مرگ سالانه 100 تا 120 نفر در ایران بر اثر الکل تقلبی / سن مسمومیت: بین 14 تا 74 سال

مرگ سالانه 100 تا 120 نفر در ایران بر اثر الکل تقلبی / سن مسمومیت: بین 14 تا 74 سال

روز جدید بر اساس آمار پزشکی قانونی، مسمومیت با الکل در ایران سالانه به طور متوسط ​​100 تا 120 قربانی می گیرد. این آمار گاهاً افزایش می‌یابد، زیرا در فاصله مارس 1998 تا 20 آوریل 2010 بیش از 3000 نفر دچار مسمومیت با الکل شده‌اند که از این تعداد 728 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

با هم می نشینند و برای سلامتی هم لیوان خود را بالا می برند و در پاسخ به شراب، جامه شر به تن می کنند. تلخی مزه لذتی نیست که برای آنها و خانواده هایشان به تلخی ابدی تبدیل شود. آنها ممکن است خوش شانس باشند، ممکن است فقط کور شوند، اما اگر خوش شانس باشند و کاری از دستشان برنمی‌آید، سینه در گورستان آنها را احضار می‌کند. این داستان الکلی هایی است که در ایران به جای الکل اصلی، نوشیدنی های تقلبی حاوی متانول می فروختند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی، مسمومیت با الکل در ایران سالانه به طور متوسط ​​100 تا 120 قربانی می گیرد. این آمار گاهاً افزایش می‌یابد، زیرا در فاصله مارس 1998 تا 20 آوریل 2010 بیش از 3000 نفر دچار مسمومیت با الکل شده‌اند که از این تعداد 728 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اگرچه این آمارهای اخیر به دلیل عدم آگاهی و سوء ظن نسبت به اثرات مشروبات الکلی بر ویروس کرونا افزایش یافته است، اما نگاهی به آمارهای سال های 97 و 96 نیز نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از مسمومیت با الکل همچنان قابل توجه است. به عنوان مثال در فاصله 15 شهریور تا 15 مهر 1395 حدود 970 شهروند دچار مسمومیت الکلی شدند که از این تعداد 96 نفر جان خود را از دست دادند.

عصر مصرف الکل در ایران

به گفته تقی رستموند، رئیس سابق سازمان امور اجتماعی کشور، بین 9 تا 10 درصد افراد 15 تا 64 ساله که بیش از 5 میلیون نفر در ایران هستند مشروبات الکلی مصرف می کنند، البته کارشناسان پزشکی قانونی. سن مسمومیت با الکل در ایران بین 14 تا 74 سال است، اما هرگونه مصرف خوراکی مشروبات الکلی (نوشیدن مشروبات الکلی) در اسلام ممنوعیت مسلم است و بنابراین تقریباً تمام اعمالی که ممکن است در ارتباط با الکل اتفاق بیفتد جرم و مجازات است. . این جرایم به دو دسته محدودیت و مجازات تقسیم می شوند. نوشیدن مشروبات الکلی جرم محدودی است، اما اقدامات دیگری مانند حمل، نگهداری، تحویل، فروش و غیره مجازات دارند.

از سوی دیگر، طبق ماده 264 قانون مجازات اسلامی سال 1392، مصرف مواد مخدر از قبیل خوردن، تزریقی و استعمال دخانیات کم یا زیاد، جامد یا مایع، مسکر یا غیر مست کننده، خالص یا مختلط است به نحوی که خارج از مسمومیت است در غیر این صورت، این منجر به یک محدودیت می شود.

در ماده 703 قانون مجازات اسلامی نیز در قانون مجازات اسلامی آمده است که ورود مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می شود و خواهان صرف نظر از اندازه به حبس از 6 ماه تا 5 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود. و جریمه نقدی معادل 10 برابر ارزش متعارف (تجاری) کالای مذکور.

اما با وجود این قوانین، افرادی هستند که به قیمت بینایی مردم پول در می آورند و با نوشیدنی های دست ساز زندگی می کنند که به گفته یک متخصص سم شناسی بالینی به دلیل استفاده از متانول دست ساز و تقلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایران است. نوشیدنی های حاوی الکل).

به گفته کدیرزاده، رئیس گروه وابستگی به الکل و اعتیاد و اعتیاد، اکثر افرادی که بر اثر مسمومیت با الکل جان خود را از دست می دهند، با متانول یا الکل چوب مسموم می شوند. آلودگی به الکل متانول ناشی از مواد سلولزی موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مانند چوب چسبیده به انگور و کشمش یا مغز آنهاست. متأسفانه، الکل متانول تفاوتی با نوشیدن الکل به مزه ندارد. این الکل بسیار خطرناک است و می تواند منجر به کوری و مرگ شود. بسیاری از مشروبات الکلی که به صورت پلمپ شده در بازار غیرقانونی ایران به فروش می رسد تقلبی است.

در جای دیگر، این دانشمند پزشکی قانونی گفت که این نوشیدنی ها در کارگاه های زیرزمینی ساخته شده و با علائم تجاری به فروش می رسد. در واقع به همین دلیل است که خرید و فروش بطری الکل در ایران بسیار رایج است. قبل از برخورد با بیماران فکر می کردم این مسمومیت ها به دلیل مصرف نوشیدنی های دست ساز است، اما بسیاری از بیماران حتی از بطری های مشروبات الکلی استفاده می کردند که آن را با قیمت بالایی خریداری می کردند. در واقع نوشیدنی های دست ساز که فقط عرق هستند. عامل مرگ و میر و مسمومیت نیست، حتی نوشیدنی های مارک دار نیز جزو این مواد کشنده هستند.

مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوم و فلوشیپ سم شناسی قانونی، مشکل اصلی الکل خانگی را وجود متانول در آن دانست. . در فرآیند تخمیر، این الکل ها به سمت تولید متانول حرکت می کنند که به راحتی قابل تشخیص نیست.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افرادی که این الکل ها را تولید می کنند تمایل دارند آنها را در بطری های خارجی بسته بندی کرده و آب بندی کنند، بنابراین آماری از مسمومیت افرادی که از نوشیدنی های پلمپ شده استفاده کرده اند وجود دارد.

وی با بیان اینکه متانول یک الکل سمی و صنعتی است، افزود: مصرف این الکل نوعی اورژانس محسوب می شود و باید بلافاصله پس از مصرف تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد. این الکل با 18 تا 36 ساعت تاخیر جذب می شود. آنزیمی در بدن که الکل را تجزیه می کند به اتانول تمایل پیدا می کند و به متانول کاهش می یابد. در این زمان که متانول را متابولیزه می کند، سمی از آن استخراج می شود.

وی گفت: مصرف متانول خالص اثرات خود را به سرعت نشان می دهد، در حالی که در الکل های خانگی که ترکیبی از اتانول و متانول دارند، این اثرات با تاخیر اثرات خود را نشان می دهد.

تاثیر الکل متانول بر افراد

مصری گفت: مصرف الکل دست ساز یا غیراستاندارد که متانول دارای دو اثر مزمن کوری غیرقابل برگشت و مرگ است. اگر بیمار دو یا سه روز به بیمارستان نرود متابولیسم عصب بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث نابینایی می شود.

وی ادامه داد: سایر الکل های سمی بر کلیه ها، کبد و سایر اندام های داخلی و حتی قلب و مغز اثر می گذارد و باعث نارسایی آنها می شود و این کمبود نیز باعث مرگ می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوم همچنین در خصوص عدم ارجاع افراد مسموم به بیمارستان ها به دلایلی از جمله ترس از پیگرد قانونی و غیره گفت: هر نوع مسموم شده ای بیمار محسوب می شود. اصول اخلاق پزشکی در کشور ما تاکید دارد که در مورد مسمومیت یک فرد کاری نکنند و او را مریض بشناسند و بلافاصله کارهای پزشکی او را انجام دهند.

رازداری پزشکان در صورت مسمومیت با الکل

وی یادآور شد: مسموم شدگان با مشروبات الکلی حتما باید به بیمارستان بروند، کسی از آنها نمی پرسد که چرا مسموم شده اند؟ هیچ قانونی برای معرفی مراکز درمانی برای مسموم شدگان توسط کارمندان دادگاه وجود ندارد. اصل بر محرمانه بودن پزشک است، مگر اینکه مقام قضایی درخواست کند. رازداری و رازداری دارای مفاهیم حقوقی قوی و اخلاق پزشکی است و تا آنجا که ممکن است، حتی در مورد تحقیقات قضایی، پزشک باید برای اطمینان از رازداری بیمار تلاش کند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر امتناع از کمک به بیمار صرف نظر از اینکه او کیست و چه کرده است پیگرد قانونی دارد. و با کادر پزشکی سایر افرادی که با آن الکل مصرف کرده اند آشنا شوید تا بتوانید فوری تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید و مشکل اضافی نداشته باشید.

آیا اتانول هم سمی است؟

این کارشناس سم شناسی پزشکی قانونی درباره مسمومیت با الکل های حاوی اتانول یا الکل های استاندارد نیز گفت: این الکل هم باعث مسمومیت حاد و هم مزمن می شود. مصرف زیاد باعث افت فشار خون، قند خون و … می شود. و حتی هوشیاری و عدم تعادل را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: اتانول نیز اثرات مزمن دارد و باعث التهاب لوزالمعده، مشکلات کبدی و تاری دید می شود اما عوارض سمی و مرگ ناگهانی پس از مصرف نادر است. وقتی بیمار به بیمارستان مراجعه می کند، تزریق سرم و تنظیم قند خون مشکلات بیمار را حل می کند، اما عوارض مزمن می تواند ادامه داشته باشد.

مصری افزود: در قرآن بر مصرف مشروبات الکلی تاکید شده است که مضرتر از فوایدی است که فرد می تواند به دست آورد، بنابراین توصیه کلی این است که مردم از مصرف آن خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید