قانون جمعیت جوانان، بچه دار شدن را برای زنان شاغل آسان کرد

از سال گذشته قانون جوانان جمعیت و حمایت خانواده در قالب طرحی در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و بر اساس ماده 85 این طرح به صورت تخصصی به کمیسیون مشترک سپرده شد. . سپس در کمیسیون مشترک با برگزاری بیش از 85 جلسه مشترک و 7000 ساعت بحث کارشناسی، به تصویب شورای نگهبان رسید و از سوی کلیباف رئیس مجلس رسماً برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ شد.

این قانون در چندین بخش از جمله جوانان در آستانه ازدواج یا زوج های جوان، درمان زوج های نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت در دوران بارداری و شیردهی، مزایای تولد هر فرزند و تعداد فرزندان، مزایای خانواده های دارای فرزند می باشد. حمایت از مادران در چند بخش حمایت از مادران به طور کلی حمایت از مادران شاغل و غیر شاغل حمایت از مادران دانشجو) و شرایط اقتصادی، خدمات اجتماعی و فرهنگی.

224669cf 5de9 4fb0 b2a0 7a5af6bc33b8 خبر خاکستری




امنیت محل کار، چالش مادران شاغل

اما یکی از چالش های همیشگی زنان شاغل و شاید عدم تمایل آنها به بچه دار شدن، امنیت شغلی آنها در دوران بارداری و البته بعد از بارداری است، تجربه تلخ زنانی که گاهی پس از تولد فرزند به دلیل شرایط کاری دست از کار می کشند. و به دنبال موقعیت کاری دیگر و داشتن کارفرمای نامهربانی که دو ماه آخر مرخصی زایمان را زیر بار آن نگرفته و زندگی مادر شاغل را به چالش کشیده اند و مادر با این وضعیت جسمانی مجبور به ترک این مطب شده است. به برخی از دادگاه ها تا بتواند دو ماه آخر مرخصی زایمان و امنیت شغلی را تثبیت کند.

زهرا سلیمی، مادر آنیتا دو ساله، یکی از این زنان است که بنا به اظهاراتش تنها 7 ماه پس از زایمان مرخصی گرفته و همچنین به دلیل اختلاف با صاحب کارش کار خود را از دست داده است.

وی به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: او گفت: در سال 1999 برای گرفتن دو ماه مرخصی زایمان به محل کارم رفتم و دیدم که یک نفر دیگر را به جای من گذاشته اند. مدیرم نه تنها با غرامت و رفتن من مخالفت کرد، بلکه گفت: باید دنبال کار دیگری باشم.

مرضیه پرستار جوانی است که فرزند دوم خود را باردار است. وی گفت: با اولین زایمانم که حدود 5 سالگی بود، نه تنها نتوانستم 9 ماه کامل مرخصی را بگیرم، بلکه به دلیل مقتضیات شغلی بارها از شیردهی منصرف شدم.

وی با بیان اینکه بعد از زایمان اول شرایط سختی را پشت سر گذاشتم، تصریح کرد: امیدوارم با قوانین جدیدی که وضع شده، زایمان دوم را در شرایط بهتری انجام دهم.

لیلا جوادی یکی دیگر از مادران شاغل بدون تعهد بیمه ای در یک شرکت خصوصی است که گفت: قانون مرخصی جوانان و مدت زمان زایمان فقط برای افرادی است که تامین اجتماعی هستند، چه برسد به ما که بیمه نداریم.

جوادی تصریح کرد: اگر بخواهم بچه دار شوم نه مرخصی دارم و نه حقوق، حتی می توانم شغلم را از دست بدهم، این در قانون لحاظ نشده است.

78393c36 bacc 4204 bff8 0d5dc88428ee خبر خاکستری




9 ماه مرخصی برای کلیه زنان بیمه شده شاغل در کارگاه های تامین اجتماعی

ماه گذشته سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: مدت مرخصی زایمان برای کلیه زنان بیمه شده شاغل در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی که دارای رابطه حقوقی با کارفرما هستند 9 ماه است و دستمزد این ایام تا سازمان تامین اجتماعی طبق قوانین و مقررات.

در ادامه این خبر آمده است: غرامت دستمزد بارداری در مرخصی زایمان زنان بیمه شده توسط این سازمان به بیمه شدگان شاغل در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی که دارای رابطه مزدی با کارفرما و مبلغ آن معادل دو سوم آخرین حقوق می باشد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه هر بیمه شده باشد.

بر اساس این گزارش، بر اساس ماده 67 قانون تامین اجتماعی، بیمه شدگانی که در مدت یک سال قبل از زایمان سابقه پرداخت 60 روز کاری حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشند، مشروط بر اینکه شاغل نباشند و یا پرداختی داشته باشند، می توانند از مزایای زایمان برخوردار شوند. ، بیمه شده باید در تاریخ شروع مرخصی شاغل یا در مرخصی استحقاقی باشد.

لازم به ذکر است که بر اساس این قانون محدودیتی برای تعداد مرخصی زایمان برای زنان بیمه شده وجود ندارد و در صورت احراز شرایط قانونی برای هر زایمان قابل پرداخت است همچنین کمک هزینه بارداری از روز اول مرخصی محاسبه و پرداخت می شود. و مدت دریافت آن می باشد غرامت دوران بارداری در سابقه بیمه ای زنان بیمه شده به حساب می آید.

bded79b8 3fa7 47fd 8aa1 21dcd1306d91 خبر خاکستری




قانون جوانان در استان قزوین اجرا شود

نحوه اجرای این قانون در استان قزوین را از فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در شورای اسلامی جویا شدیم که در این خصوص دکتر محمد بیگی ویژگی های بند (الف) ماده 17 را به خبرنگار گفت. قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت و مدت مرخصی زایمان زنان شاغل قزوین در صبح; وی گفت: این قانون باید اجرا شود و آیین نامه آن توسط وزارت کار و سیاست اجتماعی و هیات بیمه نوشته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون مدت مرخصی زایمان با پرداخت کلیه دستمزد و پاداش 9 ماه تعیین شده است و به درخواست مادر حداکثر تا دو ماه از این مرخصی در ماه های آخر بارداری قابل استفاده است. و مرخصی مذکور برای تولد جوزا و بیش از دوازده ماه است.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: تمامی ادارات دولتی موظف به اجرای این قانون هستند چرا که در دو بند آخر قانون جمعیت جوانان به ضمانت اجرای آن اشاره شده و شکایت کنندگان از اجرای آن تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مشکل جمعیت یک معضل جدی برای همه خانوارهای ایرانی است، افزود: انتظار می رود با نظارت دقیق بر مراکز غیردولتی و خصوصی، آنها را به اجرای این قانون تشویق کند تا زنان شاغل در همه مشاغل بتوانند. در این مورد حمایت شود..

3d45a0c2 d491 4ed7 99c7 4b17c05161ff خبر خاکستری



وی با اشاره به عزم جدی مسئولان استانی برای اجرای قانون جمعیت جوانان همزمان با سراسر کشور گفت: این قانون به تمام استان ها ابلاغ شده و با جدیت در حال پیگیری است.

محمد بیگی تصریح کرد: زنان شاغل در صورتی که متوجه امتناع کارفرما از اجرای قانون شوند، می توانند از طریق کمیسیون اصل نود و دادگاه از آنان شکایت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ سازمان تامین اجتماعی در سال 1400 با صدور بیش از 234 هزار سند و پرداخت 926 میلیارد تومان مرخصی زایمان به زنان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی، تقریبا 90 درصد درخواست مرخصی زایمان بدون مشکل پذیرفته شد، البته اجرای این قانون می تواند گام بزرگی در راستای حمایت از مادران شاغل و کمک به بچه دار شدن جمعیت باشد، اما نکته ای که نباید از نظر دور داشت، وضعیت مادران شاغلی است که در کارگاه های خصوصی کار می کنند و به دلایلی تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند. برای آنها اتفاق افتاده است؟ آیا می توان به این افراد امنیت شغلی داد؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید