مجروح گیلانی، دزد کابل مخابرات / کاسبی مغازه داران لنگ!

ساعت: 15:42
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780750

سرقت تجهیزات مخابراتی و تاریخ ناتمام آسیب های جبران ناپذیر به صنعت ارتباطات در گیلان همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق به یک رویه تکراری و آزاردهنده تبدیل شده است، اما این معضل گاه از سوی تجار و بازرگانان کارتخوان (بی حرکت) قطع می شود. موقعیت مکانی به وضعیت بسیار پیچیده تری منجر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دی، کمتر خانواده گیلانی است که از سرقت کابل های مخابرات آسیبی ندیده باشد. این مشکل در شهر رشت نیز خسارات زیادی به مردم و مخابرات وارد کرده است. مردم مناطق مختلف کشور از سرقت کابل های مخابراتی خبر داده و از آن رنج می برند.

مشتریان تلفن اولین کسانی هستند که از قطع برق مطلع می شوند و پس از تماس با مرکز مخابرات محلی، مشکلی مانند سرقت به آنها اطلاع داده می شود.

کابل ها و سیم های مخابراتی از مس ساخته شده اند و از نظر مادی ارزشمند هستند. دزدهای مس این سیم ها را می فروشند.

دزدها فقط قسمتی از کابل های مسی را می برند و می دزدند و حتی در بسیاری از موارد به اشتباه فیبرهای نوری را به جای کابل های مسی برش می دهند و این اشتباه فقط باعث وقفه مشترکان فیبرها می شود و چیزی برنده می شود.دزدها برنمی گردند.

در گذشته بیشتر سرقت ها در مناطق کم جمعیت و صعب العبور انجام می شد که خطر کمتری را برای سارقان به همراه داشت، اما مدتی است که مراکز تجاری بزرگ و مناطق پرتردد از دست سارقان در امان نبوده اند.

وضعیت ناپسند زیرساخت های مخابراتی گیلان

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و حومم در مجلس درباره سرقت دسته جمعی کابل های مخابراتی در گیلان گفت: وضعیت زیرساخت های مخابراتی در استان بسیار اسفناک است.

وی افزود: سرقت گسترده کابل ها باعث شده اکثر روستاهای گیلان به اینترنت متصل نباشند.

سرقت 300 کیلومتر کابل و سیم از زیرساخت های مخابراتی / میزان سرقت کابل های مخابراتی معادل 3 سال توسعه گیلان است.

فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در جلسه استانداری با اشاره به سرقت 300 کیلومتر کابل و سیم از زیرساخت های مخابراتی گفت: این میزان معادل سه سال توسعه گیلان است.

fdc9b006 3db6 4f2b a428 34693199a6b6 خبر خاکستری

وی با اشاره به روستاهای فاقد پوشش اینترنتی گیلان افزود: حدود 60 روستای استان گیلان از پوشش اینترنتی برخوردار نیستند.

سرقت تجهیزات مخابراتی و صدمات جبران ناپذیر به صنعت ارتباطات در گیلان

علیرضا پارسایی مدیر کل مخابرات گیلان نیز در گفت وگویی گفت: سرقت تجهیزات مخابراتی و تاریخ ناتمام آسیب های جبران ناپذیر صنعت مخابرات در گیلان همچنان ادامه دارد و در برخی حوزه ها به یک رویه تکراری و آزاردهنده تبدیل شده است. سرقت سیم های تلفن و تجهیزات مخابراتی همواره یکی از مهم ترین چالش های مردم گیلان و مسئولان بوده است.

وی با بیان اینکه سرقت تجهیزات مخابراتی، سیم و کابل در استان گیلان بسیار زیاد است، گفت: در صورت ادامه این روند، تامین و تعویض سیم و کابل و تجهیزات مسروقه را با مشکل جدی مواجه خواهیم کرد.

مدیرعامل مخابرات منطقه گیلان با اشاره به هزینه 110 میلیارد ریالی برای تعویض کابل های سقفی سرقتی در سال گذشته، گفت: این سرقت ها اگرچه در تمام نقاط استان گیلان وجود دارد، اما عمدتاً در منطقه کوچصفهان، سنگر، ​​شفت، صومعه سرا و … روستاهای تابعه، سرقت سیم و تجهیزات مخابراتی بیشتر.

0599e2f4 ce1e 459b bbf7 cd85a5a159c4 خبر خاکستری

وی ادامه داد: سرقت در مسیرهای کوتاه روستایی با تعویض تجهیزات برطرف می شود اما در مسیرهای طولانی به کابل های کثیف تبدیل می شود. همچنین در فضای وسیعی از مرکز که به هیچ عنوان قابل بازسازی نیست، با جایگزینی فیبرهای نوری و کاپوچینو ارتباط برقرار می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: مخابرات منطقه گیلان بخش زیادی از وام های خود را به جای توسعه یا بهسازی تجهیزات، تعویض اموال مسروقه و بخشی از تجهیزات و سیم و کابل های مخابراتی با تهیه تجهیزات در قالب خرید استانی و درصدی از آن هزینه می کند. ایران که در مقایسه با حجم زیاد سرقت ها بسیار ناچیز است.

پارسایی با عذرخواهی از شهروندان گیلانی به دلیل تخلفات ارتباطی از دستگاه های امنیتی و انتظامی خواست با سارقان تجهیزات مخابراتی قاطعانه و قاطعانه برخورد کنند.

اما در ادامه می خواهیم از بعد دیگری به سرقت کابل های مخابراتی نگاه کنیم سرقت کابل های مسی مخابرات علاوه بر اختلال در بسیاری از خطوط تلفن ثابت، منجر به قطع شدن دستگاه های کارتخوان مغازه ها و کسبه محلات شد.

قطعی ۳ هفته ای تلفن ثابت و کارتخوان شهر صبا رشت

یکی از مغازه داران منطقه صبا رشت هشتم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار گفت: بیش از سه هفته بود که تلفن ثابت انتهای این محل قطع شد و در نتیجه 60 خانوار در محله تلفن هایشان را قطع کردند.»

وی گفت: بر اساس مشاهدات مردم محل، نقاط مخابراتی به دلایل نامعلومی قطع شد که منجر به قطعی تلفن ثابت شد اما اقدامی صورت نگرفت.

وی افزود: در این مدت با وضعیت اسفناکی مواجه هستیم و دانش آموزان ساکن در این مکان دچار قطعی اینترنت ناشی از قطعی اینترنت وایفا هستند.

این مغازه دار گفت: قطع شدن تلفن ثابت باعث غیرفعال شدن دستگاه های کارت خوان بی حرکت شده و امکان استفاده از آن وجود ندارد. به عنوان مثال، من در این هفته هیچ پولی از تجارتم دریافت نکرده ام. برخی از مشتریان می گویند که پول را دیرتر واریز کرده اند، اما این کار با تاخیر انجام می شود یا اصلا انجام نمی شود.

یکی از اهالی منطقه پیام نور رشت نیز هشتم دی ماه در گفتگو با خبرنگار گفت: در شب های مختلف شاهد آسیب دیدن تجهیزات مخابراتی و سرقت کابل های مخابراتی هستیم.

وی افزود: شاهد این هستیم که عده ای با سلاح سرد اقدام به قطع کابل ها و سرقت کابل ها می کنند و در این بین سعی داریم فرزندانمان را به مسافرت برسانیم در حالی که برخی از آنها به سلامت دزدی می کنند.

به گزارش 8 دی، حل مشکل خرابی تجهیزات مخابراتی و سرقت کابل های تلفن بیش از هر چیز نیازمند خرد جمعی مسئولان است. باید طوری کار کرد که سارقان نتوانند اموال مسروقه را به راحتی بفروشند، این امر جز با کنترل الاغ ها و محل های خرید و فروش زباله در روستاها که به شدت مورد بحث پلیس است، میسر نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید