دولت از پذیرش بار مالی رتبه بندی معلمان خودداری کرده است

دولت از پذیرش بار مالی رتبه بندی معلمان خودداری کرده است

در اواسط فوریه امسال، وزیر آموزش و پرورش گفت که رتبه اعتباری پیش بینی شده به دلیل عدم فروش اموال مازاد دولتی “نوسان” شده است. آقای نوری گفت که به رتبه بندی مذاکرات برای تامین بودجه کامل مورد نیاز ادامه خواهد داد.
محمد واحدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: یکی از دغدغه های دولت احتمالاً موضوع پرداخت حقوق بازنشستگان با اعمال رتبه بندی هایی است که در لایحه به آن توجه نشده است. دولت گفت: با اجرای این لایحه، بر اساس قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان، در عمل 90 درصد حقوق بگیران مستمری بگیر خواهند بود و بار مالی پنهانی ایجاد می کنند.

در صورت تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان، رتبه بندی این گروه از نیمه دوم سال 1400 محاسبه می شود.

سخنگوی هیأت دولت چند روز پیش در نشست خبری گفت که برای رتبه بندی معلمان در سال 1401، 25 هزار میلیارد تومان منبع ثابت در نظر گرفته ام. آقای بهادری جهرمی یادآور شد: از سال 1400 تلاش می کنیم بتوانیم اعتبار 6 ماه گذشته را تامین کنیم.

پیش از این نمایندگان مجلس نسبت به اعتبار ناکافی 25 هزار میلیارد تنی رتبه بندی معلمان سال آینده اعتراض کردند. نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس در جلسه علنی 24 آذرماه مجلس در جریان بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان با کنایه گفت: «محاسب این بودجه واقعا هوشمند است». برآوردها برای چنین بودجه ای برای 15 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و سیستم های آموزشی مختلف چیست؟

کمیسیون تلفیق بودجه 1401 دیروز 40 هزار میلیارد جلد را برای رتبه بندی معلمان تصویب کرد که البته باید با موافقت سایر نمایندگان در مجلس علنی و تصویب هیات امنا همراه باشد.

هیأت امنا ۲۶ دی ماه اعلام کرد که لایحه ای که مجلس برای رتبه بندی معلمان تصویب کرده، ایرادات و ابهاماتی دارد که یکی از آنها ایراد به اصل ۷۵ قانون اساسی یعنی وجود «بار مالی» است.

دیدگاهتان را بنویسید