توضیح حساب بودجه نشان دهنده گسترش/تحقق اعداد در حساب بودجه 1402 است


ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919589

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سیاست کلی لایحه بودجه 1402 گفت: امسال فرصت بیشتری برای بررسی بودجه و تصمیمات و تبصره هایی که به عنوان مصوبات کلی در لایحه بودجه سال قبل به مجلس ارائه شده بود داده شد. و در سال جاری در لایحه بودجه 1402 به بودجه اضافه شد دستورات ثابت در بخشنامه 3 گنجانده شده است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رفاه در پاسخ ویژه به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص جزئیات و سیاست دولت در خصوص لایحه بودجه 1402 گفت: برخلاف سال گذشته که دولت در سال اول کار خود بود و با سرعت خاصی لایحه را تهیه کرده بود، امسال فرصت بیشتری برای بررسی بودجه داده شد. و تمامی اعضای کابینه در سه شیفت کار کردند و وارد این موضوع شدند و پیشنهادات خود را ارائه کردند. لایحه بودجه 1402 این یکی از بحث برانگیزترین لوایح نسبت به گذشته است.

بیشتر بخوانید:
کاهش 7 درصدی مالیات بر تولید برای دومین سال متوالی / افزایش 20 درصدی میانگین حقوق کارکنان در بودجه

وی ادامه داد: دولت تلاش کرد لایحه بودجه 1402 را امیدوار کند و خانوارها و بنگاه های اقتصادی منتظر رقم آن با دیدن این لایحه و بسیاری از تصمیمات و تبصره هایی که در لایحه بودجه سال گذشته به نوعی باقی مانده بود، به کسب و کار خود امیدوار شوند. لایحه بودجه توسط دولت تنظیم شد و به عنوان مصوبات کلی معرفی و به مجلس اضافه شد و لایه به لایه برخی از قوانین قطع شد. امسال به عنوان بخش عمده ای از لایحه کلی در بودجه 1402 به عنوان احکام دائمی در قانون تنظیمی سوم ابلاغ می شود.


شفاف سازی می تواند لایحه بودجه را انبساطی جلوه دهد



خاندوزی تصریح کرد: دولت این کار را انجام داد تا دستگاه ها مانند سال های گذشته مجبور به تکرار این کار به عنوان سازمان برنامه نباشند و رویکرد واقع بینانه و شفاف سازی بودجه در نظر گرفته شد تا بودجه سندی گمراه کننده باشد. و سیاستمداران نباید با اعداد و ارقام کارشناسان را فریب دهند و دولت به سمتی رفت که این ریسک را بپذیرد که علیرغم انتقادهای منفی از آن لایحه بودجه آن را کاملاً واقع بینانه تنظیم کنید.

وی افزود: ممکن است بسیاری از شما خبرنگاران در روزهای آینده و با اعلام جزئیات لایحه بنویسید که بودجه 1402 نسبت به سال گذشته رشد زیادی داشته است. اما توجه داشته باشید که ما شجاعت انتقاد از خود را داشتیم. اما بیایید یک بودجه واقعی را تدوین کنیم.

هندوزی ادامه داد: دولت پذیرفت که این صنوف نقد شوند و بشنوند که بودجه سال جدید انبساطی است. اما اداراتی که خارج از سقف بودجه بودند را وارد سقف بودجه کنید و شفاف سازی کنید. اما ریل گذاری درست و سالمی در این زمینه انجام داده ایم، بنابراین عددی که امروز در بودجه می بینیم یک عدد واقعی است که در محاسبات کارشناسان و اعداد واقعی نیز درج شده است. لایحه بودجه قرار داده شده.

وی گفت: امیدواریم این روند از سوی سازمان برنامه بودجه ادامه یابد و بودجه واقعی و شفاف شود و همچنین از انتقاد کارشناسان اقتصادی برای انتخاب بهترین مسیر و رد تصمیمات اشتباه استفاده شود.

78d370bf f02d 4265 b953 3d75a1874beb خبر خاکستری


مشکل انتظارات تورمی باعث التهاب در بازار ارز شد



وی در پاسخ به تحولات بازار ارز گفت: در حوزه ارز باید بگویم که جدا از شاخص ها و واقعیت ها به این نتیجه رسیده ایم که بخش زیادی از تجارت در حوزه صادرات نیاز دارد. و واردات از طریق حواله های کشور از طریق سامانه نیما تامین می شود که این دسته از نیازها نیازهایی هستند که امروزه منابع کافی برای رفع آن ها داریم.

وی تاکید کرد: درصد بسیار کمی از نیازهای غیررسمی به درخواست خروج سرمایه از کشور گفته می شود که از طریق بازار غیررسمی تامین می شود و متاسفانه امروز همین درصد ناچیز تقاضای غیررسمی موجی از بلاتکلیفی را در خیابان های شهریور و مهرماه ایجاد کرده است. و این امر باعث نااطمینانی فضای اقتصادی شد و این مشکل باعث شد تا قیمت های واقعی و اقتصادی رسما زیر سوال برود و انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت ارز شود.
وی در کاج افزود: واقعیت‌های اقتصادی تا حدودی بر خلاف این موضوع است و امروز مشکلی در زمینه واردات و صادرات حواله از طریق سامانه نیما در کشور وجود ندارد. کانال ها بر بحث انتظارات تورمی تاثیر گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید