رئیسی: زمانی که تولیت آستان قدس بودم می خواستم بانک بدون ربا ایجاد کنم اما دولت کمکی نکرد.

رئیسی: زمانی که تولیت آستان قدس بودم می خواستم بانک بدون ربا ایجاد کنم اما دولت کمکی نکرد.

روز جدید رییسی در پاسخ به انتقادات مختلف بانک ها با ابراز نگرانی از عملکرد آنها، گفت: امروز زمینه برای تاسیس بانک بدون ربا فراهم می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظام مسائل اقتصادی و اولویت های آن باید حل و فصل شود و راه حلی پیشنهاد شود. وی اصلاح نظام بانکی را اولویت دولت دانست. روابط بانک ها با خودشان، با بانک مرکزی، با دولت و مردم باید مشخص شود.

9 شهریورماه سال گذشته کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی و مالی با حضور در میزگرد تخصصی «عیب یابی و حفظ تولید» به همت بانک مرکزی اعلام کردند که نظام بانکی، قانون عملیات بانکی و روابط بانک مرکزی و بانک مرکزی نظام بانکی که باید اصلاح شود

بر این اساس، از شب گذشته بسیاری از بانک ها از جمله ملی، مسکن، کشاورزی، پست بانک، صادرات ایران، تجارت، سپه، رفاه کارگران، صنعت و معدن برای ایجاد شفافیت در سیستم بانکی در سایت خود لیست ابربدهکاران خود را اعلام کردند.

آقای هندوزی وزیر اقتصاد گفت: اسامی بدهکاران عمده 11 بانک دولتی به استثنای بانک های قرض الحسنه مهر و توسعه تعاون اعلام شده است.

رئیسی افزود: در زمان تصدی آستان قدس رضوی قصد داشتم بانکی بدون ربا به نام قرض الحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل کمکی به آن نکرد، اکنون زمینه برای چنین پروژه هایی فراهم است. ” ما نگران کار بانک ها هستیم و باید تدابیری اندیشیده شود تا از رسمی شدن قراردادها جلوگیری شود.

تا زمانی که شورای ارز و اعتبار حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی را 18 درصد اعلام کرد و سال گذشته دیوان عالی کشور در مصوبه ادغام 794 هر گونه قرارداد خصوصی بر خلاف آن را باطل اعلام کرد، برخی بانک ها همچنان به حفره ای تکیه می کنند. با بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه ایجاد شد که با دریافت اوراق، نرخ سود بانکی تسهیلات را به بالای ۲۵ درصد رساندند.

نماینده ویژه رئیس جمهور و هیئت وزیران در امور مبارزه با فساد در ابلاغیه مورخ 20 آذرماه 1393 از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا در صورت درخواست مشتریان برای تبدیل اسناد نقدی، نسبت به اصلاح این بخشنامه و ابلاغ این بخشنامه به بانک‌ها برای رفع این تخلف اقدام کنند. باید اقدامات لازم انجام شود.

گفتنی است روز گذشته 30 نفر از اساتید و پژوهشگران اقتصاد اسلامی از جمله محمدجواد محقق نیا، رسول بهشی، حاج الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی، ایرج توتونسیان و دیگر اقتصاددانان با رئیس جمهور دیدار و در خصوص مهمترین مسائل اقتصادی کاخ گفتگو کردند. مسائل و راهبردهای بهبود وضعیت موجود را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور همچنین در پایان گفت: برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخص های آن از جمله رفع فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصت ها و منابع باید پیشنهادات عملی ارائه شود و به تولید پول عرضه شود. سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است. این سند برای نقد و تقویت ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید