دلایل افزایش بی رویه قیمت خودرو چیست؟

دلایل افزایش بی رویه قیمت خودرو چیست؟

روز جدید : در شرایطی که قیمت خودرو از ابتدای سال جاری به سرعت در حال افزایش بوده است، روز گذشته معاون وزیر صنعت دلیل کمبود عرضه خودرو را گرانی خودرو دانست و برای اولین بار از نیاز بازار ایران به 1.4 میلیون خودرو خبر داد. خودروها سالانه برای تعادل عرضه و تقاضا.و حذف لاتاری.

سونامی افزایش قیمت خودرو از سال 1397 آغاز شد و از آن زمان تاکنون قیمت خودرو به طور پیوسته افزایش یافته و این رشد هرگز متوقف نشده است. آخرین اطلاعات حاکی از آن است که قیمت خودروهای داخلی در فروردین ماه امسال بین 20 تا 67 درصد نسبت به فروردین 1400 افزایش یافته است که به این معناست که مصرف کنندگان ایرانی مجبورند خودروهای داخلی را بین 65 تا 150 میلیون تن گرانتر از سال گذشته خریداری کنند.

تحلیلگران درباره دلایل افزایش قیمت خودرو نظرات متفاوتی دارند اما بارها گزارش شده است که دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو کمبود تولید است که نمی تواند پاسخگوی نیاز داخلی باشد. آگاهی از میزان تولید خودروهای داخلی

کمبود لوازم

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت درباره دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: زمانی که عرضه نسبت به تقاضا کم باشد طبیعتا قیمت افزایش می یابد و قیمت تحویل کارخانه با قیمت بازار تفاوت قابل توجهی دارد. وی با بیان اینکه افزایش عرضه یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش قیمت خودرو است، تاکید کرد: محاسباتی برای نشان دادن میزان نیاز به عرضه خودرو انجام شده تا نیازی به قرعه کشی نباشد و بر اساس نتایج این محاسبات مشخص شود. برنامه ریزی های لازم انجام شده است.» معاون نخست وزیر صمت ادامه داد: این محاسبات نشان داده است که اگر یک میلیون و 400 هزار خودرو در بازار ایران عرضه شود دیگر نیازی به قرعه کشی نیست. به گفته وی، تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال جاری با هدف همگرایی عرضه و تقاضا انجام شده است.

اگرچه برخی کارشناسان حتی تقاضای واقعی بازار را حدود 2 میلیون دستگاه تخمین می زنند، اما این اولین بار است که یک مقام رسمی تقاضای واقعی بازار را برای خودرو اعلام می کند. این رقم نشان می دهد که تولید خودروهای داخلی تنها پاسخگوی 65 درصد تقاضای بازار است و بازار خودرو با کمبود 35 درصدی مواجه است. 500000 قطعه در سال.

به گفته معاون وزیر صنعت، بر اساس آمارهای موجود، شرکت های خودروسازی در سال گذشته 903 هزار دستگاه خودرو تولید کردند که حداقل 500 هزار دستگاه کمتر از تقاضای واقعی بازار است.

در چنین شرایطی اعتقاد بر این است که تولید خودرو در سال جاری باید افزایش چشمگیری داشته باشد تا هم قیمت خودرو افزایش نیابد و هم قرعه کشی خودرو حذف شود، اما آمارها نشان می دهد که تولید خودرو نه تنها از روند افزایشی پیروی نمی کند. بلکه تیراژ تولید خودرو در سال 1400 نسبت به سال 1399 به میزان 5/3 درصد کاهش یافته است. رقمی معادل 33000. تیراژ محصولات خودرویی حتی در ماه گذشته (اسفند سال گذشته) 42 درصد کمتر از ماه قبل (بهمن ماه سال گذشته) بوده است. این ارقام به این معناست که احتمالا نباید منتظر کاهش قیمت خودرو و همچنین لغو قرعه کشی در بازار خودرو باشیم چرا که ارقام فعلی چشم انداز امیدوارکننده ای برای افزایش تولید و عرضه خودرو ندارند. و همه اینها در حالی است که وزیر صنعت و مدیران خودرو قول افزایش تولید خودرو در سال جاری و سال گذشته را دادند.
حذف لاتاری منوط به افزایش تولید است

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت در خصوص حذف قرعه کشی خودرو در سال جاری که وعده آن در طول سال داده شده بود، گفت: این موضوع در طول سال اجرایی می شود و مربوط به ابتدای سال نیست. «بفرمایید، هر چه به پایان سال نزدیک‌تر شود، خودروهای بیشتری از قرعه‌کشی حذف می‌شوند.

منطقی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضای خودرو باید متعادل شود تا شرایط حذف قرعه کشی فراهم شود، تصریح کرد: پیشنهاد می شود.

افزایش 40 درصدی قیمت خودروهای داخلی

آمارها نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته به طور میانگین 40 درصد افزایش یافته است. سطح قیمت کل خودروهای داخلی به طور متوسط ​​105 میلیون تن افزایش یافته است. بر اساس این اطلاعات، بیشترین افزایش قیمت در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته مربوط به قیمت پژو پارس با موتور TU 5 است که 149 میلیون تن در بازار است که نسبت به سال گذشته 67 درصد افزایش داشته است. قیمت کوئیک آر متعلق به سایپا نیز با بیشترین رشد از سال گذشته پژو مواجه است و قیمت آن در سال گذشته با 83 میلیون تومان افزایش به 220 میلیون تومان در بازار رسیده است. این بدان معناست که مصرف کنندگان این خودرو را 61 درصد گرانتر از سال گذشته خواهند خرید. کمترین قیمت در این مدت مربوط به دنا پلاس اتوماتیک است که قیمت آن با 20 درصد افزایش معادل 83 میلیون تن به 488 میلیون تن رسید.

دیدگاهتان را بنویسید