دور جدید ایران هراسی با رمز “سلمان رشدی”

دور جدید ایران هراسی با رمز “سلمان رشدی”

روز جدید وی در گفتگو با کارشناسان مسائل بین الملل به بررسی ارتباط سوء قصد به سلمان رشدی با تقویت پروژه ضد ایرانی می پردازد.

در روزهایی که همه منتظر خبرهای جدیدی از توافق ایران و آمریکا برای از سرگیری برجام بودند، در چند روز اخیر، خبرهایی مبنی بر طرح کشتار مقامات سابق دولت آمریکا در خونخواهی به عنوان شهادت سردار سرلشکر منتشر شد. سلیمانی موجی از جو منفی را بر فضای احیای برجام ایجاد کرد. با این حال، در بحبوحه ترور مقامات دولت ترامپ در روز جمعه، سوء قصد به ترور «سلمان رشدی» نویسنده کتاب «آیات شیطانی» که همواره مورد اعتراض مجامع دینی و اسلامی در سراسر جهان بوده است. بیش از هر زمان دیگری توجه رسانه ها را به خود جلب کرده و ناظران سیاسی را به روند مشکوک رویدادهای اخیر جلب کرده است.

رشدی هنگام حضور در صحنه و جلوی دوربین ها به عنوان مهمان انجمن پن آمریکا مورد حمله قرار گرفت و پس از آن مقامات در نیویورک آخرین جزئیات این حادثه را گزارش کردند که مهاجم بلافاصله پس از حمله به رشدی بازداشت شد. اما رشدی در سلامت کامل است و به دلیل جراحات ناشی از ضربات متعدد چاقو وضعیت مطلوبی ندارد و وضعیت خوبی ندارد و تحت مراقبت های ویژه است.

اما پیش از آن، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه در دولت ترامپ که از چهره های ضد ایرانی هستند، ادعاهایی در مورد تلاش ایران برای کشتن آنها مطرح کردند که … موضوع واکنش ها بود. وقوع این رویدادها به طرز عجیبی با احیای برجام و حمله اف بی آی به عمارت دونالد ترامپ در فلوریدا مرتبط است. این موضوع اکنون این سوال را مطرح کرده است که آیا ارتباطی بین این رویدادها و طرح احتمالی تندروهای داخلی آمریکا برای تقویت پروژه ایران هراسی وجود دارد؟ یا بر اساس روایتی دیگر، نقشه کشتن و حمله به سلمان رشدی در این زمان چه تهدیدهایی می تواند متوجه ایران کند؟ یا حتی ممکن است رویدادهای اخیر عاملی برای نابودی برجام شود؟

برای بررسی و بررسی این موضوعات، دیدگاه‌های صاحب‌نظران در امور بین‌الملل و آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و گزارش «علی بیگدالی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه، و فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا به شرح زیر است. .

حادثه سلمان رشدی پروژه ایران هراسی را وارد مرحله جدیدی کرد

«علی بیگدالی» معتقد است که پروژه ایران هراسی توسط برخی از جمهوری خواهان تندرو و برخی از شخصیت های صهیونیستی در آمریکا با طرح طرح کشتار مقامات سابق دولت آمریکا آغاز شد که پس از ماجرای سلمان رشدی، پروژه ایران هراسی وارد فاز جدیدی خواهد شد. .شد. گفتگوی خبرنگار ما با این تحلیلگر را در زیر می خوانید. «علی بیگدلی» در پاسخ به این سوال که مانور برخی از چهره های آمریکایی بر پروژه ترور شخصیت های سیاسی با توجه به ماجرای سلمان رشدی چه تاثیری بر روابط دو کشور در آستانه رسیدن به یک توافق خواهد داشت. توافق برای احیای برجام وجود خواهد داشت، او به آرمان امروز می گوید: “آنچه که ما باید در مورد ادعای جان بولتون و مایک پمپئو در مورد تهدید به ترور توسط نیروهای نزدیک به ایران بگوییم این است که بدون شک این یک پروژه ساختگی است. زیرا ما همیشه مورد توجه هستیم. این گونه اتهامات علیه ایران قبل و بعد از مدت کوتاهی مشخص شد که تمامی این نظریه ها نادرست بوده است. که از هر راهی می خواهند به ایران ضربه بزنند فراموش نکنیم که هر بار که دولت دموکراتیک آمریکا می خواهد با ایران وارد مذاکره شود عده ای در داخل آمریکا سنگ اندازی می کنند تا رابطه ای بین دو کشور وجود نداشته باشد در این زمینه باید می گویند برخی از حاکمان این پروژه نه تنها قصد تخریب وجهه ایران در آمریکا را دارند، بلکه قصد دارند فضای کاخ سفید را غبارآلود کنند، در نظر داشته باشید که فاصله زیادی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نداریم. آمریکا و جمهوری خواهان از هر فرصتی برای نابودی دولت مستقر استفاده خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص ماجرای رخ داده برای سلمان رشدی در «انجمن قلم آمریکا» ادامه می دهد: هدف مهاجمی که سلمان رشدی را با چاقو زد یا برای این کار انتخاب شده بود، چه بوده است؟ حتی ممکن است او به دلایل شخصی این کار را انجام داده باشد، اما در هر صورت باید بگوییم که تیمی که نظریه تهدید به کشتن مقامات سیاسی آمریکایی را رهبری می کند، بر موج حادثه با سلمان رشدی و در پو این گونه سوار خواهد شد. با استفاده از رسانه های زرد که به دنبال اخبار جنجالی هستند، قصد دارند چهره ایران را در آمریکا و جهان تخریب کنند. آنچه پمپئو و بلتون ادعا می کنند با آنچه برای سلمان رشدی اتفاق افتاد کاملاً متفاوت است. زیرا اکنون شاهد یک حمله واقعی هستیم و می بینیم که هنوز هیچ مقام آمریکایی در این مورد واکنشی نشان نداده است، اما به هر حال باید منتظر موج جدیدی از تخریب ایران و همچنین دولت دموکراتیک آمریکا باشیم. وی با اشاره به تاثیر چنین اتفاقاتی در حاشیه مذاکرات برجام، افزود: آنچه در رابطه با برجام و تاثیر این تئوری ها و اتفاقاتی که منجر به ایران هراسی می شود باید به آن اشاره کنیم این است که موضوع برجام باعث شده است. چالش‌ها و حاشیه‌های موجود کافی نیست، این قابل پیش‌بینی است و چنین مسائلی نمی‌تواند بر ادامه مذاکرات تأثیر بگذارد. به یاد داشته باشید که «رابرت مالی» نماینده آمریکا در روند احیای برجام، در پاسخ به نظریه ارائه شده توسط بلتون و پمپئو، این مسائل را هیچ تاثیری بر روند احیای برجام ندارد و تاکید کرد که مقامات آمریکایی به این موضوع توجه نمی کنند. این سوالات. این نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی نیز می‌دانند که چنین ادعاهایی دور از واقعیت است و جای بحثی ندارد، اما باید یک بار دیگر این موضوع را تکرار کنم که این موضوع با ماجرای سلمان رشدی کاملاً متفاوت است.» بیگدالی در نهایت با اشاره به ماجرای سلمان رشدی می گوید: «به دلیل فتوای آیت الله خمینی و نفرتی که مسلمانان از سلمان رشدی دارند، برخی سعی می کنند این حادثه را به گردن ایران بیندازند.» اگر بخواهیم اگر این را مرور کنیم. اتفاقاً خواهیم دید که ضارب جوان که اتفاقاً آمریکایی بود، با نقشه وارد سخنرانی شد و به رشدی حمله کرد. باید منتظر اطلاعاتی باشیم که مقامات آمریکایی در مورد این پرونده منتشر می کنند تا بدانیم چه کسی چنین عملیاتی را طراحی کرده است یا اینکه آیا فرد به دلیل افکار شخصی چنین اقدامی را انجام داده است. متأسفانه در داخل ایران برخی رسانه ها و روزنامه های تندرو تلاش کرده اند مهاجمان را تشویق کنند و این مسائل وجهه ایران را در جهان در شرایط حساسی که هر دو کشور ایران و آمریکا می خواهند بر سر احیای برجام به توافق برسند لطمه می زند. . ما باید به پروژه ایران هراسی به رهبری جمهوری خواهان و صهیونیست ها پاسخ مناسب بدهیم.

رادیکال ها در ایران و آمریکا تصویری متناقض از ایران به جامعه جهانی ارائه می دهند.

فریدون مجلسی کارشناس مسائل آمریکا در ارزیابی خود از سوءقصد به سلمان رشدی و دیگر بحث‌های مطرح شده درباره برنامه دولت ترامپ برای ترور مقامات امنیتی و وزارت خارجه و ارتباط آن با احیای برجام تاکید کرد: پرسش‌ها و بحث‌های مطرح شده در این زمینه دو جنبه اصلی دارد؛ ابتدا باید توجه داشت که در جامعه آمریکا، تندروها با برجسته کردن موضوع انتقام‌جویی ایران، سعی در ارائه تصویری ناسازگار و نامتعادل از ایران به نظام جهانی دارند. مقامات سابق آمریکا درباره موضوع شهادت سردار سلیمانی و همچنین با ربط دادن موضوع ترور سلمان رشدی به ایران افزودند: این تبلیغات در شرایطی است که به نظر می رسد موضوع ترور سلمان رشدی اتفاقی است که بر اساس خواست و میل یک جوان لبنانی در حال شکل گیری است، سوال جدی این است که آیا این جوان قبلا این کار را انجام داده است. o یک مأموریت برنامه ریزی شده، یا این حادثه حاصل یک القای دائمی ذهنی و فکری در او باشد. اما باید توجه داشت که زمان این سوءقصد بسیار نامناسب بوده است. زیرا به گونه ای تلقی می شود که بازتاب ها و آثار آن در راستای منافع اسرائیل و مخالفان برجام است.

مجلسی در ادامه با تاکید بر اینکه اقدام جوانان لبنانی به طور قطع خودجوش و خودسرانه بوده است، ادامه داد: اما این اقدام چه عمدی و چه غیرعمدی می تواند بر مذاکرات ایران و غرب در این مرحله و حتی در آینده تاثیر بگذارد. در حال حاضر نیز می توان در مورد احتمال مدیریت این اقدام توسط موساد فرضیه هایی را مطرح کرد، همانطور که در گذشته در ایران اقدامات خرابکارانه انجام داده اند، ممکن است در این مرحله نیز چنین طرحی را طراحی کرده باشند. سؤالات فقط بیانیه است و هیچ سندی برای تأیید یا تکذیب آنها وجود ندارد.این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه سخنان خود با تاکید بر برنامه تندروها برای افزایش ایران هراسی گفت: اگرچه نمی توان موضوع روانشناسی را محکم به هم متصل کرد. فشارها و مشکلات مربوط به کشته شدن مقامات سابق آمریکا در چند روز اخیر به طرح جمهوری خواهان رسید، اما به عنوان یک فرضیه باید اشاره کرد که همزمانی این اتفاقات با حمله به عمارت و منزل شخصی دونالد ترامپ در فلوریدا اگرچه به نظر می رسد بسیار دور از برنامه ریزی اولیه این رویدادها توسط جمهوری خواهان است، اما واقعیت این است که اسرائیلی ها و جمهوری خواهان از این برنامه نهایت استفاده را برده اند. این امر در راستای اهداف خاص خود است. مجلسی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در کنار تبلیغات گسترده ایران هراسی در جامعه آمریکا، در سطح داخلی کشور نیز باید توجه داشت که یک طیف یا گرایش ضد برجام، خوراک لازم را برای آنها فراهم می کند. آنها را در واقع یک گروه روشنفکر – جمعیتی که مخالف هرگونه همزیستی ایران با تمدن غرب است، اجازه مذاکره را نمی دهد و با اقدامات خود زمینه ها و بسترهای لازم را برای ادعای ایران هراسی در آمریکا ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید