خلاصه اعداد مهم بودجه 1401

خلاصه اعداد مهم بودجه 1401

این رشدهای بسیار کم در شرایط تورم 44 درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار نشان از عزم دولت برای تامین بودجه انقباضی با تورم کم دارد.

حقوق کارمندان دولت 10 درصد در بودجه افزایش یافته است.

بر اساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه، سقف معافیت حقوق سال آینده پنج میلیون تن در ماه است و به تدریج نسبت به مازاد شصت میلیون تنی در سال افزایش می یابد.

در این لایحه مجموع اوراق منتشر شده توسط دولت و شرکت های دولتی حدود 109 هزار میلیارد تن خواهد بود که از این میزان 10 میلیارد تن برای بازپرداخت اصل و سود سررسید و اوراق قبلی هزینه می شود. به این میزان 8 هزار میلیارد تن اوراق شهرداری اضافه می شود.

سهم کل دولت در صادرات نفت 381 تریلیون تن است که 25 درصد کل بودجه کشور را تشکیل می دهد که از 1400 افزایش یافته است.

در این لایحه میزان مالیات بر درآمد کشور به 560 هزار میلیارد تن رسیده که سهم خود را زیر 40 درصد نگه می دارد که عدد قابل قبولی نیست.

در این لایحه برای اولین بار کلیه خودروهای بالای یک میلیارد و منازل مسکونی و ویلاهای بالای 10 میلیارد تن مشمول مالیات بر دارایی می شوند که سالانه وصول می شود. جالب اینجاست که واحدهای اداری و تجاری مشمول این مالیات نمی شوند!

نرخ دلار 23000 تن است.

فروش نفت حدود 1.2 میلیون بشکه در روز و قیمت نفت حدود 60 دلار برآورد شده است که نشان از عزم دولت برای اداره کشور در شرایط تحریم و بدون توافق با آمریکا دارد.

در این لایحه نرخ سوخت فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه ها برابر با نرخ خوراک پتروشیمی ها است که افزایش این نرخ را برای این گروه ها نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید