امتناع خانواده ها از بچه دار شدن در پی قیمت مسکن/ قانون جمعیت جوانان شکست خورد؟

امتناع خانواده ها از بچه دار شدن در پی قیمت مسکن/ قانون جمعیت جوانان شکست خورد؟

آمارها حاکی از آن است که قیمت مسکن در سال های اخیر جدا از پیامدهایی مانند بد مسکنی و حاشیه نشینی، پیامدهای دیگری از جمله بی رغبتی خانواده ها به بچه دار شدن را نیز به دنبال دارد.

به گزارش تجارت نیوز، اقتصاد مسکن ایران فارغ از اینکه در سال های اخیر و در دولت های مختلف چه فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته، چه تورمی را تجربه کرده و چه سیگنالی به بازار اجاره داده است، واقعیت این است که همیشه دو سوال وجود دارد. این سنگینی بر دوش مردم است. نمودار گرانی فزاینده و سیاست تظاهرآمیز و غیر کارشناسی دولت!

داده‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که قیمت مسکن به دلیل تأثیر تورم عمومی و نوسانات بازارهای مالی همواره رو به افزایش بوده است، تا جایی که طبق آمارهای رسمی، قیمت مسکن از دهه 80 تاکنون بیش از دو هزار درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سیاست‌های دولت در تمام این سال‌ها نه تنها به بهبود این وضعیت کمک کرده، بلکه در بیشتر موارد سنگی بر روند عادی معاملات بوده است. به عنوان مثال، سیاست های اخیر کنترل قیمت دولت باعث رکود بازار شده است. به گونه ای که معاملات تا حد زیادی در بازار قفل شده و طبق آمار بانک مرکزی و به گفته مشاوران املاک، خرید و فروش کمتری در بازار مسکن اتفاق می افتد.

این در حالی است که سطح زندگی و درآمد مردم کاهش چشمگیری داشته است و اکنون جدای از ضرر، خرید خانه نیز برای آنها به یک آرزو تبدیل شده است. اما واکنش مردم به گرانی مسکن در آن سال ها چگونه بود و این پدیده چه آثار اجتماعی قابل توجهی بر جای گذاشت؟

پیامدهای گرانی مسکن در جامعه

بارزترین اثر افزایش تورم در بازار مسکن و اجاره، وضعیت نامناسب مسکن و حاشیه نشینی است که در سال های اخیر به ویژه در کلان شهرها رواج یافته است. ظهور پدیده هایی مانند مهاجرت معکوس، زیر سقف خوابیدن و اجاره آپارتمان که معلوم نیست شرایط فعلی ادامه داشته باشد، پایان خواهد یافت.

اما اکنون آمارهای منتشر شده توسط ایسپا نشان می دهد که تاثیرات گرانی مسکن بر زندگی مردم فراتر از این ها رفته و در جزئیات زندگی خانوار آشکار شده است.

نتایج نظرسنجی مرکز افکار عمومی دانشجویان ایران در تیرماه 1400 نشان داد که 1/68 درصد از شهروندان در سطح کشور «کاملاً» و «بسیار زیاد» و 11.6 درصد «تا حدودی» نگران مسکن و تأمین اجاره بها در آینده هستند.

همچنین نتایج نظرسنجی سراسری ایسپا در زمستان 1401 با جامعه آماری مردان و زنان متاهل در سنین باروری نشان می دهد که 75.4 درصد از مردان و 68.3 درصد از زنانی که تمایلی به بچه دار شدن ندارند، می گویند فقدان مناسب. مسکن یکی از دلایل آن است که از عوامل و دلایل دیگر به عدم تمایل به فرزندان اشاره می کنند.

این در حالی است که دولت سیزدهم از ابتدا قانون جمعیت جوانان را یکی از برنامه های اصلی خود قرار داد، برنامه ای که به نظر می رسد تاکنون چندان موفق نبوده است.

سیاست های دولت در بازار مسکن

نکته دیگری که در بی نظمی بازار مسکن به آن اشاره شد، سیاست دولت در تمام سال های پس از انقلاب بود. حتی اگر سیاست ها اثر منفی نداشته باشد، در این زمینه نمایشی بیش نیست و در مجموع تاثیر مثبتی ندارد.

ایسپا نیز در این مورد نوشت که اگر سیاست های اجتماعی دولت در سال های پس از انقلاب بازنگری می شد، مشخص می شد که دولت برنامه و سیاست منسجمی را برای مسکن دنبال نکرده است.

علاوه بر این، مجموعه ای از طرح ها و سیاست های مسکن متفاوت وجود دارد که هیچ کدام در ارتباط و تعامل با یکدیگر نیستند. از جمله سیاست های واگذاری زمین، یارانه های کم هزینه در قالب پرداخت وام، تأسیس و توسعه تعاونی های مسکن، مسکن اجاره ای، مسکن اجتماعی، مسکن انبوه و مسکن ارزان قیمت.

بنابراین وضعیت کنونی بازار مسکن را می توان ترکیبی از روندهای کلان اقتصادی در سال های اخیر و سیاست غلط دولت دانست. کارشناسان می گویند زمان آن فرا رسیده است که دولت با اعمال سیاست های تحقیق شده و کارشناسی شده، رویکردی اصولی به بازار مسکن داشته باشد تا بتواند پیامدهای اجتماعی آن را کنترل کند و از اثرات منفی عدم دسترسی مناسب به مسکن بکاهد.