دیدار و گفتگو وزرای خارجه ایران و عراق برای تقویت روابط دوجانبه


ساعت: 15:33
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899957

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه کشورمان با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و در خصوص روابط دوجانبه تهران و بغداد و راه‌های تقویت آن و تحولات منطقه و جهان گفت‌وگو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه کشورمان با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و در خصوص روابط دوجانبه تهران و بغداد و راه‌های تقویت آن و تحولات منطقه و جهان گفت‌وگو کرد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در این نشست بر ادامه کار کمیته های فنی برای اجرای توافقات امضا شده بین کشورها تاکید کرد و گفت: افزایش تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل ضروری است.

وزیر خارجه عراق همچنین خواستار برگزاری کنفرانس هایی برای همگرایی رویکردها و انجام گفت وگوهای هدفمند برای بازگرداندن ثبات و امنیت در منطقه شد.

وزرای امور خارجه ایران و عراق همچنین بر روابط دوجانبه دو کشور و بهبود آن در زمینه های خاص تاکید کردند.

آنها همچنین بر لزوم ادامه مذاکرات آغاز شده در بغداد با نگاهی به مذاکرات هسته ای ایران در وین تاکید کردند.

حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه کشورمان از میزبانی دولت و ملت عراق در راهپیمایی اربعین حسینی قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از تلاش ها و نقش سازنده عراق در انجام و تداوم گفت وگوهای منطقه ای در راستای تقویت، ثبات، امنیت و شکوفایی منطقه قدردانی کرد و بر آمادگی ایران برای ادامه تبادل نظر در زمینه های دوجانبه و منطقه ای تاکید کرد. موارد .

در پایان این دیدار امیر عبداللهیان به اعتراضات اخیر در ایران و رویکرد دولت در این زمینه پرداخت.

بر اساس این گزارش، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیروز (سه شنبه) در گفت و گو با روداو گفت: ایران و عربستان تاکنون پنج دور گفت وگوی اطلاعاتی و امنیتی داشته اند.

وی گفت: با طرف ایرانی و عربستانی جلسه داشتم و تلاش می کنیم مذاکرات را به سطح وزرای خارجه برسانیم، تلاش های ما ادامه دارد و باید ببینیم چه می شود.

فواد حسین با اشاره به اینکه محتوای پنج دور قبلی مذاکرات ایران و عربستان به طور رسمی اعلام نشده است، تاکید کرد که عراق اکنون با هر دو کشور در تماس است.

وزیر امور خارجه عراق درباره تاثیر مذاکرات توافق هسته ای بر ایران و عربستان گفت: نمی خواهم وارد آن بحث شوم، اما همه مسائل به هم مرتبط است. روابط ایران و عربستان سعودی و ایران و آمریکا بر یکدیگر تأثیر می گذارند، اما این تأثیر مستقیم نیست.

وی گفت: هم ایران و هم عربستان بر اساس منافع خود سیاست های خاص خود را دارند و ما نیز مانند سایر کشورها مذاکرات وین را دنبال می کنیم.

فواد حسین گفت: بله انجام دادیم و هنوز هم داریم انجام می دهیم و اخیرا با دو طرف جلساتی داشتم.

وزیر امور خارجه عراق گفت: این دیدارها مربوط به توافق هسته ای بوده و دو طرف واقعاً به نتایجی رسیده اند، اما اکنون موضوع دیگری را به این توافق ربط داده اند.

وی گفت: اکنون بحث و مناقشه بر سر همین موضوع است و این موضوع بین ایران و آمریکا است نه ایران و 1+5.

وزیر امور خارجه عراق در خصوص اعتراضات اخیر در ایران نیز خاطرنشان کرد که این یک مشکل داخلی است اما ما از مرگ این دختر بسیار متاثر شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید