دیدار سفیر بلاروس با محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی


ساعت: 16:42
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902467

دیمیتری کالتسف سفیر بلاروس در جمهوری اسلامی ایران با هدف گسترش و تعمیق همکاری های سینمایی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در سازمان سینمایی با محمد خزایی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی؛ در این نشست که دیروز برگزار شد، طرفین با تاکید بر ویژگی های مشترک دو کشور، بر گسترش همکاری های سینمایی به ویژه در زمینه تولیدات مشترک و عرضه و توزیع آثار سینمایی در بازارهای کشورها تاکید کردند.
محمد خزاعی در این دیدار، گسترش امکانات بین المللی سینما، تجاری سازی و بازاریابی محصولات آن را مهم خواند و با تاکید بر نقش سینما در همدلی ملت ها و تقویت پیوندهای عاطفی و اجتماعی، گفت: در دنیا ، دیپلماسی عمومی یک کانال فرهنگی به ویژه سینماست.
وی با بیان اینکه می توان از کارکرد سینما برای تسهیل، تقویت و توسعه روابط دو ملت ایران و بلاروس استفاده کرد و افزود: سینما علاوه بر توجه به دیپلماسی عمومی و فرهنگی باید در بازارهای منطقه ای و بین المللی حضور یابد. اقتصاد بهتری داشته باشند
خزاعی با اشاره به نگاه ویژه دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیپلماسی فرهنگی و گسترش روابط منطقه ای و تقویت روابط با کشورهای دوست، آمادگی سازمان سینمایی را برای توسعه روابط و امضای تفاهم نامه اعلام کرد. در مورد همکاری مشترک فیلم
با اشاره به محورهای مورد نظر برای توسعه همکاری های دو کشور، فراهم کردن شرایط برای نمایش فیلم های ایرانی در سینماها و سکوهای بلاروس، تولید مشترک با استفاده از امکانات و شرایط دو کشور به ویژه در حوزه سینمای کودک و نوجوان، انجام در هر هفته این فیلم متقابلاً استفاده از ظرفیت آموزشی و دانشگاهی و همچنین شرکت در جشنواره های سینمایی دو کشور را از پایه های این همکاری می داند و می افزاید: در ایران حدود 100 فیلم بلند، بیش از 2000 هزار فیلم کوتاه و صدها اثر تولید می شود. در ایران هر سال هر سال فیلم های مستند تولید می شود و صنعت انیمیشن ایران در حال رشد است. آثار و فیلم های انیمیشن ایرانی در سینماها و سکوهای بلاروس قابل استفاده است.
خزاعی با اشاره به رشد فنی و صنعتی سینمای ایران به ظرفیت آموزشی و دانشگاهی در ایران اشاره کرد و گفت: در قالب تفاهم نامه می توان از این ظرفیت بزرگ در دانشگاه ها و مراکز آموزشی بلاروس استفاده کرد و متقابلاً از مزایای تجربه اساتید بلاروس در ایران.
سفیر بلاروس در این دیدار ضمن استقبال از توسعه همکاری های سینمایی، ضمن ابراز علاقه به کشور و فرهنگ ایران و اهمیت سینما برای شناخت متقابل دو کشور، بر عزم جدی خود برای تداوم امضای تفاهم نامه تاکید کرد. یادداشت فیلم
دیمیتری کالتسف با بیان اینکه زمینه های زیادی برای توسعه روابط فرهنگی و سینمایی بین دو کشور وجود دارد، گفت: روند همکاری های فرهنگی و سینمایی دو کشور و دو ملت را به هم نزدیک می کند.
وی خاطرنشان کرد: زمینه های همکاری دو کشور از جمله همکاری مشترک در سینما، تبادل فیلم برای بازار، استفاده از ظرفیت استودیو بلاروس فیلم وجود دارد.
سفیر بلاروس تصریح کرد: قبل از این دیدار با وزیر فرهنگ بلاروس و مسئولان استودیو بلاروس فیلم صحبت کردم و آنها برای همکاری دوجانبه اعلام آمادگی کردند. ما آماده همکاری سینمایی در کنار اکران متقابل فیلم در دو کشور هستیم.
وی ادامه داد: می دانم سینمای ایران در حوزه صنعت انیمیشن پیشرفت زیادی داشته است، می توانیم از این ظرفیت در سینمای بلاروس استفاده کنیم.
دیمیتری کالتسف با اشاره به آغاز روابط دیپلماتیک بین بلاروس و ایران از سی سال پیش گفت: به همین مناسبت در اسفند ماه سال آینده سالگرد دوستی دیپلماتیک دو کشور را جشن خواهیم گرفت و در این راستا در نظر داریم چندین مورد را اجرایی کنیم. برنامه های فرهنگی می توانیم یک هفته سینمای ایران در بلاروس و سینمای بلاروس در ایران برگزار کنیم.
در این دیدار لوسیانو مارچنکو وابسته فرهنگی سفارت بلاروس در ایران، یزدان عشیری مشاور رئیس جمهور و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، سید صادق موسوی مدیر کل جشنواره و دفتر همکاری های بین المللی سازمان، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل سازمان سینمایی نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید