4 شاخص کلان در حساب بودجه 1401 / تجهیزات 340 تریلیون تنی منابع رشد اقتصادی

ساعت: 11:48
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789938

اولین سند مالی دولت برای سال آینده دارای چهار شاخص کلان است و حداقل 340 هزار میلیارد تن منابع برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی تجهیز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دولت سیزدهم در اولین سند مالی با عنوان بودجه 1401 کل کشور بر چهار رویکرد و جهت گیری اصلی تمرکز دارد.

* 4 شاخص اصلی لایحه بودجه 1401

این رویکردها شامل رشد اقتصادی با تمرکز بر بهبود بهره وری، ثبات اقتصادی، اصلاح ساختار عدالت و بودجه و تامین مالی اقتصاد است که در نهایت بر اساس اسناد بالادستی رشد اقتصادی 8 درصدی را به دنبال دارد.

* تقسیم کار کشوری و استانی

برای دستیابی به این اصول، کارکنان سازمان برنامه و بودجه قصد دارند کار ملی را به تقسیمات سیستمی، استانی و شهرستانی تقسیم کنند و برای این منظور سهم استان برای تحقق این اهداف تعیین خواهد شد.

از سوی دیگر سپردن پرسش به استانداران نیازمند الزاماتی است که با تفویض اختیارات اجرایی کافی و همراهی دستگاه های استانی برای ارتقای فعالیت از نظر کمی و کیفی قابل افزایش است.

* رشد اقتصادی

دستیابی به رشد اقتصادی با استفاده از عوامل تولید و رشد سرمایه گذاری مستلزم تدوین برنامه ای مشخص و اولویت دار بر اساس برنامه ریزی سرزمینی و منطقه ای است.

* 180 هزار میلیارد تن برای رونق اقتصادی

بر اساس برنامه کارکنان سازمان برنامه و بودجه، لایحه 1401 برای تامین تجهیزات در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاد می شود از 180 هزار میلیارد تومان منابع، بخشی از منابع ناشی از سهم تولید در هدفمندی یارانه ها و بخشی دیگر از طریق استفاده شود. منابع عمومی و ردیف بودجه وجود دارد.

این مدل به گونه ای طراحی شده است که درآمد مازاد هر استان به خزانه یکپارچه دولت واریز نمی شود، بلکه به صندوق پیشرفت و دادگستری هر استان واریز و صرف موارد پیش بینی شده می شود.

* رشد سرمایه گذاری و بهره وری چقدر است؟

بر اساس هدف، باید 4.5 درصد از محل رشد سرمایه گذاری و 3.5 درصد با افزایش بهره وری محقق شود.

برخی از منتقدان الگوی اجرایی دولت می گویند الگوی رشد اقتصادی دولت بر اساس پیشنهادی که ارائه کرده نامشخص است، بنابراین نسبت به اجرای آن تردید دارند.

اما تمرکززدایی پایتخت مدلی است که به اجرای عدالت نزدیکتر است، مشروط بر اینکه امکان تهیه و اجرای برنامه های عملیاتی در هر استان با شاخص های کاربری اراضی وجود داشته باشد.

* محور برنامه های رشد اقتصادی چیست؟

محور تدوین برنامه ها بر اساس بخشنامه بودجه 1401 برنامه توسعه صنعتی و شناسایی صنایع اولویت دار و موتورهای توسعه، شناسایی و رفع موانع زیربنایی و نهادی در زنجیره صنایع اولویت دار، هدایت منابع بودجه عمومی برای رفع مشکلات رشد. محورها و پروژه های فناوری با اولویت بندی نیازهای صنایع اولویت دار، توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال، استفاده موثر از سیاست تعرفه ای برای تکمیل و توسعه زنجیره تولید، بسترسازی و حمایت از تامین مالی موثر در زنجیره (فاکتورینگ) رونق اقتصاد از طریق پروژه‌های توسعه‌ای سودآور و اقتصادی، ایجاد زمینه‌های ایجاد نظام مشارکت عمومی – خصوصی به‌ویژه برای پروژه‌های بزرگ توسعه، ایجاد ظرفیت‌های جدید برای بنگاه‌های دارای فناوری‌های جدید، افزایش سهم نوآوری در تولید. محصولات دانش بنیان، اصلاح سیستم مدیریت و آموزش دانش مدیریت و استفاده از روش های تامین مالی داخلی و خارجی. مالی) و بر نظارت بر رشد اقتصادی و عملکرد دستگاه ها با تشکیل کارگروه های نظارتی تاکید دارد.

* پروژه های عمرانی چقدر منابع دارند؟

علاوه بر رقم رشد اقتصادی، اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای طرح های ملی و استانی یا عمرانی را می توان مکمل رشد اقتصادی دانست. دولت برای سال آینده 160 هزار میلیارد تن اعتبار برای این پروژه ها پیش بینی می کند که البته این رقم کمتر از رقم مصوب 1400 است.

* تجدید ساختار بودجه

برنامه محوری یکی از ویژگی های بودجه سال آینده است و ردیف های بودجه بر اساس برنامه دستگاه ها و دستگاه های اصلی در قوانین اساسی خواهد بود، موضوعی که سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بر آن تاکید می کند. و اعلام کرد: 9000 ردیف شما در بودجه نظارت حتی بر نمایندگان را نیز سخت کرده است. دیگر خبری از حساب بودجه نخواهد بود. بودجه 1401 حداقل با یک ردیف به مجلس می رود.

* کمیته بررسی هزینه ها

سازمان بودجه و بودجه کشور به منظور افزایش کارایی بودجه کشور برای حذف موازی کاری، رفع هزینه های غیرضروری، ادغام سازمان های غیرضروری و انطباق دستگاه دولتی، تفویض فعالیت های کشوری، تفویض وظایف از مراکز به استان ها تشکیل می شود. واحدهای لایحه بودجه سال آینده اجرایی می شود. این مشکلات به ساده سازی و کاهش هزینه ها کمک می کند.

در نهایت تمامی اقدامات و موضوعاتی که در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است باید به رونق تولید و ارتقای سطح شاخص های اقتصادی و اجتماعی منجر شود.

در همین راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که هدف دولت ارتقای رفاه مردم با اصلاح ساختار بودجه است.

به گفته رئیس مجلس، لایحه بودجه سال 1401 یکشنبه هفته آینده 21 آذرماه تقدیم مجلس می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید