افزایش 10 برابری تعداد دانشجویان پزشکی اصفهان به برکت انقلاب/ زمانی که در دوره شاهنشاهی باید 5 ماه برای بچه دار شدن به لندن می رفتیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) می گذرد.


به دیدار دکتر ابراهیم اسفندیاری، استاد کل گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رفتیم تا پیشرفت های کشور در حوزه پزشکی و بهداشت را مرور کنیم.

متن گفتگوی صاحب نیوز با ابراهیم اسفندیاری به شرح زیر است:


* 43 سال از پیروزی انقلاب می گذرد، در عرصه پزشکی کجا بوده ایم و تا کجا پیش رفته ایم؟

اصلاً قابل قیاس نیست، قبل از انقلاب نگاه کنید، اگر فردی می خواست عمل چشم انجام دهد و توانایی مالی داشت، می رفت اسپانیا یا لندن برای عمل قلب. اگر فردی می خواست با روش های باروری و ناباروری بچه دار شود، باید 6 ماه تا یک سال به لندن می رفت تا لقاح آزمایشگاهی انجام دهد که در حال حاضر حتی در برخی از شهرهای کوچک ما این امکان وجود دارد.

پیشرفت های علمی در علم پزشکی نسبت به قبل از انقلاب مانند سایر رشته ها شگفت انگیز است. قبل از انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش، دانشگاه هر سال 2 نفر را برای تحصیل در رشته چشم پزشکی استخدام می کرد، اما با آمدن دکتر رزمجو سالانه حدود 15 نفر در این رشته پذیرش می شوند و تخصص چشم پزشکی در اصفهان پیشرفت چشمگیری می کند. قبلاً نوبت جراحی آب مروارید حدود یک سال بود ولی بعد از آن حتی صف باطل شد و در همان روزی که بیمار برای معاینه آمد می توانست بستری شود و فرد در همان روز عمل شده و روز بعد مرخص شود. حرکتی انقلابی به نفع مردم در ارائه خدمات تخصصی بود که به برکت انقلاب و روحیه انقلابی مسئولان و متخصصان صورت گرفت.

دانشگاه قبل از انقلاب سالی 40 دانشجوی پزشکی می پذیرفت، اما وقتی در سال 1368 از انگلیس برگشتم و در تالار شریعتی کلاس شرکت کردم، 400 دانشجو را دیدم که تعدادی از آنها به دلیل نداشتن صندلی روی زمین نشسته بودند.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور مملو از پزشکان بنگلادش و پاکستان بود، اما با پیروزی انقلاب سالانه حدود 400 دانشجوی پزشکی در دانشگاه پذیرش می شدند و کشور از کمبود پزشک نجات یافت.

در شرایط فعلی هیچکس مجبور نیست برای جراحی به خارج از کشور برود و سخت ترین عمل ها در شهر ما انجام می شود و حتی افرادی از خارج از کشور برای درمان به ایران می آیند.


* وضعیت در تخصص شما چگونه است؟

در بحث آناتومی قبل از انقلاب در دانشکده پزشکی، ما فقط دو استاد داشتیم که در نهایت یک استاد شدند. در زمان قبل از انقلاب در تمام دانشکده های پزشکی کشور یک مقاله علمی نداشتیم. اما اکنون در هر دانشکده پزشکی در شهرهای بزرگ، اساتید بخش آناتومی صدها مقاله علمی دارند.

از سال 1368 که شروع به تدریس کردم، دوره های فوق لیسانس و سپس استادیار آناتومی را شروع کردم و در شرایط فعلی حدود 20 استاد داریم که اکثر آنها را خودمان تدریس می کردیم و گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. مرکز آناتومی کشور . .


* چه عاملی باعث شد که مردم دور امام (ره) جمع شوند و این وحدت کلام اتفاق بیفتد؟

دلیل آن پیوند ناگسستنی مردم با ولایت اخلاص است; مردم با دیدن اخلاص امام و رهبر معظم انقلاب جذب ایشان می شوند و هر روز اعتمادشان بیشتر می شود.

یکی از عجایب انقلاب این است که افراد سکولار و خودخواه به سرعت از قطار انقلاب پیاده می شوند. آنجا که اخلاص باشد خدا کمک می کند و مردم اعتماد می کنند.


سوال: این روزهای انقلاب اسلامی را چگونه می بینید؟

نگرش انقلاب اسلامی به ما این است که هدف اصلی آن کار برای خدا و توکل بر خداست. این نگرش رزمندگان حاضر در جبهه را امیدوار می کند که نتیجه آن پیروزی های بعد از 8 سال جنگ در جبهه های دفاع مقدس یا دفاع از حرم باشد که با وجود همه تحریم ها و کاستی ها، ساخت تجهیزات دفاعی کشور به جایی برسد. جایی که دشمن می تواند به ما حمله کند. وجود ندارد.

40 سال است که انقلاب اسلامی با همه تحریم ها و گرفتاری ها رو به رشد است و ایران در همه جای دنیا می درخشد، جادوگران را ضعیف می کند.

نگرش انقلابی، تقوا، کار برای خدا و نداشتن نگاه مادی گرایانه آنقدر به انسان انگیزه و امید می دهد که مجبور شود شبانه روزی کار کند و به نتایج درخشانی برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید