دلار 39 هزار تومان شد! آقای رئیسی! دقیقا کجایی

امروز در زمان انتشار این خبر قیمت دلار 39200 تومان است. همچنین هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 705 هزار تومان و سکه جدید با طرح جدید 18 میلیون و 350 هزار تومان است.

به گزارش تجارت نیوز؛ در حالی که کارشناسان مالی قیمت دلار را از ابتدای سال به فنر مارپیچ در دست دولت تشبیه کردند که یک جایی خواهد شکست. اما به نظر می رسد با وجود روند صعودی قیمت دلار که تحت تاثیر عواملی مانند افزایش نقدینگی، کاهش تولید، افزایش تورم، تحریم های بین المللی، اعتراضات اجتماعی و از دست دادن امید به مذاکرات هسته ای برجام است، بانک مرکزی همچنان معتقد است که وضعیت عرضه خوب است، دلار داریم و تعادل در بازار ارز برقرار است.

معامله گران بازار ارز دیروز خبر سفر احتمالی گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را دلیلی برای امیدواری به روند مذاکرات هسته ای دانستند و به نظر می رسد این سیگنال از طریق بازار معاملات تهران بر قیمت دلار تاثیر گذاشته است. که باعث شد قیمت در روز پنجشنبه اندکی کاهش یابد، کاهش یافت. امروز اما قیمت دلار روند صعودی خود را از سر گرفت و قیمت های جدیدی را ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، قیمت هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 705 هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 17 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 17 میلیون و 700 هزار تومان است. – سکه بهار آزادی 18 میلیون و 350 هزار تومان است.

در بازار سبزه میدان، قیمت نیم سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

هر مثقال طلا در بازار داخلی ۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1793 دلار است.

همچنین در زمان انتشار این گزارش قیمت فروش دلار توافقی 36 هزار و 356 تومان و قیمت خرید دلار توافقی 36 هزار و 343 تومان است. قیمت فروش توافقی هر یورو معادل 38 هزار و 608 تومان است.

بانک مرکزی: نرخ ارز قطعا تعدیل می شود

رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته افزایش نرخ سود در بیش از 90 کشور جهان، نوسانات فصلی و ناآرامی های اخیر در کشور را دلیل افزایش نرخ دلار دانست و گفت: افزایش نرخ ارز آزاد واقعی نیست و قطعا اصلاح خواهد شد و ما به عنوان یک بازارساز برای آن داریم.

علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی افزود: نرخ دلار در بازار غیررسمی از اواخر سال 1397 افزایش وحشتناکی داشت و در اواسط سال 1398 به 31500 تومان رسید و در گذشته نرخ ارز گاهی جهش و سپس دوباره کاهش پیدا می کرد. . اخیراً بخشی از افزایش قیمت ارز به تقویت دلار ناشی از افزایش نرخ بهره در بیش از 90 کشور جهان به ویژه آمریکا نسبت داده شده است. البته نابسامانی های 3 ماه اخیر بازار ارز را نیز تحت تاثیر قرار داد. البته نوسانات فصلی هم موثر است، آخر سال همیشه نوساناتی داشتیم که دوباره از بین می رفت. بازار غیررسمی نرخی را با حجم معاملات بسیار پایین تعیین می کند و نرخ واقعی نیست. افزایش قیمت در این بازار واقعی نیست و قطعا اصلاح خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای این موضوع برنامه داریم.

روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به گزارشی مبنی بر کاهش ارزش ریال اعلام کرد: در هفته های اخیر بازار ارز عمدتا تحت تاثیر انتشار برخی اخبار و شایعات مرتبط با واقعیت های اقتصادی بازار ارز بوده است. کشور، به ویژه عوامل اصلی اقتصادی کشور، مانند توسعه مثبت در بخش خارجی اقتصاد، با تردید مواجه شد. بیشتر این نوسانات در بازارهایی دیده می شود که سهم کمی در تامین ارز مورد نیاز وارداتی کشور دارند. انتظار می رود با توجه به جریان زیاد عرضه ارز در اقتصاد، نوسانات فوق به شرایط متعادل بازگردد. در خصوص انتشار اوراق بهادار ارزی باید توجه داشت که اجرای فروش اوراق بهادار ارزی با اهداف تعیین شده در این خصوص سازگار است.

دولت مسئول نرخ ارز است

حسین راغوفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا نیز درباره التهاب بازار ارز و دلایل افزایش نرخ دلار گفت: قطعا دولت مسئول افزایش نرخ است و هر روز صبح دولت به بانک ها اعلام می کند و مبادله می کند که امروز نرخ دلار و نرخ ارز چقدر خواهد بود. چقدر برای فروش

این کارشناس اقتصادی درباره افزایش نرخ ارز در حالی که دولت مدعی اجرای برنامه های ضد تورمی است به خبرگزاری ایلنا گفت: رئیس دولت سیزدهم خط قرمز دولت را در دو موضوع مطرح و اعلام کرد که یکی از آنها بحث تورم و تورم است. محدود کردن افزایش سود تورم و دیگری کاهش ارزش پول ملی است و تیم اقتصادی این دولت گفت این دو موضوع خط قرمز دولت است اما می بینیم که نرخ دلار 11 هزار افزایش یافته است. تومان در 6-7 ماه گذشته . یعنی فقط در این مدت بیش از 40 درصد به قیمت دلار اضافه شد و خود دولت دلیل گرانی دلار بود چون با کسری بودجه مواجه است. پیامد این وضعیت، شورش طبقه فقیر یا شورش گرسنگان است و به نظر می رسد عده ای به دنبال آن هستند و در آن مسیر می روند.

یک پیش بینی واقعی که رد شد

در ابتدای روی کارآمدن دولت رئیس جمهور، گزارشی از ارزیابی متغیرهای کلان اقتصادی بر اساس دو سناریو تداوم و رفع تحریم ها توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که بخشی از آن مربوط به برآورد نرخ دلار با استفاده از مدل برنامه ریزی مالی (FP). ) بود. در این گزارش تاکید شده بود که در صورت لغو تحریم ها، نرخ ارز (دلار) در سال 1400 به 17700 تومان، در سال 1401 به 18100 تومان، در سال 1402 به 20900 و در نهایت در سال 1406 به 55440 تومان می رسید. در مجموع در صورت لغو تحریم ها میانگین رشد سالانه نرخ ارز در این قسمت از گزارش 21 درصد برآورد شده است. در قسمت دوم، در صورت ادامه تحریم ها، نرخ ارز در سال 1401 به 35 هزار تومان، در سال 1402 به 46 هزار تومان و در نهایت نرخ دلار در سال 1406 به 284 هزار و 800 تومان می رسد، هرچند این گزارش که توسط سازمان برنامه روحانی تهیه شده است، اما رئیس جمهور این گزارش را تهیه کرده است. دولت تکذیب کرد اما اکنون قیمت ها در بازار ارز فراتر از پیش بینی های این گزارش است.

ابراهیم رئیسی که در سال 97 رئیس قوه قضائیه بود با کنایه به دولت روحانی گفت: «خدا رحمت کند تا دلار 5 هزار تومانی شد رئیس جمهور نشدم!» رئیسی از زمان ریاست جمهوری بارها دستور داده است. شناسایی و مقابله با عوامل نرخ ارز، اما هر بار قیمت سکه و دلار رکورد جدیدی را به ثبت رساند و این افزایش قیمت برخلاف دستور رئیس دولت انقلاب ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید