رشد 40 درصدی مبادلات ایران و ارمنستان از ابتدای سال 2022 تاکنون


ساعت: 15:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1910004

وزیر صامت با اشاره به تعاملات گسترده ایران و ارمنستان گفت: رشد 40 درصدی مبادلات دو کشور از ابتدای سال 2022 تاکنون نشان دهنده روند رو به رشد مبادلات تجاری دو کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعاملات گسترده ایران و ارمنستان در یک سال گذشته گفت: من و سایر وزرا و فعالان اقتصادی ایران طی سال گذشته به ارمنستان سفر کردیم. که جلسات زیادی صورت گرفت و خوشبختانه تاثیرات زیادی در تعاملات اقتصادی دو کشور ایجاد شد

فاطمی امین افزود: برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه ارمنستان برای ما بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این روند رو به رشدی که در اقتصاد و تجارت بین دو کشور آغاز شده است ادامه داشته و تقویت شود.

وی با اشاره به 23 فصل کاری که در سفر به ارمنستان مشخص شد، گفت: کارهای بزرگی در حال انجام است که یکی از آنها الحاق ایران به اوراسیا است و قطعاً وقتی الحاق ایران به اوراسیا تکمیل شود، روابط دو کشور انجام می شود. بسیار بهتر و سریعتر توسعه خواهد یافت.

فاطمی امین گفت: موضوعات مختلفی از جمله راه اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان، ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت های ایرانی به ارمنستان، تسویه و انتقال وجه از جمله اقداماتی است که انجام شد و پیشرفت کرد و موارد دیگری مانند حمل و نقل. تعرفه ها چیزی برای دنبال کردن وجود دارد. رشد 40 درصدی مبادلات بین دو کشور از ابتدای سال 2022 نشان دهنده روند رو به رشد تجارت بین دو کشور است.

در ادامه این دیدار تیگران خاچاتوریان وزیر دارایی جمهوری ارمنستان با بیان اینکه این اولین سفر خود به ایران است و با ارزیابی مثبت از سطح روابط، گفت: جهت گیری روابط دو کشور به سمتی است که اکنون نه تنها می‌توانیم در مورد مسائل مربوط به وزارتخانه‌های خود برای بحث و بررسی صحبت کنیم، بلکه امکان تبادل اطلاعات در مورد سایر مواردی که خارج از صلاحیت وزارتخانه‌ها است نیز وجود دارد.

وی بیش از 20 موضوع کاری مورد اشاره فاطمی امین ذکر کرد و گفت: این موضوعات در رابطه با توسعه روابط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سرعت خوب و رو به رشدی در تبادل کالا و حجم مبادلات داریم. در سال 2021، کل مبادلات دو کشور نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است، اما در 9 ماهه از سال 2022، شاهد افزایش 40 درصدی مبادلات بوده ایم.

وزیر دارایی ارمنستان ابراز امیدواری کرد که اگر بتوانیم با این سرعت ادامه دهیم، بتوانیم تجارت دو کشور را در سال آینده به یک میلیارد دلار برسانیم.

تیگران خاچاتوریان به سفر نخست وزیر جمهوری ارمنستان به ایران و دیدار وی با آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و گفت: هدف افزایش حجم مبادلات تجاری به 3 میلیارد دلار در سال های آینده نزدیک است. “

وی توسعه، بهسازی و به روز رسانی پست گمرک موگری را یکی از اقدامات و اقدامات جدی ارمنستان عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا سال 2025 این پست ارتقا یافته بتواند روزانه به 750 کامیون خدمات رسانی کند. این یعنی سه برابر شدن تعداد این کامیون ها نسبت به امروز.

وزیر دارایی جمهوری ارمنستان با اشاره به اینکه موضوع دیگری که در مرکز توجه ما قرار دارد، حضور و مشارکت شرکت های ایرانی در ساخت بزرگراه جنوب به شمال ارمنستان است، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث ایجاد بار و امکان می شود. حمل و نقل با قیمت پایین تر

وی با تاکید بر اهمیت پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: بسیار خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران توانسته است با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به توافق نهایی برسد و امیدواریم با امضای این توافقنامه توافق نهایی به جای توافق موقت، سال آینده شاهد شکوفایی ارتباطات و تعاملات در این راستا خواهیم بود.

وزیر دارایی ارمنستان نیز گفت: موضوع دیگری که همکارانم با جمهوری اسلامی ایران در میان گذاشتند و تفاهم نامه و تفاهم نامه امضا کردند، تمدید قرارداد فرکانس گاز و برق است.

خاچاتوریان وزیر دارایی ارمنستان با ابراز خرسندی از راه اندازی مرکز تجاری ایران در ارمنستان از افتتاح آن در ماه آینده خبر داد و گفت: این مرکز می تواند عرصه واقعی برای کارآفرینان ایرانی و ارمنی باشد تا اقدامات واقع بینانه خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی در این خصوص افزود: فکر می کنم با ایجاد این مرکز تمام مذاکراتی که به صورت غیرمتمرکز انجام شد را می توان به صورت متمرکز در یک مرکز انجام داد که باعث بروز ایده ها و اقدامات جدید در همه می شود. زمینه های.

وزیر دارایی ارمنستان در خصوص موضوع عوارض گفت: با توجه به اینکه این موضوع در صلاحیت وزارتخانه دیگری است وارد جزئیات نمی شوم اما می دانم که اقداماتی برای کاهش عوارض انجام شده است.

خاچاتوریان درباره اقدامات انجام شده در خصوص مناطق آزاد نیز گفت: در جلسه ای که در وزارت اقتصاد و امور دارایی ایران برگزار کردیم و مسئولان مناطق آزاد اقتصادی نیز حضور داشتند، باید برنامه ریزی شود و با ارائه پیشنهاداتی، آنها را انجام دهند. نحوه توسعه منطقه آزاد موگری و یا ایجاد مناطق آزاد مشترک اجرا شد و این طرح باید تا دو هفته آینده به ارمنستان ارائه شود تا نظر طرف ارمنی نیز در خصوص پیشنهادات ارائه شود.

وی در پایان گفت: من از این سفر استفاده می کنم تا به شما اطمینان دهم که وزارت مالیه برای تسریع در همه راه حل های توافق شده از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید