آیا این اعداد نشان می دهد که روحانی بهتر است یا رئیسی؟

آیا این اعداد نشان می دهد که روحانی بهتر است یا رئیسی؟

روز جدید محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در مقاله ای تحلیلی به مقایسه قیمت مواد غذایی عمومی در دولت های روحانی و رئیسی پرداخت.

تفاوت قیمت مواد غذایی عمومی در دولت روحانی و دولت رئیسی

روحانی:

برنج ایرانی 8 ساله از 20000 تومان تا 30000 تومان

رئیس:

برنج ایرانی بعد از 8 ماه از 30 هزار تومان به 80 تا 180 هزار تومان

روحانی:

تخم مرغ 8 ساله از 13 هزار تومان تا 20 هزار تومان

رئیس:

تخم مرغ بعد از 8 ماه از 20 هزار تومان به 70 تا 100 هزار تومان

روحانی:

روغن 5 کیلویی 8 ساله از 28 هزار تومان تا 50 هزار تومان

رئیس:

روغن 5 کیلویی بعد از 8 ماه از 50 هزار تومان به 400 هزار تومان

آیا این اعداد نشان می دهد که روحانی بهتر است یا رئیسی؟

روحانی:

یک کیسه آرد 8 ساله از 50 هزار تومان تا 60 هزار تومان

رئیس:

یک کیسه آرد بعد از 8 ماه از 60 هزار تومان به 700 هزار تومان

روحانی:

سیب زمینی 8 ساله از 3 هزار تومان تا 5 هزار تومان

رئیس:

سیب زمینی بعد از 8 ماه از 5 هزار تومان به 20 هزار تومان

روحانی:

آقایان چوب زیر چرخ حکومت ایشان می گذاشتند و برای تخریب روابط بین الملل از دیوار سفارت بالا می رفتند و در خیابان شعار می دادند «مذاکره شعار شماست، حوض فراه در انتظار شماست».

قبل از خروج آمریکا از برجام، دو سال تورم تک رقمی وجود داشت و دلیل این همه افزایش قیمت و تورم در سه سال آخر دوره دوم ریاست جمهوری روحانی، اعمال تحریم ها بود.

رئیس:

ابر و باد و مه و خورشید و فلک شبانه روز از او حمایت می کنند و به برکت فرمانروایی یکنواختش کوچکترین مانعی بر سر راهش نیست.

تحریم‌های دوره رئیس‌جمهور همان تحریم‌های دوره روحانی است که تاثیر خود را بر تورم و تورم گذاشته بود و تحریم‌های مؤثر جدیدی نسبت به دوره روحانی اضافه نشد و حتی بایدن نیز عملاً تحریم‌های نفتی را اعمال نکرد. جلوگیری از افزایش قیمت نفت

آیا این اعداد نشان می دهد که روحانی بهتر است یا رئیسی؟

پیش از این علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر تعاون دولت محمد خاتمی درباره تفاوت معرفی رئیس جمهور و روحانی به نامه نیوز گفته بود:

*دولت آقای روحانی موفقتر از آقای رئیسی بود چون دولت آقای روحانی با آمادگی کامل روی کار آمد.

*در سیاست خارجی به دنبال مذاکره بود، در قالب ملایمت قهرمانانه از رهبری اجازه این کار را گرفت، بنابراین دولت روحانی از همان روز اولی که آمد بدون اتلاف وقت شروع به کار کرد.

*برنامه دوم دولت آقای روحانی هم اقتصادی بود و می خواست تورم را کنترل کند، به همین دلیل سیاست انقباضی را در پیش گرفت و اگرچه این رویکرد تا حدودی افراطی بود اما در نهایت تورم را یک سطحی کرد. واقعا هیچ برنامه ای برای دولت آقای رئیسی وجود ندارد.

* اگر امروز بخواهیم بگوییم که دولت آقای رایضی مسئول گرانی‌ها است، ابتدا باید بگوییم «دولت ایشان چه سیاست‌هایی را اتخاذ کردند که منجر به این گرانی‌ها شد»، واقعیت این است که دولت آقای رایضی عمدتاً یک اقدام را اجرا کرد. سیاستی که در حوزه اقتصادی اتخاذ نشده است.

* آقای رئیسی از نظر اقتصادی کشور را ترک کرده و کنترلی بر اوضاع اقتصادی کشور ندارد. البته این سوال به دلیل نداشتن تیم اقتصادی قابل پیش بینی بود. کسانی که امروز در دولت متولی اقتصاد هستند، فکر هماهنگی ندارند که منجر به سیاست هماهنگ شود.

* سفرهای استانی انگار آقای رئیسی را قانع می کند، فکر می کند کار رئیس جمهور است. اگرچه در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی کشور به تدریج رها شده بود، اما اکنون کاملاً رها شده است.

*شعار آقای رایضی این بود که اقتصاد کشور را به دیپلماسی و سیاست خارجی گره نزنیم، اما حالا مشخص است که آقای رایضی منتظر است ببیند برجام چه نتیجه ای خواهد داشت، یعنی دو قدم جلوتر است. آقای روحانی در گره زدن اقتصاد کشور به دیپلماسی و سیاست، خارجی مقید است، هرچند در آنجا هم موفق نیست و بیتیویسم حاکم است.

* آقای رئیسی فکر می کند با انتخاب این کابینه خیالش راحت شده است و حالا باید به روستاها سفر کند تا ببیند مشکلات مردم چیست.

دیدگاهتان را بنویسید