دیپلماسی فعال نایب رئیس مجلس در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کلمبیا


ساعت: 18:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889080

در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کلمبیا، محمد حسینی با روسای جمهور بولیوی، شیلی و معاونان السالوادور و پرو، پادشاه و وزیر امور خارجه اسپانیا، معاون رئیس جمهور اروگوئه، امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. وزیر پاراگوئه و وزیر خارجه جمهوری دومینیکن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم تحلیف اولین رئیس جمهور چپگرای کلمبیا با حضور مقامات بیش از 60 کشور جهان در محل کنگره مقابل مجلس سنا و کاخ ریاست جمهوری برگزار شد و سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور پارلمانی نیز در این مراسم شرکت کرد. در این مراسم که از ساعت 13 الی 20 به طول انجامید، وی با تعدادی از روسای جمهور، معاونان رئیس جمهور، نخست وزیران و وزرای خارجه شرکت کننده در این مراسم دیدار و گفتگو کرد.

معاون رئیس جمهور کشورمان در این دیدارها بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل گسترده و توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در چارچوب احترام متقابل بین کشورها تاکید کرد.

در این مراسم رئیس جمهور تازه منتخب کلمبیا آقای پترو که رویکردی متفاوت از روسای جمهور قبلی این کشور دارد و انتخاب وی را تضعیف موقعیت و سلطه آمریکا می دانند، رسما از سوی رئیس کنگره معرفی شد. به عنوان رئیس جمهور قانونی کلمبیا و خانم مارکز به عنوان معاون رئیس جمهور.

گوستاوو پترو پس از تحلیف به تشریح برنامه‌های دولت جدید و محورهایی که در مبارزات انتخاباتی ترسیم کرد، از جمله: تلاش برای تثبیت و حفظ صلح و امنیت در کشور، حل مشکلات زیست‌محیطی و اقلیمی، بر تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ امنیت و آرامش در کشور تاکید کرد. بهبود محیط زیست و اقدام برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و مشارکت همه جانبه مردم.

در این مراسم که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، حسینی با رئیس جمهور کلمبیا که خانم مارکز معاون وی و آقای لیوا وزیر امور خارجه نیز حضور داشتند، ضمن ابلاغ تبریک و تهنیت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دیدار و گفتگو کرد. کشورمان با توجه به منافع جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای روابط دو کشور و گسترش همکاری های فنی و علمی و تبادلات تجاری بین دو کشور در دوره جدید تاکید و از آقای پترو برای دیدار دعوت کرد. با رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سفر به تهران.

لازم به ذکر است که قبل و بعد از مراسم تحلیف، مقامات کشورهای شرکت کننده که اکثرا اهل آمریکای لاتین و جنوبی بودند، به مدت سه ساعت فرصت گفتگوی دوجانبه و چندجانبه داشتند. به همین مناسبت حسینی همچنین با اکثر روسای جمهور، معاونان رئیس جمهور و وزرای خارجه حاضر در این مراسم دیدار و در خصوص زمینه ها و ظرفیت های توسعه همکاری ها و سفرهای هیئت ها و دیدگاه ها و سوالات آنها در خصوص وضعیت اقتصادی گفت و گو کرد. زمینه های همکاری و تعامل ایران با سایر کشورها را تشریح و بر تمایل جمهوری اسلامی برای تقویت روابط و ارتقای همکاری ها در چارچوب منافع دو کشور تاکید کرد.

دیدار و گفتگو با رئیس جمهور بولیوی، رئیس جمهور شیلی، معاون رئیس جمهور السالوادور، معاون رئیس جمهور پرو، پادشاه و وزیر امور خارجه اسپانیا، نخست وزیر کاراکاس، معاون رئیس جمهور اروگوئه، نخست وزیر گویان، وزیر امور خارجه پاراگوئه و وزیر امور خارجه جمهوری دومینیکن از جمله برنامه. معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه مراسم تحلیف حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید