دلیل تلاش جدی دولت برای حذف ارز 4200 تومانی کمبود منابع است نه مصوبه مجلس.

دلیل تلاش جدی دولت برای حذف ارز 4200 تومانی کمبود منابع است نه مصوبه مجلس.

روز جدید :نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اظهارات صریح رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی مجلس، دولت مجبور به حذف ارز ترجیحی شد. محدودیت های ارزی مخالفت با معیشت آن به مجلس ارائه نشده است و دولت هم در قانون بودجه 1400 و هم در تفاهم بین سازمان برنامه و کمیسیون های مجلس، اختیارات لازم را برای تدوین بسته های حمایتی معیشتی دارد.

رئیس هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اظهارات صریح رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی مجلس، دولت به دلیل محدودیت ارزی مجبور به حذف ارز ترجیحی شد. در مجلس نمایندگانی در خصوص معیشت مردم نداشتند در حالی که در قانون بودجه 1400 و در توافق سازمان برنامه و کمیسیون های مجلس، دولت اختیارات لازم را برای تدوین بسته هایی برای حمایت از معیشت مردم داشت.

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوالی که دولت بر اساس قانون برای حذف ارز ترجیحی الزامی می داند، گفت: در بودجه به صراحت آمده است که دولت 380 هزار میلیاردی که از درآمدهای ارزی درآمد دارد باید حقوق بپردازد، بودجه عمرانی و ارز ترجیحی بدهد که این امکان وجود ندارد و این شرایط قابل تمدید نیست. این موضع روشن آنهاست. بنابراین دلیل تمایل جدی دولت به حذف ارز ترجیحی کمبود منابع است نه تصمیم مجلس.

بر اساس گزارش اتاق ملت، وی افزود: واقعیت این است که دولت طبق گزارش عمومی آقای میرکاظمی به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی قادر به ارائه ارز ترجیحی نیست و می خواهد آن را حذف کند. برخی از نمایندگان پارلمان اروپا به طور کلی با او موافق هستند، اما دولت هنوز یک برنامه اجرایی مشخص برای رسیدگی به این موضوع به نمایندگان ارائه نکرده است. منتظریم دولت برنامه اجرایی اش را بدهد تا تصمیم بگیریم چون خط قرمز مجلس معیشت مردم است.

رئیس هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا لایحه دو دوره ای افزایش سقف وام ترجیحی ارزی در مجلس مطرح شده است، گفت: علاوه بر این ارز درخواستی دولت سیزدهم تصویب و به جلسه هماهنگی اقتصادی ارائه شد. شورای رهبران نیرو

موسوی در پاسخ به این سوال که در قانون بودجه 1400 جبرانی برای حذف ارز ترجیحی پیش بینی نشده است، تاکید کرد: مردم حتی یارانه مستقیم از دولت دریافت کرده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شیمیرات، اسلامشهر و پردیس در پاسخ به این سوال که لایحه یک فوریتی دولت باید به صورت فوق العاده و نه عجولانه یا 48 ساعته بررسی شود، گفت: در مرحله بررسی قانونی قبوض فوریتی باید در 48 ساعت تحویل شود. زمان باید بررسی و تصویب شود و این یک تکلیف قانونی است و البته در عرض 48 ساعت نمی توان چنین تصمیم مهمی گرفت. بنابراین اگر دولت به دنبال کارشناسی بود، همانطور که رئیس مجلس خاطرنشان کرد، لایحه اصلاح بودجه 1400 باید به صورت فوق العاده و بدون عجله در مجلس مطرح و بررسی می شد.

دیدگاهتان را بنویسید