دلیل اصلی نامشخص بودن رتبه بندی معلمان

دلیل اصلی نامشخص بودن رتبه بندی معلمان

اما چالش های پیش روی نظام آموزشی کشور و مشکلات معلمان به ویژه معلمان آموزش رسمی متفاوت است. به نظر می رسد دغدغه اصلی معلمان در حال حاضر قانون رتبه بندی معلمان است. اما چرا باید رتبه بندی معلمان تا به امروز حل نشده باقی بماند؟

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در مراسم شکرگزاری معلمان؛ با یادآوری اینکه این دولت با همکاری مجلس و هیات امنا این لایحه را به قانون تبدیل کرده است. او گفته بود که لایحه رتبه بندی معلمان در دولت قبل تنها یک کلمه مانده است.

اظهارات نوری در حالی مطرح می شود که لایحه رتبه بندی در همان دولت و مجلس خیلی سریع به قانون تبدیل نشد و معلوم نیست اگر این لایحه گران قیمت در میان تصمیمات مجلس، سازمان برنامه و بودجه و هیات امنا نبود چه نتیجه ای داشت. برای فشار معلم .

دلیل اصلی تاخیر در رتبه بندی معلمان

ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت هفته معلم اذعان کرد که روند تصویب قانون رتبه بندی فرسایشی است. وی لایحه پیشنهادی دولت قبل را دلیل اصلی این فرسایش دانست و گفت: دولت قبل 20 هزار میلیارد فولاد را برای رتبه بندی در سه سال در نظر گرفته است. لایحه ای که در آن بسیاری از معلمان مانند معلمان مدارس استثنایی از شمول این طرح خارج شدند. تصویب این لایحه با همه ابهامات و اشکال آن یک سال طول کشید.

ستاری فرد گفت: اگر در ابتدا لایحه بهتری تدوین می شد، برای تصویب و اجرای آن مشکلات کمتری داشتیم. معلمان در همه رشته ها می توانند وضعیت بهتری داشته باشند. همچنین عجله ای برای رتبه بندی معلمان به عنوان مدارس محروم و انحصاری وجود دارد.

با این حال، برخی از معلمان از معیارهای رتبه بندی مانند مدارک عمومی، مدرک تحصیلی یا سال ها تجربه شکایت دارند. برخی دیگر از معلمان نیز از افزایش درصدی حقوق خود ناراضی هستند. بر اساس قانون رتبه بندی، درصد افزایش حق کار و اشتغال و اضافه کار معلمان برای فرهنگیان معلم 45 درصد و برای معلمان 55 درصد خواهد بود. این اعتراضات و پیشنهادات، وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا بار دیگر پیشنهادات خود را برای اصلاح متن و اجرای قانون به هیئت دولت اعلام کند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا از آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان راضی هستید یا خیر؟ وی گفت: نسخه پیشنهادی در هیئت دولت اعلام شده است. که این آسیب ها و اصلاحات به مذاق ما خوش آیند; نمی توانیم اعلام کنیم اما امیدواریم آیین نامه ای تصویب شود که مطلوب همه ما و فرهنگیان است.

آیا رتبه بندی راه حل مشکلات است؟

پاسخ به سوال بالا به وضوح منفی است. با این حال، این رتبه بندی باعث افزایش درآمد معلمان و افزایش امید به کیفیت رشد تحصیلی دانش آموزان می شود. اما تصویب و ابلاغ آن موجی از بازنشستگی را به دنبال خواهد داشت.

کمبود معلم مشکلی است که آموزش و پرورش در حال حاضر با آن مواجه است و آزمون های استخدامی کافی نبوده و این کمبود نیروی کار را جبران نمی کند. به عنوان مثال، در حالی که در روزهای 15 و 16 اردیبهشت 34800 نفر از طریق آزمون استخدامی استخدام شدند. اما تخمین زده می شود که با اعلام این رتبه، بیش از 300 هزار معلم بازنشسته شوند.

کمبود معلم، وزارت آموزش و پرورش را به ندرت وادار کرد که پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان بدون احتساب دوره یکساله، تنها به یک دوره 3 ماهه و دوره های آموزشی ضمن خدمت، آنها را بدون در نظر گرفتن دوره آموزشی بسنده کند. فارغ التحصیلی از دوره های آموزشی معمول کلاس های آهسته. وزارت آموزش و پرورش همچنین در نظر دارد از بازنشستگان زیر 65 سال به عنوان کادر آموزشی برای 60 ساعت در ماه استفاده کند.

راه طولانی عدالت آموزشی

این عوامل باعث نگرانی در مورد کاهش کیفیت آموزش در مدارس دولتی می شود. علاوه بر این، تقاضای معلمان مناطق کم برخوردار برای نقل مکان به شهرهای مرکزی منجر به افزایش بی عدالتی در سطح دسترسی به امکانات آموزشی شده است. اما وزارت آموزش و پرورش جز در موارد استثنایی به عنوان شریک فرهنگی، همسر سرباز یا جانباز یا بیمار خاص و صعب العلاج، به راحتی مجوز جابه جایی معلمان را صادر نمی کند. با این حال، وجود محله های کم درآمد در سال 2020 در سراسر کشور نشان می دهد که تا رسیدن به عدالت آموزشی راه زیادی در پیش است.

معلمان مناطق محروم و محروم همچنان در تلاش هستند تا دانش آموزان را آموزش دهند و در بسیاری از این مناطق فقط معلمان نظامی برای آموزش کودکان گماشته شده اند. اگرچه انتظارات برای درجه ای از عدالت آموزشی، شرایط کاری برابر برای همه معلمان و فرصت های آموزشی برابر باقی می ماند. بودجه محدود وزارت آموزش و پرورش توان رسیدگی به امور روزمره آن را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید