دولت از درگیری مردم و مغازه داران بر سر قیمت استقبال می کند

دولت از درگیری مردم و مغازه داران بر سر قیمت استقبال می کند

روز جدید : تعلیق مذاکرات در وین از حالت موقت به وضعیتی مبهم و نامعلوم تبدیل شده است و مواضع ایران و آمریکا نشان می دهد که دو کشور انگیزه ای برای بازگشت به میز مذاکره ندارند. ادامه تعلیق مذاکرات در وین می گوید: تعلیق مذاکرات به دلیل توافق طرفین نیست، زیرا آنها از ادامه این وضعیت راضی نیستند، اما وقتی فضای غیر دیپلماتیک حاکم شود، امکان توافق به حداقل می رسد. .

وی ادامه داد: دو طرف در فضای غیر دیپلماتیک به جای طرح موضوعات قابل حل، اختلافات را مطرح می کنند و سعی می کنند خطوط قرمز خود را مطرح و بر آن تاکید کنند. در چنین فضایی، دیپلمات ها تنها نظاره گر صحبت های مافوق خود هستند. در مذاکرات وین هم همین اتفاق افتاده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: برجام به مرحله توافق نهایی رسیده بود، دو کمیته اصلی تحریم و هسته ای مذاکرات خود را درباره تعهدات تحریمی ایران به ویژه آمریکا و ایران جمع بندی کرده و متن نهایی را نوشتند، اما وقتی کمیته اجرایی با روسیه مخالفت کرد و ایران بعداً موضوعات بحث برانگیز جدیدی را مطرح کرد و پس از آن دو کشور سعی کردند اختلافات خود را توجیه کنند.

وی افزود: حدود شش ماه تا انتخابات کنگره باقی مانده است و دولت بایدن می داند که توقف مذاکرات در وین می تواند یکی از دستاوردهای مورد نظر دموکرات ها را از بین ببرد و از سوی دیگر مواضع مستحکمی را در ایران شکل دهد. نمونه هایی از آنها را در حال حاضر تحت عنوان «قصد ساخت بمب هسته ای» می بینیم. این موضوعات می تواند فضای سیاسی منفی را برای ایالات متحده و متحدانش ایجاد کند و ناکارآمدی سیاست های بایدن می تواند جو هسته ای ایران را تشدید کند.

این تحلیلگر سیاست خارجی گفت: ایرانی ها ملموس ترین آسیب را از ادامه تحریم ها می بینند بنابراین طرف ایرانی نمی تواند از شرایط ایجاد شده در مذاکرات راضی باشد. اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در سنا نشان داد که گزینه اصلی دولت بایدن همچنان دستیابی به توافق با ایران است. وی افزود: می توان مانند دوران ترامپ تحریم های حداکثری را علیه ایران اعمال کرد که به ضرر کشور ما تمام می شود.

این نماینده مجلس گفت: بی ثباتی که در تصمیمات اقتصادی دولت داریم به این دلیل است که همین دولت برخلاف ادعای خود منتظر احیای برجام بود. امروز نوسانات قیمت های بازار اقتصادی ایران بیشتر متاثر از سرنوشت 4200 تنی است که تماماً به موضوع تحریم مربوط می شود. وی افزود: این روزها در بین مردم چالش قیمت‌ها وجود دارد و دولت از این وضعیت استقبال می‌کند زیرا به‌جای تمرکز بر روی دولت، چالش بین مردم و مردم است که با خرده‌فروشان، تاکسی‌ها یا نانوایی‌ها به دلیل گرانی سروکار دارند. فلاحت پیشه گفت: بدون شک ایران بازنده اصلی و آمریکا بازنده دوم است. برجام است در حالی که قطعا می توان روسیه را در این شرایط برنده دانست.

دیدگاهتان را بنویسید