آیا این اعداد شهروندان را مجبور به بچه دار شدن می کند؟

آیا این اعداد شهروندان را مجبور به بچه دار شدن می کند؟

سعیده علیپور

برخی از فرهنگ سازی صحبت می کنند و گروهی به دنبال جمع آوری داروهای ضد بارداری و حذف غربالگری سلامت جنین به امید تولد بیشتر هستند. برخی از قوانین قبلی کاهش جمعیت انتقاد می کنند و برخی دیگر به دنبال کاهش سن ازدواج حتی زیر 18 سال هستند تا بتوانند گامی در جهت افزایش جمعیت بردارند. اما به هر حال، نمودارها کار را انجام می دهند و روند نزولی جمعیت کشور را نشان می دهند. جاده ای که می گویند 18 سال وارونه است. بنابراین تعداد مرگ و میرها بیشتر از تعداد تولدها خواهد بود.

این وضعیت از دیدگاه بسیاری از دولتمردان فعلی کشور خطرناک تلقی می شود و برای این منظور چندین سال است که مشوق ها و مجازات های پراکنده ای در نظر گرفته می شود و در نهایت سال گذشته قانونی به نام حمایت از خانواده و جوانان جمعیت» تصویب شد.

در این راستا، قانونگذاران در لایحه بودجه 1402، مزایای فرزندآوری و ازدواج و برخی موارد دیگر را افزایش داده‌اند. البته در این میان، در بودجه سال آینده برخی دیگر از تسهیلات مندرج در قانون از جمله حداقل حمایت از چند فرزند و ساخت خوابگاه های خانوادگی

در این میان البته برخی کارشناسان بر این باورند که در شرایطی که کشور با بحران های فوق العاده ای مانند رشد شاخص فقر، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، کاهش امید به زندگی و … مواجه است، سازوکار مذکور باعث شده است. هیچ کارکردی برای ترویج بچه دار شدن مردم وجود ندارد. در این میان بحران خشکسالی و کم آبی یکی دیگر از معضلاتی است که فعالان محیط زیست آن را مانع بزرگی بر سر راه رشد جمعیت می دانند. مانعی که به دلیل عدم مدیریت منابع آبی کشور هر روز بزرگتر می شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که در شرایطی که کشور با بحران‌هایی مانند افزایش شاخص فقر، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، کاهش امید به زندگی و غیره مواجه است، همه تسهیلات ذکر شده در تشویق مردم به فرزندآوری مؤثر نخواهد بود.

آمار جمعیتی چه می گوید؟

بر اساس مطالعات انجام شده، نرخ رشد جمعیت از سال 1365 به 1385 و طی 20 سال از 3.9 به 1.6 و از سال 1385 تا 1400 از 1.6 به 0.6 کاهش یافته است.

در چنین شرایطی در 10 سال گذشته قوانین مختلفی برای افزایش جمعیت دیکته شده است که هیچ کدام موثر واقع نشده است. از ممنوعیت وازکتومی و توبکتومی تا طرح توزیع سهام از بورس به فرزند سوم و چهارم و کاهش خدمت سربازی پدر و وام مسکن 70 میلیون تومانی و… طرح هایی که از بازار خارج می شود. آستین قانون گذاران از زمان برای تشویق مردم به بچه دار شدن و تاکنون نه کسی را تشویق کرده و نه حتی ضمانت اجرایی داشته است.

کمیسیون اصل 85 مجلس با حمایت از چنین طرح‌های بی‌ثمری، طرح حمایت از جوانان و خانواده را بررسی و در صحن علنی سال گذشته به تصویب رساند.

تسهیلات تایید شده برای 1402

بر اساس مصوبه اخیر مجلس، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال 1402 50 درصد افزایش یافته است. اما این افزایش شامل همه نمی شود. بنابراین بر اساس این مصوبه نمایندگان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجینی که تاریخ ازدواج آنها از ابتدای سال 1397 است، 180 میلیون تومان و برای زوج های زیر 25 سال و همسران زیر 23 سال، مبلغ 220 میلیون تومان تعیین شد. تومان.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس، وام 30 تا 150 میلیون تومانی به صاحبان یک تا پنج فرزند و بیشتر تعلق می گیرد، بنابراین برای فرزند اول 30 میلیون، برای فرزند دوم 60، … و برای فرزند پنجم و 150 میلیون تومان بیشتر اختصاص می یابد.

همچنین طی روزهای اخیر با تصویب شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی موظف شد یک قطعه زمین یا واحد مسکونی رایگان بین خانواده های دارای 4 فرزند و بیشتر توزیع کند.

همچنین نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف کردند تا برای هر فرزند متولد ابتدای سال 1402 مبلغ 22 میلیون ریال تا 22 هزار میلیارد ریال تنها برای خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری که در بورس به نام یک فرزند معامله می شود اختصاص دهد. .

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه رسیدگی به لایحه بودجه 1402، امکان اعطای وام و سپرده یا خرید یا ساخت مسکن برای خانواده های فاقد مسکن که دارای فرزند سوم یا بیشتر از ابتدای سال 1398 به بعد می باشند، رای گیری کردند. 200 میلیون تومان .

در همین راستا سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیته تلفیق لایحه بودجه 1402 گفت: برای اجرای این بخش از قانون جمعیت و خانواده، 2200 بودجه در نظر گرفته شده است.

در جنبه نامهربان تاریخ

اما تا کنون خیلی خوب است. از جمله وعده هایی که بسیاری امیدی به تامین مالی آن ندارند. اما آنها فکر می کنند او ناز است. این قانون جنبه دیگری هم دارد. آن گونه که بسیاری معتقدند، هر تشویقی را مانند چماق بر سر شهروندان ایرانی می کوبد و این شبهه را ایجاد می کند که سیاستمداران و دولتمردان برای خصوصی ترین نقاط زندگی خود تعیین تکلیف می کنند و هیچ اثری از حقوق شهروندی مورد تاکید قانون اساسی وجود ندارد.

ماده 51 این قانون توزیع رایگان و یارانه ای وسایل پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشت و درمان را ممنوع کرده است. این بدان معناست که کسانی که توانایی خرید رایگان داروهای ضد بارداری را ندارند، محکوم به بچه دار شدن هستند. در این میان، کارشناسان سلامت معتقدند که برخی از این دستگاه‌های رایگان، عملکرد پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی را دارند.

از سوی دیگر در حالی که عقیم سازی موقت و دائم در ماده 52 این قانون جرم انگاری شده است، در ماده 54 نیز تاکید شده است که کلیه آزمایشگاه ها باید اطلاعات مشتری را به صورت آنلاین ثبت کنند تا در صورت انجام تست بارداری، اطلاعات وی تا زمانی که زنی انجام شود ثبت شود. زمان زایمان پیگیری شود اگرچه ادعا می شود این ردیابی برای جلوگیری از سقط جنین غیرقانونی است، اما بسیاری از کارشناسان بهداشت معتقدند این مقاله سلامت باروری را در کشور به طور جدی کاهش می دهد و باعث می شود بسیاری از زنان از ترس این ردیابی از مراجعه به پزشک خودداری کنند. این در حالی است که زنان مناطق فقیرنشین کشور بیشتر در معرض آسیب های ناشی از بارداری ناخواسته خواهند بود.

اما فعالان اجتماعی بر این باورند که بخشی از آن یکی از فاجعه‌بارترین بخش‌های قانون جمعیت جوانان است که «ارجاع مادران باردار به غربالگری ناهنجاری‌های جنینی توسط پزشکان یا اعضای کادر مراقبت‌های بهداشتی را جرم نمی‌داند». بخشی که می تواند احتمال بچه دار شدن با نقص مادرزادی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بر اساس لایحه بودجه 1402، تسهیلات و مشوق های فرزندآوری، وام ازدواج برای هر زوج 180 تا 220 میلیون تومان و وام فرزند اول تا پنجم 30 تا 150 میلیون تومان برای تولد فرزند اول تا پنجم اعلام شده است.

نگرانی های بیشتر از جمعیت سالخورده

اما جدای از مصوبات اخیر مجلس، برخی کارشناسان بر این باورند که صرف نظر از وضعیت اقتصادی و منابع زیست محیطی، علاقه سیاستمداران کشور به افزایش جمعیت کشور نادرست است.

در سناریوهای پیش بینی شده توسط مرکز آمار ایران، اگر نرخ باروری 1.5 فرزند به ازای هر زن باشد، رشد جمعیت تا سال 1420 ادامه خواهد داشت و جمعیت ایران از 95 میلیون نفر فراتر می رود که حدود 19 میلیون نفر (کمتر از (از 20 درصد) 65 سال یا بیشتر خواهد بود بر اساس این سناریو، جمعیت 15 تا 64 ساله که جمعیت در سن کار مولد است، بیش از 61 میلیون نفر معادل 65 درصد خواهد بود و نیروی کار کافی برای مدیریت اقتصادی جامعه وجود دارد. سال‌هاست که این کشور با وجود اینکه جمعیت جوان زیادی دارد، با افراد بیکار زیادی مواجه است و این مشکل تأثیر بسزایی در کاهش نرخ ازدواج داشته است.

* بحران آب و افزایش جمعیت

بر اساس یک مطالعه، افزایش یک درصدی جمعیت منجر به افزایش چهار درصدی تقاضای آب می شود، زیرا این جمعیت به مواد غذایی، آشامیدنی، امکانات بهداشتی، صنعتی، خدماتی، عمران شهری و … نیاز دارند و تامین همه آنها ممکن نیست. این نیازها بدون مصرف آب است.

این در حالی است که ایران با جمعیتی حدود 85 میلیون نفر دارای منابع آبی محدودی است که نهادهای بین المللی تخمین می زنند در سال های آینده این منابع کاهش یابد. موردی که به نظر می رسد توسط علاقه مندان افزایش جمعیت به کلی فراموش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید