رئیسی: امسال هم پروژه تحریم شکست خورد، هم شاخص های کلان اقتصادی بهبود یافت و هم اعتماد عمومی افزایش یافت.

رئیسی: امسال هم پروژه تحریم شکست خورد، هم شاخص های کلان اقتصادی بهبود یافت و هم اعتماد عمومی افزایش یافت.

سید ابراهیم رئیسی در پیام نوروزی خود به ملت ایران، فرا رسیدن سال 1402 و مصادف شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان را خیرمقدم دانست و گفت: سال 1401 سالی پر از حوادث بود. هم تلخی بود و هم شیرینی، هم فراز و نشیب، اما اگر بخواهم در یک جمله بگویم، سال 1401 سال اقتدار مردمی و قهرمانی ملت ایران و درخشش آن در میدان های سرنوشت ساز بود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است:

به نام خدا

یا خالق القلوب و الابصار یا مدیر اللیل و نهار و یا انتقال الحول و الاحوال از حالت فعلی به بهترین حالت.

آغاز سال نو بر همه هموطنان عزیز به ویژه خانواده های معظم شهدا، ایثارگران، مقام معظم رهبری، همه اقشار، اقوام و هموطنان ایرانی خارج از کشور، همه ملت های عزیز نوروزی و بر همه دلسوزان ایران عزیز ، تبریک می گویم

همچنین به عزیزانی که در این ایام در خدمت مردم هستند، درود می فرستم.

امسال بهار طبیعت را به بهار جان ها و دل ها و بهار قرآن یعنی ماه مبارک رمضان تشبیه می کنند. این تقارن را به فال نیک می گیریم و امیدواریم منشأ برکات گسترده مادی و معنوی برای ملت مومن و شریف ایران باشد.

سال 1401 سال اقتدار مردم و قهرمانی ملت ایران و درخشش آن در میدان های سرنوشت ساز است.

مردم عزیز ایران

سال 1401 پر حادثه بود. هم تلخی بود و هم شیرینی، هم فراز و نشیب، اما اگر بخواهم در یک جمله بگویم، سال 1401 سال اقتدار مردمی و قهرمانی ملت ایران و درخشش آن در میدان های سرنوشت ساز بود.

در این سال پدیده های طبیعی تلخی از جمله زلزله هرمزگان، خوی و سیلاب در نقاط مختلف کشور و همچنین حادثه کلانشهر آبادان را داشتیم که هم مردم آبادانی و هم مردم عزیز ایران را داغدار کرد. در تمام این حوادث تلاش دولت حضور سریع، مؤثر و اطمینان بخش در صحنه بود.

جدای از اتفاقات طبیعی که اشاره کردم، مسائلی مانند اغتشاشات پاییزی و حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (علیه السلام) نیز کام مردم ایران و مسلمان را تلخ کرد.

ناآرامی ها مشکل کمی نبود، محصول نقشه های دشمنان ایران بود که تقریباً از سال اول دولت شروع شد.

از شهریور 1400 تا شهریور 1401 برخلاف پیش بینی بدخواهان، پروژه دولت برای بازگرداندن امید و اعتماد مردم به پیشرفت قابل توجه و قابل قبولی دست یافت و در واقع پروژه تحریم ها با برنامه ریزی دقیق دولت و با پشتوانه اعتماد با شکست مواجه شد. و حمایت مردم

مرحله اجرای طرح ارتقای یارانه ها یکی از بالاترین نقاط تبلور اعتماد مردم و دولت بود.

یکی از قله های تبلور اعتماد مردم و دولت، مرحله ارتقای یارانه ها در اجرای قانون مجلس است. در اردیبهشت 1401. دولت در این مورد صادقانه با مردم صحبت کرد. وی چند ماه پیش به طور کامل به مردم اطلاع رسانی کرد، ضرورت این اقدام را تشریح کرد، سعی کرد جبران خسارت را در اجرا پیش بینی کند و یارانه ها را شش تا ده برابر کرد. نتیجه این شد که کار بزرگ با حمایت و اعتماد مردم ادامه یافت.

در سال اول دولت چند اتفاق مهم رخ داد: «1. شکست پروژه تحریم ها، «2. بهبود شاخص های کلان اقتصادی» و «3. افزایش اعتماد عمومی مردم این امر باعث شده است مخالفان ایران به روی دیگر سکه تحریم ها روی بیاورند که هرج و مرج است. شاخه دیگری از جنگ هیبریدی. آنها سعی کردند با قیام ها مانع پیشرفت کشور شوند، تفرقه اجتماعی و سیاسی ایجاد کنند و ایران را در جهان منزوی کنند، اما ملت ایران در مقابل این توطئه بزرگ و چند لایه ایستاد و از انقلاب و ایران دفاع کرد.

سخت کوشی مردم 22 تماشایی باخمن امسال برنامه های آنها را نقش بر آب کرد.

سخت کوشی مردم 22 تماشایی باخمن امسال برنامه های آنها را نقش بر آب کرد. حضور مردم در میدان در مواردی مانند 22 بهمن “امنیت آفرین” و “قوت آفرین” است، بنابراین برخلاف اضطراب که دشمن را امیدوار می کرد و در اقتصاد بلاتکلیفی ایجاد می کرد و به معیشت مردم آسیب وارد می کرد. حضور مردم 22 بهمن دشمن را ناامید کرد و پس از 22 بهمن و نمایش اقتدار مردم دور جدیدی از موفقیت های راهبردی جمهوری اسلامی و جبران خسارات ناشی از تحولات در زندگی مردم آغاز شد.

باید یک بار دیگر صمیمانه از مردم تشکر کنم و در برابر عظمت آنها سر تعظیم فرود بیاورم.

همچنین لازم است یاد و خاطره شهدای امنیت و هموطنان خود را که در این حوادث جان خود را از دست داده اند گرامی داشته و از خداوند رحمت و رحمت خود را برای آنان مسئلت کنیم.

اما سال 1401 بر خلاف میل جبهه ضد ایران شیرینی های فراوانی داشت و در واقع سال دستاوردهای بزرگ ملت بود.

در طول سالی که به عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال زا» نامگذاری شد، تولید رشد خوبی داشت. رکوردهای جدیدی در حوزه شرکت های دانش بنیان ثبت شد و وعده اشتغال دولت محقق شد. در بخش تولید نیز رشد 9 ماهه به 3.7 درصد و در بخش اشتغال به 8.2 درصد رسیده که کمترین میزان در سال های اخیر است.

یکی از چالش های دهه 90 که دهه گمشده اقتصاد کشور است، رشد کم و منفی سرمایه گذاری در برخی سال ها بود، اما امسال سرمایه گذاری مانند سایر بخش ها رشد خوبی داشت.

فعال سازی بیش از 3 هزار کارخانه و واحد تولیدی راکد یا نیمه راکد در سال 1401.

در سال 1401 بیش از 3 هزار کارخانه و واحد تولیدی راکد یا نیمه راکد فعال شد. در بخش دانش بنیان 140 طرح مهم و کلیدی در بخش های انرژی، کشاورزی، فضا، حمل و نقل، تجهیزات پزشکی و بیوتکنولوژی راه اندازی شد و اشتغال در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد 50 درصد افزایش یافت.

در حوزه سلامت نیز دولت با تکمیل واکسیناسیون عمومی و با همکاری مردم توانست به وعده خود برای مهار ویروس کرونا در ماه‌های ابتدایی سال عمل کند. افزایش بیش از 10 هزار تخت بیمارستانی، بیمه درمانی رایگان برای نزدیک به 6 میلیون نفر در سه دهک پایین جامعه و خدمات بستری رایگان در شهرهای زیر 20 هزار نفر از دیگر خدمات دولت در حوزه سلامت بود.

در بخش‌های دیگر، خدمات دولت به مردم بی‌وقفه و بدون وقفه بود. خرید تضمینی کشاورزان 60 درصد افزایش یافت، بیش از دو هزار و 100 مدرسه در یک سال ساخته شد، نزدیک به هزار کیلومتر بزرگراه و جاده اصلی در کشور راه اندازی شد و 6 پرتاب فضایی از جمله پرتاب ماهواره نور 2. ، با موفقیت انجام شد.

در زمینه پروژه های زیربنایی و عمرانی، راهبرد اصلی دولت برای تکمیل کارهای نیمه تمام در سال 1401 ادامه یافت.

پروژه راه‌آهن راه‌آهن زاهدان-کش، تونل عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه، پروژه بزرگ آب‌رسانی غدیر خوزستان، پروژه‌های بزرگ آبرسانی به سنندج و همدان، پروژه‌های آبرسانی به 1500 روستای کشور، آغاز به کار عملیات انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، پروژه بزرگ آب شیرین کن بوشهر، بیمارستان بزرگ حضرت مهدی (عج) تهران، فاز 14 پارس جنوبی، توسعه پالایشگاه آبادان و چندین پروژه عظیم نفت و گاز دیگر که شاهد بودید. خدا رو شکر تموم شد

همچنین افتتاح پروژه های متعدد نیروگاهی در کشور باعث افزایش 7000 مگاواتی ظرفیت تولید برق در کشور شد که در نتیجه توانستیم حتی در ایام پیک تابستان از تکرار قطعی های گذشته جلوگیری کنیم.

افشای ثمرات دیپلماسی متوازن و احیای سیاست همسایگی و منطقه گرایی در سال 1401.

در حوزه سیاست خارجی رویکرد دولت از ابتدا «دیپلماسی متوازن» و «احیای سیاست همسایگی و منطقه گرایی» بود. سال 1401 سال اجرای این سیاست بود. البته از شهریور 1400 برنامه ها و سفرهای ما در همین چارچوب آغاز شد، اما نتیجه آن در سال 1401 برای مردم عزیز روشن شد.

«دیپلماسی متوازن» یعنی ما سرعت کشور را برای کشورهایی که در همکاری با ایران مردد هستند کم نکرده ایم. حرکت به دنیای جدید و نظم جدید باعث می شود کشور نقش و جایگاه خود را از دست بدهد.

موقعیت ایران در منطقه استراتژیک و بی بدیل است. یکی از ویژگی های مهم نظم نوین جهانی، انتقال قدرت به قاره آسیا است. نقش و هژمونی آمریکا در جهان رو به افول است.

از جمله برنامه های راهبردی دولت در سال جدید، استفاده از موقعیت منحصر به فرد و راهبردی ایران عزیز و فعال سازی مسیرهای شمال به جنوب و شرق به غرب برای دستیابی به جایگاهی در سطح ملت بزرگ ایران در نظم جدید است.

سیاست حسن همسایگی که این روزها نتایج آن بر مردم مهربان ما آشکارتر شده است، از روز اول یکی از برنامه های اصلی دولت بوده است.

مردم عزیز و شریف

موفقیت هایی که ذکر کردم با حمایت و اعتماد شما به دست آمده است. بیان این موفقیت ها به معنای نبود مشکل نیست، بلکه به این معناست که از آنجایی که توانسته ایم با همفکری بر حجم زیادی از مشکلات انباشته شده و توطئه ها فائق آییم، با همدلی و خدمت شما به دولت می توان مشکلات دیگر را نیز حل کرد.

کنترل تورم همراه با رشد اقتصادی پایدار، دستور کار اصلی دولت در سال 1402 بود

بنده به عنوان بنده شما روزی نیست که گرفتار سختی های زندگی و معیشت مردم به ویژه اقشار ضعیف نباشم. از نظر کاهش تورم، تورم 59 درصدی در شهریور 1400 در بهمن 1401 به 43 درصد رسید، اما این عدد به نظر من راضی کننده نیست. برنامه اصلی دولت در سال 1402 کنترل تورم همراه با رشد اقتصادی پایدار بود.

ایجاد زمینه برای مشارکت پرشور مردم و تشکیل مجلس قوی

در حوزه سیاست داخلی امسال سال انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. برنامه دولت بسترسازی برای مشارکت مردمی مردم و تشکیل مجلس قوی است. دولت متعلق به هیچ جناحی نیست. جناح دولت جناح انقلاب و مردم عزیز است. هر چه انتخابات مردمی و مردمی بیشتر برگزار شود برای کشور عزیزمان بهتر است.

ملت شریف و سرافراز ایران

کمک، همدلی و مشارکت شما ارزشمندترین سرمایه برای دولت و انجام اقدامات تحول آفرین است.

هیچ یک از سران کشورها برای حضور مستمر در دولت و نهادها چک سفید دریافت نکردند، بلکه دائماً در معرض ارزیابی قرار گرفتند. اگر ببیند فردی توانایی و صلاحیت خدمت به مردم در جهاد را ندارد، طبیعی است که نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جایگزین او شود.

به مردم عزیزمان اطمینان می دهم در سال جدید تلاش دولتمردان برای تحقق وعده های داده شده از جمله «ارتقای معیشت مردم»، «مبارزه با فساد»، «کنترل تورم»، «تقویت تولید» و «افزایش اشتغال» است. شبانه روزی و بی وقفه خواهد بود.

در پایان وظیفه خود می دانم که با کمال تواضع از حمایت ها و جانفشانی های مردم در راه سربلندی ایران عزیز تشکر کنم و از رهبر فرزانه و فرزانه انقلاب اسلامی که رهنمودها و رهنمودهای ایشان چراغ راه خداست قدردانی نمایم. خادمان ملت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادهای دلسوز در کنار دولت، راه را برای خدمت به ملت هموار می کنند. اینجانب ضمن تشکر و گرامیداشت یاد و خاطره امام عزیز و شهدای والامقام، نوروز و رمضانی شاد، دلپذیر و خاطره انگیز را برای مردم و همه خانواده های ایرانی آرزومندم.

و سلام و برکات خدا بر شما باد

دیدگاهتان را بنویسید