می گویند: علاوه بر این، پس از تغییر رهبری مجموعه، قراردادی یک ماهه با نیروها در چهار ماهه اول امسال بسته شد و پس از آن شروع به قطع نیرو یا به قول خودشان کردند. عدم تمدید قرارداد با بخشی از نیروهای خود.

این نیروها تاکید می کنند: دلیل عدم تمدید قرارداد اعتراض به کاهش حقوق و مزایای کارکنان است. کارفرما باعث شده کوچکترین اعتراضی برای کسی نباشد.

باید بگویم؛ موضوع عدم تمدید قراردادهای طولانی مدت کارگران موضوع جدیدی نیست. بسیاری از کارگران پس از سال ها کار و تنها با تصمیم مدیریت مجتمع به دلایل مختلف بیکار می شوند و این مشروعیت کارفرمایان در عدم تمدید قرارداد کارگران – به ویژه قراردادهای طولانی مدت – مورد انتقاد بسیاری از فعالان کارگری قرار گرفته است. پس از مصوبه 179 دیوان عدالت اداری به تدریج قراردادهای دائم جای خود را به عقود موقت داد و از آن زمان حتی قراردادهای یک ماهه نیز مشروعیت یافت. این موضوع دست کارفرمایان را برای اخراج یا بهتر بگوییم عدم تمدید قرارداد کارگران باز گذاشت و مشکلات زیادی را برای کارگران ایجاد کرد.

موضوع امنیت شغلی کارگران همواره از سوی مسئولان مطرح بوده است. در اردیبهشت ماه امسال سید ابراهیم رئیسی درباره لزوم تصمیم گیری برای ارتقای امنیت شغلی صحبت کرد و سپس کمیته ای به نام کمیته امنیت شغلی تشکیل شد. فعالان کارگری می گویند اگر قرار است به امنیت شغلی کارگران فکر شود، راه ابتدایی تر لغو مصوبه 179 CAS و بازگرداندن قراردادهای بی پایان به بازار کار است. در حالی که کارفرما می تواند با کارگران قرارداد یک ماهه ببندد به هر دلیلی می تواند آنها را اخراج کند.

دیدگاهتان را بنویسید