دلیل گرانی قطعات خودرو در بازار چیست؟/ افزایش 20 درصدی قیمت قطعات خودرو از ابتدای سال تاکنون

دلیل گرانی قطعات خودرو در بازار چیست؟/ افزایش 20 درصدی قیمت قطعات خودرو از ابتدای سال تاکنون

رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات و ماشین آلات خودرو در تهران گفت: قیمت لوازم یدکی خودرو علاوه بر اینکه تابعی از قیمت خودرو است، متاثر از نرخ ارز و تعیین دستمزد و مهمتر از همه متاثر از بوروکراسی های گمرکی است. قیمت نهایی.

مریم بهنام راد- بازار لوازم یدکی مانند سایر بازارها به دلیل نوسانات نرخ ارز فشار شدید قیمتی را تجربه کرد، حتی با جستجو در سایت های فروش متوجه این افزایش قیمت می شوید.

از ابتدای سال جاری، بازار پس از فروش، با کمبود و انباشت بیش از حد برخی از محصولات همراه بوده است.

از گرانی ها در بازار خودرو که بگذریم، به بحران قیمت در بازار لوازم یدکی می رسیم. افزایش 300 درصدی قیمت خودرو در دو سال اخیر باعث افزایش هر قسمت از این چهار چرخ ها شده است.

با وجود وعده های مختلف دولت برای کنترل قیمت خودرو و تلاش برای عادلانه بودن آن، همچنان شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو در کارخانه و بازار هستیم.

به گزارش اقتصاد 24، کارشناسان معتقدند; قیمت قطعات خودرو متاثر از پارامترهایی است که معمولاً چهار ماده اصلی مس، آلومینیوم، ورق فولادی و پتروشیمی است و افزایش آنها نیز بر اساس نرخ دلار است و افزایش آن را باید از این منظر در نظر گرفت. .

اکنون عدم نظارت و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، خرید این محصولات را برای مردم سخت کرده است. البته مسئولان این تجارت گرانی را دلیل گرانی ارز و افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه می دانند اما این سوال پیش می آید که کالایی که در انبار موجود است به قیمت روز به فروش برسد.

عوامل گران قیمت قطعات یدکی خودرو

قیمت قطعات خودرو تابعی از قیمت خودرو است، زیرا قطعات، محصولاتی هستند که توسط همان شرکت های سازنده و تامین قطعات خودروسازان تولید می شوند، بنابراین با افزایش قیمت خودرو، قطعه سازان بلافاصله تعدیل می کنند. قیمت آنها بر این اساس تجدید نظر شده و این افزایش قیمت بلافاصله به بازار منتقل می شود.

احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات و ماشین آلات خودرو در تهران در گفتگو با اقتصاد 24 با تاکید بر این نکته اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار و بوروکراسی سخت و پیچیده در واردات قطعات خودرو، این بازار دچار مشکل شده است. مواجه شدن با مشکلات جدید بازار قطعات خودرو نیز مانند سایر بازارها تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز است.

حسینی ادامه داد: جهش قیمت دلار و سایر ارزها وضعیت قیمتی لوازم یدکی خودرو در بازار را به حدی تغییر داده است که از ابتدای سال جاری تا کنون جهش 20 تا 30 درصدی را نسبت به قطعات یدکی تجربه کرده است. سال گذشته

رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات و ماشین آلات خودرو تهران گفت: نکته دیگری که در این بازار حائز اهمیت است افزایش قیمت مواد اولیه شرکت های داخلی است.

وی بیان کرد: افزایش دستمزد کارگران، بیمه و سایر هزینه های جانبی از دیگر دلایل افزایش چند درصدی قیمت لوازم یدکی در بازار است.

حسینی گفت: ممکن است برخی از قطعات با قیمت تمام شده در بازار به دست مشتریان برسد اما از سوی دیگر بازار رقابتی قیمت لوازم یدکی خودرو را تعیین می کند. عرضه و تقاضا تعیین کننده نهایی قیمت در بازار قطعات خودرو هستند. اما متاسفانه تشریفات اداری در گمرک مانع اصلی عرضه به موقع و با قیمت بهتر بازار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات خودرو در تهران خاطرنشان کرد: شماره شناسه کالا و کد رهگیری دو کدی است که توسط سازنده یا واردکننده بر روی کالا نصب می شود و اصالت کالا را نشان می دهد اما به عنوان قیمت دلاری. افزایش و بوروکراسی در واردات قطعات لوازم یدکی خودرو، این بازار را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است. تشریفات بی مورد در این زمینه چالش های زیادی را در زمینه ترخیص و قیمت نهایی قطعات در بازار قطعات خودرو ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات در خصوص کالاهای بی کیفیت در بازار لوازم یدکی و جمع آوری قطعات و لوازم یدکی بدون شناسه به اخونت 24 گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مصوب شد. در سال 1392 شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی ورودی به کشور از طریق تشریفات قانونی و همچنین تشخیص آن از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالاهای تقلبی، غیربهداشتی و نامرغوب منوط به ارائه شخصا می باشد. کارت و شناسنامه رسمی.

وی در خصوص چالش های موجود در اجرای این قانون گفت: شناسه کالا و کد رهگیری دو کدی هستند که توسط سازنده یا واردکننده بر روی کالا نصب می شوند و نشان دهنده اصالت کالا هستند.

این فعال صنفی بیان کرد: چالش اول این است که آیین نامه ها و مصوبات اجرایی مفاد این قانون را تدوین کرده است، مشکل دوم فراهم نبودن کامل زیرساخت های لازم برای اجرای قانون است و مشکل سوم انتخاب مسیر اشتباه برای اجرای قانون است. قانون را اجرا کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات و ماشین آلات خودرو در تهران با بیان اینکه باید بین قانون و اجرا تفکیک قائل شد، اظهار داشت: این قانون قانون بسیار خوبی است اما برای اجرایی شدن این قانون پیش نیازهایی وجود دارد که هنوز محقق نشده است

دیدگاهتان را بنویسید