دولت به دلیل کمبود منابع مجبور به حذف ارز ترجیحی شده است

ساعت: 12:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800002

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: دولت به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی قادر به ارائه ارز ترجیحی نیست و می خواهد آن را حذف کند، برخی از نمایندگان به طور کلی موافق هستند اما دولت هنوز برنامه اجرایی برای عملیاتی شدن آن ارائه نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه سیدنظام الدین موسوی گفته است دولت طبق قانون موظف به حذف ارز ترجیحی است، گفت: هزار، هرکس از درآمد ارزی درآمد دارد باید حقوق بپردازد، بودجه عمرانی و ارز ترجیحی بدهد و این امکان پذیر نیست. و این شرایط قابل تمدید نیست. این موضع روشن آنهاست. بنابراین دلیل تمایل جدی دولت به حذف ارز ترجیحی کمبود منابع است نه تصمیم مجلس.

وی افزود: این یک واقعیت است که طبق گزارش عمومی آقای میرکاظمی، دولت به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی قادر به ارائه ارز ترجیحی نیست و می خواهد آن را لغو کند. برخی از نمایندگان پارلمان اروپا به طور کلی موافق هستند، اما دولت هنوز یک برنامه اجرایی مشخص دارد، این موضوع به نمایندگان ارائه نشده است. منتظریم دولت برنامه اجرایی اش را بدهد تا تصمیم بگیریم چون خط قرمز مجلس معیشت مردم است.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا لایحه دو دوره ای برای افزایش سقف وام ترجیحی ارزی به مجلس ارائه شده است یا خیر، گفت: این گفته صحت ندارد چرا که کمیسیون های مجلس با سازمان برنامه موافقت کرده اند. به عنوان نماینده دولت ارز مورد نیاز دولت سیزدهم تصویب و در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به سران قوا ارائه شد.

موسوی در پاسخ به این سوال که در قانون بودجه 1400 جبرانی برای حذف ارز ترجیحی پیش بینی نشده است، تاکید کرد: مردم حتی یارانه مستقیم از دولت دریافت کرده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرات، اسلام شهر و پردیس در پاسخ به این سوال که لایحه دو فوریت دولتی باید در شرایط اضطراری و نه عجولانه و 48 ساعته بررسی شود، گفت: در روند بررسی قانونی، دو لایحه فوری باید در داخل باشد. باید ظرف 48 ساعت بررسی و تایید شوند و این یک تکلیف قانونی است و البته نمی توان ظرف 48 ساعت چنین تصمیم مهمی گرفت. بنابراین اگر دولت به دنبال کارشناسی بود، همانطور که رئیس مجلس خاطرنشان کرد، لایحه اصلاح بودجه 1400 باید به صورت فوق العاده و بدون عجله در مجلس مطرح و بررسی می شد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید