دلایل افزایش قیمت ماکارونی / 30 هزار میلیارد تومان یارانه آرد صنعتی


ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837188

گزارش در مورد چرایی حذف ارز ترجیحی و تأثیر آن بر جامعه؛

اعلام قیمت جدید ماکارونی در چند روز اخیر از سوی سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده، نگرانی و نارضایتی گروهی از مردم را در پی داشته است که چرا چنین افزایش قیمتی به صورت رسمی صورت گرفته است؟ دولتی که تنها به دنبال مقابله با تورم است، پس چرا ناگهان باعث افزایش قیمت ها شده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک، بررسی دقیق زوایای جدید علت گرانی ماکارونی که با لغو یارانه آرد صنعتی ایجاد شد اما کارشناسان معتقدند از آسیب های زیادی به اقتصاد کشور جلوگیری می کند. میلیاردها تومان یارانه تنها به بخش گندم و آرد در این صنعت پرداخته است تا مواد غذایی مانند ماکارونی، بیسکویت و شیرینی با قیمت کمتری به دست مردم برسد، اما بررسی ها نشان می دهد که این یارانه نه تنها به دست مردم نمی رسد، بلکه کمتر از حد معمول است. قاچاق یا صادرات محصولات یارانه ای فراتر از مرزها است. حتی در داخل چنین محصولاتی هم قیمت ارزان به دست مردم نمی رسید و به نظر می رسید این یارانه کلانی که به صنعت آرد اعطا می شود هدفمند و هدر نمی رود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکم اردیبهشت ماه سال جاری رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نامه ای به معاون وزیر صنعت دولتی خواستار تعیین قیمت جدید برای این محصول شد. پاستا تقریباً سه افزایش یافت. برابر با اطلاع رسانی به کارخانه ها.

عبدالله گلی افزود: در این نامه قیمت ماکارونی معمولی با رشته فرنگی 500 گرم 17 هزار تن 700 گرم 24 هزار تن و هزار گرم 34 هزار تن است.

وی تاکید کرد: دولت سالانه 30 هزار میلیارد تن یارانه تنها برای گندم و آرد در حوزه صنعت اعطا می کند تا محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکویت و شیرینی با قیمت کمتری به دست مردم برسد، اما بررسی ها نشان می دهد که این یارانه نه تنها به آن نمی رسد. مردم، اما به صورت قاچاق یا با محصولات یارانه ای صادر شده است. حتی در داخل چنین محصولاتی هم قیمت ارزان به دست مردم نمی رسید و به نظر می رسید این یارانه کلانی که به صنعت آرد اعطا می شود هدفمند و هدر نمی رود.


038bd5d4 1d4d 437a 862c fa1f0ac64c97 خبر خاکستری




افزایش قیمت جهانی یکی دیگر از عوامل حذف یارانه آرد است

بلومبرگ گفت: از سوی دیگر، قیمت گندم هر روز در بازارهای جهانی در حال افزایش است. دوبرابر کن. از آنجایی که دولت گندم با ارز 4200 تنی را رد می کند، حجم ارز دولتی برای واردات گندم نیز باید دو برابر شود، یعنی ارز یارانه ای که از خزانه دولت می گذرد هر روز افزایش می یابد.

گلی خاطرنشان کرد: پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین که باعث اختلال در تردد کشتی ها و غیرممکن شدن بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک روسیه و اوکراین است، افزایش قیمت جهانی تشدید شده است. دو کشور 30 ​​درصد از ذخایر غلات جهان را به خود اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: رشد قیمت جهانی به یک معضل گسترده در کشورها تبدیل شده است که علل اصلی آن کووید 19، تغییرات آب و هوایی، رشد تقاضای جهانی و ازدحام جمعیت به دلیل ترس از آینده است، اما دلایل مهم تری نیز وجود دارد که دولت به آنها کمک می کند. یارانه آرد صنعتی را لغو کرد.


پرداخت یارانه به آرد صنعتی و قاچاق یکی از دلایل حذف ارز یارانه ای است.

گلی بیان کرد: توزیع یارانه داخلی برای آرد صنعتی و عدم افزایش قیمت داخلی در سال های اخیر با وجود افزایش شدید قیمت های جهانی باعث اختلاف قیمت زیادی با سایر کشورها از جمله همسایگان شده است که این اختلاف قیمت حداقل است. کیلویی 12 هزار تومان یعنی اگر نیسان دو تن آرد قاچاق می کرد حداقل 24 میلیون تومان به جیب قاچاقچی می آورد.

وی گفت: گزارش فرمانده نیروی انتظامی نیز حاکی از افزایش شدید این قاچاق در سال گذشته است که عمدتا ناشی از افزایش شکاف قیمتی با افزایش قیمت های جهانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.


صادرات ماکارونی یارانه ای، ارز کشور را از کشور خارج کرد

رئیس صمت شیروان افزود: بخش مهمی از آرد یارانه ای از طریق صادرات ماکارونی از طریق کشور صادر شد. صنعت ماکارونی آرد را به یک پنجم قیمت دولتی می خرید و به کشورهای دیگر صادر می کرد و ماکارونی تولید می کرد، یعنی یارانه به خارجی ها می رسید.

یکی از اعضای شورای آرد و نان شیروان گفت: کارخانه های ماکارونی سالانه 300 هزار تن ماکارونی صادر می کنند که همه آن از همان آردهای یارانه ای تهیه می شود.

به گفته گلی، صنعت هم آرد یارانه ای دریافت می کند و هم محصولات خود از جمله بیسکویت و شیرینی را با قیمت گران تری در داخل یا خارج از کشور به فروش می رساند که منجر به از بین رفتن یارانه ها و نرسیدن آنها به سفره کشور می شود. دولت یارانه را به نفع مردم می پردازد در حالی که سود آن فقط به جیب افراد خاص یا مصرف کنندگان در کشورهای خارجی می رود.


56c3ebfd 6d11 4704 a7e9 3bdbca8194b5 خبر خاکستری


فروش آرد یارانه ای به قیمت آزاد

عبدالله گلی گفت: بین قیمت آرد یارانه ای با قیمت آرد تفاوت زیادی وجود دارد، دلالان زیادی وسوسه می شوند که این آرد را به صورت رایگان بفروشند که هم در صنعت و هم در نانوایی کاملا مشهود است.

وی گفت: نانوایی ها یک کیسه آرد یارانه ای 40 کیلوگرمی را بین 35 تا 36 هزار تن خریداری می کنند، در حالی که در بازار آزاد 600 هزار تن خرید و فروش می کنند. البته این موقعیت در مورد صنعت نیز صدق می کند. فروش با نرخ آزاد دردسر بزرگی نیست و با کارخانه ها مذاکره می کنند و بدون دریافت گندم یارانه ای با نرخ آزاد پول می گیرند.

رئیس اداره صمت شهرستان شیروان گفت: نانوایان یا قشر صنعتی که آرد یارانه ای دریافت می کنند آرد را به دو صورت می فروشند یا به جای آرد مجانی پول می گیرند یا آرد خودشان را می دهند و بعد از تعویض کیسه که ظاهری دارد. دولت به قیمت آزاد به فروش می رسد.


حذف ارز ترجیحی تدریجی است

به گزارش عصر اترک، کارشناسان معتقدند در حالی که حذف ارز 4200 تومانی در کوتاه مدت می تواند عواقبی برای معیشت مردم داشته باشد، اما در بلندمدت اثرات بلندمدتی زیادی را به همراه خواهد داشت که از بین بردن رانت، فساد و جلوگیری از نشت ارز و تک نرخی شدن شفافیت بازار از جمله آنهاست، اما حذف ارز باید تدریجی باشد تا تاثیر آن بر بازار ملایم باشد.

به همین دلیل گلی به خبرنگار ما گفت: پرداخت یارانه به محصولات داخلی برای کاهش قیمت، سیاست شکست خورده ای است که در سال های اخیر نتوانسته اهداف دولت را برآورده کند، بنابراین از تبعات یارانه ها می توان به عرضه محصولات چند قیمتی در بازار اشاره کرد. رانت و فساد و نشت ارز «در دولت قبل تلاش‌های زیادی برای حذف این یارانه انجام شد که خیلی‌ها می‌گفتند نعمتی برای کشور نبود اما ناکام ماند.

این در حالی است که خبرها حاکی از عدم عرضه این محصول در کارخانه های تولید ماکارونی به ویژه برخی برندهای مطرح و مطرح پس از اطلاع از حذف یارانه آرد توسط دولت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید