مشکل تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی

مشکل تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی

ظاهرا مدیران آموزش و پرورش خیلی نگران نیستند. فاروق طبری، رئیس اداره آزمون های مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش می گوید: پیش بینی ما این است که در 19 تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند نتایج اولیه امتحانات نهایی را اعلام کنند. “

در حالی که رضا مراد صحرایی وزیر جدید آموزش و پرورش در حج به سر می برد، اخبار زیادی از اوضاع آشفته این وزارتخانه کلیدی به گوش می رسد. پیگیری اخبار آموزش و پرورش حکایت از جو گرم، نارضایتی، ناکارآمدی و … دارد. در این وزارتخانه

به گزارش فرارو، آخرین موضوعی که این روزها آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار می دهد، اعلام نتایج امتحانات نهایی است. به گفته ناظران، تاخیر بی سابقه ای در اعلام نتایج کنکور وجود داشت. در حالی که به طور کلی نمرات دانش آموزان چند روز پس از آخرین امتحان اعلام می شود، اکنون مدتی از آن تاریخ می گذرد و خبری از اعلام نتیجه نیست.

البته اخیراً رئیس اداره آزمون مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرده است که 75 درصد اوراق امتحانی اصلاح شده و نتایج نهایی تا 19 تیرماه اعلام می شود. اما شواهد حاکی از آن است که ممکن است هنوز در اعلام نتایج تاخیر وجود داشته باشد. ظاهراً تصحیح برگه های امتحانی در برخی استان ها با کندی پیش رفته و پیشرفت خوبی نداشته است.

دلایل زیادی برای این تاخیر و سردرگمی وجود دارد. اما مهمترین آنها تغییر در نحوه تصحیح اسناد است. امسال ارزیابی اوراق امتحانی به صورت الکترونیکی انجام می شود. یعنی ابتدا برگه ها اسکن می شود و سپس درجه بندی الکترونیکی توسط دو مصحح شروع می شود، با این تفاوت که مصحح دوم نمره مصحح اول را نمی بیند، اگر اختلاف نمره دو مصحح کمتر از یک باشد، سیستم میانگین را محاسبه کنید در صورتی که اختلاف بیش از یک نمره باشد، کار دانش آموز برای کلاس سوم که نمره او ملاک خواهد بود ارسال می شود.

این روش زمینه های زیادی ایجاد کرد. در مرحله اول در بسیاری از موارد برگه های اسکن شده کیفیت لازم را ندارند. مشکل دوم عدم تسلط مصححان بر این روش است. مشکل سوم، نارضایتی بسیاری از معلمان از وضعیت صنفی است که آنها را از کمک به تصحیح اوراق محروم می کند.

طبق آخرین اطلاعات هنوز حقوق اصلاحی کنکور سال گذشته پرداخت نشده است که باعث نارضایتی و دلسردی معلمان شده است. از سوی دیگر معلمان می گویند که دستمزدی که برای اصلاح آثار پرداخت می شود بسیار ناچیز است و ارزش تلاش را ندارد.

از سوی دیگر، فضای نارضایتی عمومی و تشکل های صنفی، ناامیدی و دلسردی زیادی را در جامعه معلمان ایجاد کرد و بسیاری از معلمان همکاری نداشتند.

آموزش و پرورش در حال حاضر چه می کند و راه حل چیست؟ هیچ، شنیده می شود که مدیران با معلمان تماس می گیرند و از آنها برای تصحیح اوراق کمک می خواهند. در برخی موارد فشار و تهدید نیز اعمال شد.

شایعاتی در این فضا شنیده می شود و این احتمال و نگرانی را ایجاد می کند که تصحیح با دقت کافی انجام نشود. این موضوع فشار و استرس زیادی به دانش آموزان وارد می کند.

اما ظاهراً متولیان امر آموزش و پرورش نگران نیستند. فاروق طبری، رئیس اداره آزمون های مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش می گوید: پیش بینی ما این است که در 19 تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند نتایج اولیه امتحانات نهایی را اعلام کنند. “

اگر روند اعلام نتایج کنکور آنطور که مسئولان وزارت کشور می گویند پیش نرود، ممکن است این موضوع به چالش جدیدی در آموزش و پرورش تبدیل شود. نباید فراموش کرد که نمرات کنکور برای کنکور و آینده دانش آموزان بسیار موثر است و هرگونه اشتباه در این زمینه غیر قابل قبول است.

دیدگاهتان را بنویسید