دو گل به استقلال زدم، یکیش حساب شد!

دو گل به استقلال زدم، یکیش حساب شد!

یکی از احساسی ترین دربی های تاریخ چهارشنبه هفته جاری در فینال جام حذفی در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شود. برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق پرسپولیس از بیشتر شدن فشار روی استقلالی ها در دربی پایانی حذفی خبر داد.

حالا محمد نوری کاپیتان سابق پرسپولیس معتقد است حق برانکوست است و یحیی گل محمدی و شاگردانش می توانند از این فرصت استفاده کنند. در آستانه دربی شماره 101 با محمد نوری که سابقه گلزنی به استقلال با پیراهن پرسپولیس را در کارنامه دارد گفت وگویی داشتیم که در ادامه مشاهده می کنید.

ابتدا می خواهیم در مورد کلاس های مربیگری در جزیره کیش بپرسیم. ظاهرا با امیرحسین صادقی هم کلاسی؟
بله، کلاس های مربیگری در آسیا A زیر نظر آقای نادر عربی یکی از با سابقه ترین و آگاه ترین اساتید فوتبال کشورمان برگزار می شود و من و امیرحسین (صادقی) و چند مربی جوان دیگر نیز در این کلاس ها شرکت کردیم. تا جایی که می دانیم اضافه کنیم. همچنین از آقایان ابراهیم شکوری و محمود پازوکی (رئیس شورای فوتبال جزیره کیش) که برای برگزاری این کلاس زحمت بسیار کشیدند تشکر می کنم.

فصل گذشته اولین سال مربیگری خود را به عنوان دستیار مهدی تارتار در ذوب آخان به پایان رساندید. از کار با تارتار و نتایج این تیم بگویید؟
ابتدا باید از اعتماد استاد و مربیم آقای مهدی تارتار تشکر و قدردانی کنم. همکاری با ایشان خیلی خوب بود چون جدا از مشکلات فنی و اشرافی که در کارش دارد، انسان بسیار صادق و سالمی است و خوشحال شدم که در خدمت آقا مهدی بودم.

و نتایج تیم ذوب آچان؟
با توجه به بودجه و ثروت باشگاه، فکر می کنم نتایج خوبی کسب کردیم. شما بهتر از من می دانید که تیم های دیگر برای نتیجه گرفتن در لیگ چه خرج می کنند، اما فکر می کنم ذوب آچان خوب عمل کرده است.

باید بازی های پرسپولیس را دنبال کنید. به عنوان کاپیتان سابق پرسپولیس، نظرت درباره قهرمانی این تیم چیست؟
من بازیکن و هوادار این تیم بودم. (با کمی تواضع ادامه می دهد) پرسپولیس آنقدر کاپیتان و بازیکن بزرگ داشت که واقعاً نمی خواهم چنین ادعایی داشته باشم. به مدیریت، کادر فنی، بازیکنان و هواداران پرسپولیس به خاطر شناخت این تیم تبریک می گویم. به نظر من پرسپولیس با شایستگی قهرمان شد و نتایج خوبی از جمله برد دربی را پشت سر گذاشت.

نام دربی آمده و حالا پرسپولیس و استقلال باید در فینال جام حذفی به مصاف هم بروند. به این مسابقه چه امتیازی می دهید؟
فکر می کنم دربی جذابی باشد، هرچند فکر می کنم فشار روی استقلال خیلی بیشتر از پرسپولیس است. آقای یحیی و بازیکنان پرسپولیس می توانند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

برانکو هم همین را گفت و فکر می کند فشار برای استقلال بیشتر است. واقعا چرا؟
من مصاحبه آقای برانکو را نخوانده ام اما با او موافقم و فکر می کنم چند دلیل دارد. ابتدا استقلال قهرمانی لیگ برتر را به پرسپولیس سپرد و حالا برای گرفتن تنها جام باقی مانده می جنگد تا این جام را از دست ندهد. من خودم یک فوتبالیست بودم و می‌دانم که هر چقدر این داستان انگیزه‌بخش باشد، می‌تواند فشار بیشتری به تیم وارد کند. واقعا بازی سختی است، علاوه بر این که پرسپولیس دربی آخر را برد و استقلال شکست خورد! این شکست استقلال مقابل پرسپولیس فشار زیادی به ساپینتو و شاگردانش وارد می کند چرا که آنها باید به هر طریق ممکن پیروز شوند.

برخی معتقدند پرسپولیس به دلیل قهرمانی در لیگ برتر ممکن است با کاهش انگیزه بازیکنانش برای حضور در فینال حذفی مواجه شود.
نه من موافق نیستم پرسپولیس برای صعود به فینال جام حذفی تیم قدرتمندی مثل سپاهان را شکست داد و حالا نمی خواهد همه چیز را از دست بدهد. در جام حذفی نیز تیم نایب قهرمانی با تیمی که در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد تفاوتی ندارد. فقط تیم قهرمان جام می برد، دومی فرقی نمی کند، پس شک ندارم پرسپولیس برای حذفی و دوبل مبارزه خواهد کرد.

در یکی دو هفته اخیر بارها از اعتراض استقلالی ها به داوران بازی با پرسپولیس و خارجی بودن داور و … شنیده ایم. آیا نظری در این مورد دارید؟
این مشکلات همیشه وجود داشته است. استقلالی ها حالا روی صحنه معترض هستند و معتقدند پاس مهدی کایدی به گئورگی گلسیانی برخورد کرده و پنالتی بوده است. وقتی در پرسپولیس بازی می کردم دو گل به استقلال زدم اما یک گل مردود شد! (خنده)

منظورتان دربی 2009 است؟ چندی پیش مرتضی کریمی، کمک داور مسابقه که گل شما را به صورت آفساید به ثمر رساند، در مصاحبه ای اعتراف کرد که فتح الله زاده گفته صحنه را فتوشاپ کرده است؟!
بله، اینستاگرام و فضای مجازی امروزی نبود. روزنامه استقلال جوان که متعلق به آقای فتح الله زاده بود، گل من را کمین فتوشاپی اعلام کرد، اما تاریخ و گذشت زمان نشان داد که چه اشتباه بزرگی انجام شد و چه اتفاقی افتاد. من نمی توانم چیزی بگویم و فقط متاسفم زیرا این صحنه به وضوح یک کمین نبود.

به نظر می رسد هنوز دلت برای آن گل سالم تنگ شده است؟
بله، البته بعدها توانستم در دربی به استقلال گل بزنم اما آن گل در اولین دربی من به ثمر رسید. پیروزی در این دربی برای من و پرسپولیس خیلی مهم بود، اما به طرز مشکوک و عجیبی گل سالم من باطل شد، پس… بریم جلو!

به نظر شما کدام تیم پرسپولیس شانس بیشتری برای گلزنی در دربی فینال جام حذفی دارد؟
خط حمله هر دو تیم فوق العاده است. پرسپولیس سعید صادقی، وحید امیری، مهدی ترابی و عیسی آل کثیر را در اختیار دارد که هر کدام از این بازیکنان را می توان گلزن دربی نامید. این چهار بازیکن پرسپولیس در هفته های اخیر آمادگی بالایی از خود نشان داده اند.

و در تیم استقلال؟
مثلث مهدی کایدی، محمد محبی و ارسلان مطهری هم واقعا خطرناک است و یک لحظه غفلت برای هر یک از آنها می تواند بسیار خطرناک باشد.

به عنوان آخرین سوال، نتیجه این دربی را چگونه پیش بینی می کنید؟
فوتبال اساسا غیر قابل پیش بینی است و دربی اصلا قابل پیش بینی نیست! نمی توان پیش بینی کرد کدام تیم برنده خواهد شد. من خودم در تیمی بودم که همه فکر می کردند پرسپولیس به استقلال می بازد اما موفق شدیم به عنوان برنده زمین را ترک کنیم. شاید مناسب باشد به خاطره انگیزترین دربی عمرم اشاره کنم که با هت تریک ایمون زاید نتیجه 2-0 را به برد 3-2 تبدیل کردیم و در عین حال اخراج شدیم. دربی یک بازی خاص و ویژه است که هر تیمی که تمرکز خود را از ابتدا تا سوت پایان بیشتر و بهتر حفظ کند، می تواند پیروز میدان را ترک کند. امیدوارم هر تیمی که زحمت کشیده و لیاقتش را داشته است، در این دربی بسیار حساس که یک جام هم دارد، برنده شود.

دیدگاهتان را بنویسید