دفتر خاطرات مسمومیت با الکل روز جدید

دفتر خاطرات مسمومیت با الکل روز جدید

«مرگ بر اثر مسمومیت با مشروبات الکلی» جمله ای است که این روزها در ایران به تیتر یک رسانه ها تبدیل شده است. مسمومیت با الکل خبر جدیدی نیست، اما چیزی که این داستان را خاص می کند «تکرار» آن در چند هفته گذشته است.

نازیلا ماروبیان

24 ژوئن; آغاز مسمومیت در یک قدمی پایتخت

اولین خبر از کرج آمد. در 5 خرداد 1402 خبرگزاری حکومتی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که «88 نفر از اهالی اسلام آباد و منطقه حصارک کرج بر اثر مصرف مشروبات الکلی به شدت مسموم شده و به بیمارستان منتقل شدند». در این گزارش آمده است که چند نفر بر اثر مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده اند. برخی منابع از کشته شدن 14 نفر در استان البرز خبر دادند اما مقامات رسمی این آمار را تایید نکردند. سرپرست علوم پزشکی استان البرز تعداد قطعی مسمومیت با الکل متانولی را که از دو روز پیش یعنی سوم خردادماه 95 آغاز شد، اعلام کرد. وی تعداد کشته شدگان را 10 نفر و سن مسموم شدگان را از 16 تا 50 سال اعلام کرد.

27 ژوئن

شهرام صیادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در تاریخ 7 خرداد 1402 در خصوص تعداد قطعی مسموم شدگان گفت: آمار نهایی مسمومیت های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در دو روز اخیر در این استان بوده است. 120 نفر اعلام شده است. این افراد در مناطق مختلف استان البرز از جمله در یک مهمانی به شدت مسموم شدند. بر اساس بررسی های انجام شده تاکنون انتقال دیرهنگام تعدادی از این افراد به مراکز درمانی و شدت مسمومیت باعث مرگ 10 نفر از آنها در بیمارستان شده است. دو نفر نیز دچار مرگ مغزی شدند».

هشتم خرداد ماه استان البرز درگیر مسمومیت با الکل شد

شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز سپس هشتم خردادماه اعلام کرد که تعداد افراد مسموم شده بر اثر مشروبات الکلی در استان البرز به 141 نفر رسیده است. تعداد قابل توجهی که هنوز علت شیوع این مسمومیت ها مشخص نشده است. روزنامه اعتماد همان روز به نقل از یک منبع آگاه از مسمومیت با الکل در استان البرز نوشت: سه و چهار دختر و پسر جوان نیز بر اثر مسمومیت با الکل نابینا شده اند. خبر جدیدی نیست و حدود پنج شش روز است که مسموم‌شدگان به بیمارستان‌های کرج منتقل شده‌اند.» نکته قابل توجه این است که این منبع آگاه تعداد مسموم‌شدگان را بسیار بیشتر از این گفته‌ها می‌گوید. می گوید: تعداد افراد مسموم بیش از آمار اعلام شده است، مسموم شدگان کرادجه ابتدا به بیمارستان کوتسار منتقل می شوند اما معمولاً زمانی که بیمارستان کوتسار ظرفیت پذیرش آنها را ندارد، مسموم شده ها را به بیمارستان های دیگر می فرستد. حالا تعداد مسموم‌هایی که به بیمارستان‌های مختلف منتقل می‌شوند را محاسبه کنید».

30 ژوئن 1402

روزنامه همامیهن در گزارشی به تاریخ 30 خرداد 1402 به نقل از پرسنل بیمارستان کوثر کرج نوشت: «سه ماه پیش در استان البرز حادثه مشابهی رخ داد و موجی از مسمومیت ها را به دنبال داشت». همه‌ی هان به نقل از یکی از پرستاران بیمارستان کوثر کرج نوشت: اکثر فوت شدگان بین 20 تا 30 سال سن دارند.

31 ژوئن 1402; موج مسمومیت ها این بار در هرمزگان و سردشت

چند روز پس از اولین مسمومیت با الکل در کرج، خبر مسمومیت تعدادی از مردم این استان با الکل توسط هرمزگان منتشر شد. محمد حسین پور رئیس بیمارستان مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از آغاز مسمومیت با الکل از 10 خرداد 1402 و افزایش مسمومیت با الکل متانول به 25 نفر خبر داد. در رسانه ها منتشر شد. خبرگزاری دولتی به نقل از جلال جلالت، رئیس شبکه بهداشت و درمان سرداش آذربایجان غربی گفت: ۷ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز در این شهرستان مسموم شدند و به بیمارستان امام خمینی (ره) مراجعه کردند که ۲ نفر همگی بودند. در ساعات اولیه ترخیص شد.» اما شبکه های اجتماعی از مسمومیت 15 نفر و مرگ چند نفر در سردشت خبر دادند که البته نه تایید و نه تکذیب شد!

1 جولای 1402; مسمومیت مشروبات الکلی به هرمزگان رسید

اول تیرماه 1402 مسمومیت با الکل در شهر حاجی آباد هرمزگان آغاز شد، بنا به گزارش ها 25 نفر در شهرستان حاجی آباد به مراکز درمانی مراجعه کردند که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شد. این در حالی است که فارس نیوز پیش از این تاکید کرده بود که اکثریت این افراد ترخیص شده اند و حال تنها دو نفر وخیم است!

2 جولای 1402; استان البرز بار دیگر درگیر چالش مسمومیت با الکل شد

چند روز بعد در 11 تیر 1402 باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از حسین فضلی هرکندی، رئیس قاضی استان البرز نوشت که «تعداد فوتی های ناشی از مسمومیت با الکل در کرج به 17 نفر رسیده است». رئیس قاضی استان البرز تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان های کوزرج بر اثر مسمومیت الکی را 191 نفر اعلام کرد.

4 جولای 1402; ادامه مسمومیت با الکل در هرمزگان

خبرگزاری دولتی روز یکشنبه 13 تیرماه سال جاری به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نوشت: افراد مسموم شده در رده سنی 16 تا 65 سال قرار دارند و در حال حاضر 13 نفر پس از دریافت ترخیص شده اند. خدمات اولیه پزشکی و رفع علائم خطرناک و 11 نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند.» البته در مورد گروه سنی این افراد در اخبار رسانه های مختلف تناقضاتی وجود دارد که جالب است به عنوان مثال خبرگزاری فارس گروه سنی را اعلام کرد. از مسموم شدگان 14 تا 68 سال اما باشگاه خبرنگاران جوان گروه سنی 15 تا 55 سال را اعلام کرد.

5 جولای 1402 و دومینوی پایان ناپذیر مسمومیت با الکل

خبرگزاری فارس در 14 تیر 1402 به نقل از رئیس اورژانس علوم پزشکی هرمزگان نوشت: «تعداد مسموم شدگان با الکل متانول به 30 نفر رسید.» خبری که لایه به لایه اخبار گران قیمت گم شد. و جنجال جدید پوتین.

امید احمدی بخشدار رباط کریم در ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ اعلام کرد: «در چهار روز گذشته ۶ نفر در این شهرستان بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده اند و تاکنون ۲۲ نفر مسموم شده اند. “

اکنون دوباره اخباری از هرمزگان مبنی بر مسمومیت 25 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی منتشر می شود. رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر دقیقاً در 14 تیر 1402 از مرگ دو جوان در این شهر و یک شهروند آملی بر اثر مصرف مشروبات الکلی خبر داد. وی در این خصوص گفت: این دو نفر در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام سجاد رامسر بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند. نوشیدنی های الکلی تاثیر زیادی بر سلامتی دارند و تاکید می کنیم که سلامتی خود را به خطر نیندازند.

در 16 تیر 1402 سرانجام مسمومیت با الکل به تهران رسید

در 16 تیر 1402، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت های ویژه اعلام کرد: «در گذشته بیمارانی به دلیل مسمومیت با الکل در بیمارستان بستری می شدند، اما هفته گذشته تعداد این بیماران در بیمارستان‌های تهران افزایش یافته است.» کاهش سطح هوشیاری در مسمومیت با متانول، درگیری چشم، تاری دید، بنابراین بیمارستان‌های تخصصی چشم باید در این زمینه با ما همکاری کنند، اما متأسفانه این بیماران را پذیرش نکرده‌اند. دور و فقط با متخصصانی که در بیمارستان هستند ارتباط داریم.» وی درباره هزینه های بالای بیمارستان ها در رابطه با دیالیز بیماران مسموم گفت: «در گذشته موارد مسمومیت در کرج وجود داشت و اخیراً نمونه هایی در تهران مشاهده شده است. و این بیماران نیاز به دیالیز 24 ساعته CRRT دارند اما از آنجایی که تحت پوشش بیمه نیست هزینه آن بالاست و بیماران توان پرداخت آن را ندارند. این افراد نیاز به معاینات منظم چشم پزشکی و خدمات ویژه زیر نظر تیم تخصصی دارند که در حال حاضر در بخش مراقبت های ویژه وجود ندارد.

بر اساس گزارش ها در هفته گذشته شاهد افزایش مسمومیت با الکل در بین شهروندان بوده ایم. لازم به ذکر است که برخی از این افراد علاوه بر مرگ و نابینایی دچار مرگ مغزی و کاهش شدید هوشیاری شده اند.

به گفته پزشکان، مصرف مشروبات الکلی مانند متانول عامل مسمومیت مسموم شدگان در کشور است. اخبار و آمارها حاکی از آن است که در انتشار آمار واقعی در مورد افراد مسموم، بحث و جدل فراوان وجود دارد. تضادهایی که در لابه لای اخبار و حجاب های گران گم می شود و شاهد مرگ، مرگ مغزی و کوری برخی از هموطنانمان هستیم.

حدود 10 روز پیش در واکنش به حادثه مرگبار مسمومیت با مشروبات الکلی، محسنی اژعی رئیس قوه قضائیه گفت: موضوع فروش الکل های سهمیه بندی صنعتی در بازار آزاد و ادغام این الکل ها با سایر راهکارها و توزیع آنها در حال انجام است. مورد بحث قرار گرفت. بنابراین، دستگاه های امنیتی باید بررسی های لازم را از افرادی که این کار را انجام می دهند، انجام دهند.

مشخص نیست دومینوی مسمومیت با الکل تا کجا ادامه خواهد داشت، اما مشخص است که در شهرهای مختلف کشور تکرار خواهد شد که البته با توجه به حوادث اخیر این چنینی قابل توجه است…

دیدگاهتان را بنویسید