از آنابستانی تا شفافیت صداها. کلیباف تصویر مجلس را تصحیح می کند؟!

از آنابستانی تا شفافیت صداها  کلیباف تصویر مجلس را تصحیح می کند؟!

روز جدید این روزها سخنان محمدباکر کلیباف درباره موضوعات مختلف از سیلی زدن به عنابستانی گرفته تا سربازان راهور تا شفافیت آرا و پرداخت پول مردم برای تصمیمات انقلابی خبرساز شد. سردار چیکار میکنه؟

اتفاقات زیادی در دوره های مختلف مجلس افتاد که یکی از نشانه هایی شد که افکار عمومی این دوره از مجلس را به یاد می آورد. مثلا مجلس ششم را همه با سابقه استعفای نمایندگان به یاد دارند یا مجلس هشتم را با سابقه درگیری لفظی علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد در یکشنبه سیاه مجلس.

با توجه به مجلس فعلی، مجلس یازدهم، ماجرای سیلی زدن علی عسگر عنابستانی نماینده سبزوار به یک پلیس راهنمایی و رانندگی با تاریخچه مجلس یازدهم گره خورده است و هر بار که نام آن مجلس یا عابستانی برده می شود، همه آن را به یاد خواهند آورد.

این روزها نام این نماینده مجلس بار دیگر بر سر زبان ها افتاده و باز هم ماجرای ضربه او به سرباز به خبر اصلی رسانه ها تبدیل شده است. این بار اما این موضوع از سوی محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد و وی در خصوص موضوع سیلی و فشار اظهارنظر کرد و همان اظهارات عنابستانی را تکرار کرد.

همین مشکل باعث شد تا شبکه های اجتماعی مملو از نظرات و واکنش ها نسبت به اظهارات کلیباف شود. در گزارش «سیلی انابستان; خدایان و بندگان در خیابان انقلاب » پنجم بهمن ماه سال جاری به سراغ ماجرای درگیری این نماینده مجلس با افسر راهنمایی و رانندگی رفتیم و نگاهی به واکنش های مربوط به این حادثه انداختیم. از این تاریخ تا امروز هر از چند گاهی اخباری از این پرونده منتشر می شود.

در نهایت پرونده با محکومیت این نماینده مجلس به پایان رسید. خبرگزاری تسنیم در 19 مرداد 1380 گزارش داد: «علی عسگر عابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی به اتهام سیلی زدن به مأمور پلیس راهور تهران به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. . در خبر دیگری از 9 شهریور 1400 که خبرگزاری صداوسیما منتشر کرده است، آمده است: «سخنگوی قوه قضائیه گفت سرباز راهور با این که عابستانی محکوم شده بود، موافقت کرده است».

ماجرا تا اینجا مشخص است و معلوم نیست چرا رئیس مجلس در نطق خود ماجرا را تعریف می کند که در آن رای دادگاه مشخص است و گفته سرباز طبق نظر دادگاه صحیح است. این اتفاق باعث شد عابد اکبری، همان سربازی که با مشت به صورت عنابستانی کوبیده بود، بار دیگر در صفحه لایو اینستاگرام خود به اظهارات کلیباف پاسخ داد و همچنین گفت که اگر سیلی نبوده، چرا دادگاه حکم را صادر کرده است.

رئیس مجلس احتمالاً نگران وجهه عمومی مجلس شورای اسلامی آن دوره بوده و در تلاش بوده تا این یادداشت سیاه را از سوابق جلسه پاک کند. اما در عمل برعکس این اتفاق خواهد افتاد و چنین اظهاراتی نه تنها کمکی به چهره مجلس یازدهم نمی کند، بلکه به تخریب هر چه بیشتر قوه مجریه کمک می کند.

ماجرا به همین جا ختم نمی شود و عنابستانی با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود با اظهارات کلیباف نوشت: کمی حقیقت را روشن کردند! بارها گفته ام این اشتباه عابستانی است که سربازی را در حالی که در وظیفه نیست بزند! این اشتباه عابستانی بود که سرباز رنجیده را هل داد! “تفاوت در جنون رسانه ای گم می شود.”

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. آیا قوه قضائیه باید علاوه بر ابلاغ حکم، بیانیه ای صادر کند تا دیگر این اظهارات مطرح نشود؟ شاید اگر سرباز اکبری رضایت خود را در این مورد جلب نمی کرد، امروز این اظهارات را نمی شنیدیم.

وقتی رئیس مجلس از طرف مردم وعده می دهد

با این حال، کلیباف با این بیانیه نه تنها به حاشیه رفت، بلکه در اظهارنظر دیگری واکنش های متفاوتی را برانگیخت. کلیباف به مجلس گفت: ما باید تصمیمات سخت و جسورانه بگیریم. «مردم برای هر تصمیم عاقلانه و انقلابی که می‌گیریم، اگر مطمئن باشند که طراحی و اجرای درستی است، هزینه می‌پردازند. اظهارات رئیس مردمی باعث شد تا کاربران مختلف شبکه های اجتماعی نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهند.

برخی تاکید کردند که نمایندگان فعلی مجلس حتی اگر با مشارکت حداکثری وارد بخارست شوند، نمی توانند قول بدهند که اینگونه از سوی مردم حقوق بگیرند، ناگفته نماند که مجلس فعلی با مشارکت بسیار کم تشکیل شده و منطقی نیست که آن رئیس مجلس شورای اسلامی از طرف مردم اینطور صحبت کنید. در شرایط کنونی مردم در مقاطع مختلف زندگی خود تاوان تصمیمات مسئولان را پرداخته اند و بحران اقتصادی کنونی و بی بصیرت مجلس و دولت باعث شده مردم تاوان هزاران بی منطق، فساد و رانت خواری را بدهند. بوروکرات ها.و بهتر است مسئولان از مردم پول بیشتری نخواهند.

شفافیت پشت درهای بسته!

روز سه شنبه (16 آذر) خبر دیگری درباره مجلس منتشر شد که یکی از عجایب مجلس انقلابی محسوب می شود: «مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح شفافیت نمایندگان مجلس جلسه غیرعلنی تشکیل می دهد». در این جلسه محمد باکر کلیباف رئیس مجلس و حسین زاده بحرینی رئیس کمیسیون قوانین داخلی به شفاف سازی طرح شفاف سازی نمایندگان پرداختند و تعدادی از نمایندگان باید درباره این طرح صحبت می کردند.

طرح شفافیت آرای نمایندگان یکی از طرح هایی بود که اصولگرایان قبل از ورود به مجلس بر آن تاکید کردند و پس از رسیدن به بهارستان، این طرح مسکوت ماند و آرای حمایت از گروه های اصولگرا نیز بالا رفت. در حال حاضر تقاضای شفافیت در افکار عمومی وجود دارد و مجلس یازدهم باید موضع خود را در این خصوص روشن کند.

اما شفافیت ربطی به جلسه غیرعلنی ندارد و طرحی که باید به افزایش شفافیت کمک کند نباید پشت درهای بسته و دور از چشم عموم تصمیم گیری شود. افکار عمومی با ابزار شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قدرت قابل توجهی پیدا کرده است و نمی توان آنها را نادیده گرفت. کلیباف در رد سیلی عنابستانی به فضای مجازی اشاره می کند که در آن نظرات دقیقی بیان نمی شود. کلیباف البته نمی گوید کدام بخشی از حرفه ای که در فضای مجازی بازنمایی شده اشتباه است و از عنابستانی دفاع می کند که در ابتدا گفته بود حتی از ماشین هم پیاده نشد!

حمله به فضای مجازی روش جدیدی است که برخی از مسئولان برای توجیه ناکارآمدی، عدم شفافیت، فساد و… از آن استفاده می کنند و اگر کلیباف بخواهد چهره مجلس شورای اسلامی را در افکار عمومی اصلاح کند، مجلس یازدهم ضربه عابستانی و … خواهد شد. طرح حفاظت و تحقیق نباید به طرح شفافیت رای در درهای بسته و غیره مرتبط شود و اشتباهات را بپذیرد و از طرف مردم صحبت نکند و برای مردم شفاف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید