دلیل شش ضلعی بودن ضریح امام حسین (ع) چیست؟


ساعت: 16:49
تاریخ انتشار: 1401/06/18
کد خبر: 1896222

قبر امام حسین (ع) بر خلاف سایر ضریح مطهر شش گوشه دارد و دلیل شش گوشه آن این است که اجساد پسران و دختران شهدا در آنجا دفن شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قبر امام حسین (ع) بر خلاف سایر ضریح مطهر شش گوشه دارد و دلیل شش گوشه آن این است که اجساد پسران و دختران شهدا در آنجا دفن شده اند.

در روایات و داستانهای فراوانی نقل شده است، اما از بین همه احادیثی که نقل شده، نزدیکترین احادیثی است که شیخ مفید (ره) در کتاب «الارشادات» آورده است.

وی در بخشی از این کتاب نام 17 شهید بنی هاشم را در روز عاشورا ذکر می کند و می نویسد:

«آنها را زیر پای پیامبر در قبر (گودالی بزرگ) دفن کردند و اثری از قبورشان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در پای امام – علیه السلام – و علی بن به زیارتشان می آیند. حسین علیه السلام از جمله آنهاست برخی می گویند: قبر علی اکبر نزدیکترین مکان به قبر امام حسین علیه السلام است.

همچنین مرحوم مفید در کتاب خود آورده است: هنگامی که عمر بن سعد از کربلا خارج می شد، گروهی از قبیله بنی اسد که در غضاریه زندگی می کردند، به آنجا آمدند و بر امام حسین و یارانش نماز خواندند و او را در همان مکانی که حرمش بود دفن کردند. علی بن الحسین را در پای پدرش دفن کردند و سپس چاله بزرگی حفر کردند و سایر شهدا و یاران امام را با هم دفن کردند و عباس بن علی را در غزیریه همان جایی که شهید شد و اکنون متعلق به اوست دفن کردند. قبر..
علت 6 گوشه بودن مقبره امام حسین

در برخی از روایات دیگر از جمله «کتاب الزیارات» جعفر بن محمد قمی چنین آمده است: «امام سجاد (ع) به کربلا آمد و بنی اسد را متعجب دید، زیرا همه سرها و اجساد بودند. از همدیگر جدا شدند.و راهی نداشتند که بدانند امام زین العابدین (ع) قصد دفن شهدا را اعلام کرد و به سوی پیکر بی جان پدر رفت و برای آخرین بار او را در آغوش گرفت و بلند گریست. و سپس رفت و در حال رانندگی با خاک ناگهان قبری آماده ظاهر شد و پدر را تنها در قبر گذاشت و گفت: آیا کسی هست که مرا یاری کند؟ ابی طالب الذی کتلاوا عطشانا غریبه» این قبر حسین بن علی بن ابی طالب است، آن حسین که به دهان تشنه و غریب کشته شد.

پس از تشییع پدر، نزد عمویش عباس رفت و خود این شهید بزرگوار را به خاک سپرد، سپس به مردم بنی اسد دستور داد دو گودال بزرگ حفر کنند و سایر شهدای گرانقدر، نزدیکترین شهید امام حسین فرزند را در آنجا دفن کنند. علی اکبر.


37bab3be d26e 4dff ba1a 96bde24e59a2 خبر خاکستری
امام صادق در این باره به عبدالله بن حمد بصری می فرماید: امام حسین (ع) را به طرز عجیبی کشتند، هر که امام را زیارت کند غمگین می شود و بر او گریه می کند و هر که نتواند او را زیارت کند دلش می سوزد. کسی که قبر پسرش را زیر پای او می بیند.

از این رو، همانطور که مشخص است، زوایای اضافی حرم امام، مدفن فرزند ارشدش علی اکبر(ع) و همچنین مدفن طفل شش ماهه ایشان علی اصغر(ع) است.

عبدالرزاق حسنی مرقد مطهر امام را چنین توصیف می کند:

حرم امام حسین از ارتفاع [صندوق مانند] از چوب تزئین شده با عاج ساخته شده است که روی آن دو توری وجود دارد. توری داخلی از فولاد گرانبها و توری بیرونی از نقره سفید براق… و توری دیگر بدون هیچ مانعی بین آن دو به توری خارجی متصل است و از شبکه بیرونی هر یک از امام حسین (ع) فقط یک متر کوتاهتر است. خادم قبر علی بن حسین (ع) که همراه پدرش در یک روز کشته شد و در کنار پدرش آرام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید