پایه های تأسیس بانک بدون ربا گذاشته شد


ساعت: 10:46
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821185

آیت‌الله رئیسی در نشست اقتصاددانان اسلامی با رئیس‌جمهور در واکنش به انتقادات مختلف از عملکرد بانک‌ها، با ابراز نگرانی از عملکرد بانک‌ها، گفت: امروز زمینه برای راه‌اندازی قرض‌الحسنه بدون ربا فراهم می‌شود. حسنا بانک.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اخیراً 30 تن از استادان و پژوهشگران اقتصاد اسلامی در ارگ ریاست جمهوری با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار و درباره موضوعات کلیدی اقتصادی و راه های بهبود وضعیت کنونی گفتگو کردند.


محمدجواد توکلی در دیدار اقتصاددانان اسلامی با رئیس جمهور گفت: سیاست اقتصادی اسلامی در سه بعد آسیب شناسی اقتصادی، اولویت بندی اهداف اقتصادی و اقدامات پیشنهادی با سایر مکاتب اقتصادی متفاوت است. در این زمینه، استفاده از نسخه های استقراضی صندوق بین المللی پول در صورت خصوصی سازی بی رویه، افزایش نرخ ارز و عدم حفظ پول ملی و پرداخت یارانه با آموزه های اقتصاد اسلامی ناسازگار است.


محمدجواد محقق نیا در این جلسه تاکید کرد که بانک ها عملاً پایه تولید و دانش را حفظ نمی کنند. 40 هزار میلیارد تن پول بانکی صرف ساخت ملک شد نه ساخت پالایشگاه که می تواند ما را در مقابل تحریم ها آسیب ناپذیر کند. با استفاده از الگوی مشارکت مردمی می توان مردم را به سمت تسهیلات بانکی جذب کرد و پروژه های کلان را در کشور اجرا کرد.


رسول بخشی، کارشناس اقتصاد اسلامی نیز یادآور شد: با پذیرش ایجاد پول بانکی و مشروعیت بخشیدن به سفته بازی با ابزارهایی مانند مالیات، وضعیت اقتصادی کشور بهبود نمی یابد.


حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی گفت: مبارزه با فقر تنها با سه اقدام عملیاتی دلارزدایی از اقتصاد کشور، تعطیلی بانک های خصوصی و انحصار زدایی و ایجاد تعاونی های فراگیر ملی امکان پذیر است. در سند تحول دولت به سیاست های اقتصاد مقاومتی پرداخته نشده است.


ایرج توتونسیان همچنین گفت: حتی اگر بگوییم بانک ها با ربا هم کار نمی کنند، همه تبعات فاجعه بار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کرده ایم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرا می شود. سیستم بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را وارد تولید کند یا آن را در مسیر دانش بنیان قرار دهد، سفته بازی می کند. 99 درصد مالیات باید بر سفته بازی اعمال شود. با از بین رفتن سود پول، سود کالاهای بادوام از جمله نرخ سود مسکن از بین نمی رود، درمان ریشه کن کردن سود و سفته بازی است.


دکتر گلمعلی معصومی نیا گفت: در سند تحول دولت در برنامه‌های توسعه‌ای پیشین، عناصر لیبرال وجود دارد. این سند بر برخی از توصیه های صندوق بین المللی پول از جمله خصوصی سازی متمرکز است. دولت باید اتاق فکری متشکل از علمای اقتصاد اسلامی و نیروهای جهادی تشکیل دهد. شما می توانید یک قهرمان ملی و یک شهید زنده سلیمانی شوید.


سید محمد کاظم رجایی نیز سند تحول دولت را با مشکلاتی چون بی توجهی به اسلامی شدن علم، نگاه حاشیه ای به فرهنگ مواجه دانست و گفت: به جای فرهنگ سازی، تمرکز بر صنایع فرهنگی است. تفکر نظام سرمایه داری در سند تحول است. این سند شامل توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول از جمله آزادسازی نرخ ارز، حکمرانی غیرمسئولانه و یارانه‌ها است. حتی در آموزش و پرورش نیز نوعی خصوصی سازی در قالب توصیه به گسترش مدارس هیات امنایی وجود دارد. متأسفانه این تحلیل ساده لوحانه تکرار می کند که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات می شود در حالی که این اقدام اثری جز تورم ندارد. معلمان اقتصاد اسلامی موظفند در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت جدی داشته باشند.


سعید فراهانی نیز در این نشست گفت: بیش از 100 محقق اقتصاد اسلامی در قم با مدرک دانشگاهی اقتصاد در مقطع دکتری و تحصیلات عالی در حوزه علمیه می توانند به دولت کمک کنند. متاسفانه از ظرفیت این اساتید و پژوهشگران در دستگاه های اجرایی استفاده نمی شود. با تشکر از وزیر اقتصاد برای انتصاب مشاور اقتصاد اسلامی، پیشنهاد می شود اتاق فکر اقتصاد اسلامی و مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی برای ایجاد هماهنگی بین مراکز فعال در حوزه اقتصاد اسلامی ایجاد شود.


حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی گفت: متاسفانه از سیاست های اقتصاد مقاومتی سوء تعبیر می شود و همان سیاست های سرمایه داری به نام اقتصاد مقاومتی اجرا می شود. این خطر وجود دارد که پایگاه دانش نیز دچار همین مشکل شود. در نظام سرمایه داری دانش پایه در خدمت تمرکز و تکثیر ثروت و افزایش سهم سرمایه در اقتصاد است. اگر همین مسیر را طی کنیم با تضادها مواجه می شویم، دانش پایه باعث کاهش اشتغال و افزایش استفاده از سرمایه می شود.


مجید حبیبیان افزود: راه اندازی موسسه قرض الحسنه مرکزی، اخذ مالیات های اضافی به عنوان جایگزین مالیات های محلی و ایجاد تعاونی های واقعی در بخش کشاورزی به عنوان سخنگوی واقعی کشاورزان پیشنهاد می شود.


حجت الاسلام والمسلمین مصباح مکدم تاکید کرد: معلمان اقتصاد اسلامی باید طرح اصلاح ساختاری دولت در بخش های اقتصادی را ارائه دهند. در این برنامه ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی و شاخص‌های محوری آن از جمله رفع ربا، فقرزدایی کامل، کنترل کامل تورم، رقابت، ریشه‌کنی ضایعات، توزیع عادلانه فرصت‌ها، احکام اخلاق و معنویت و استفاده حداکثری مورد بررسی قرار گرفته است. ظرفیت در نظر گرفته می شود. ارائه برنامه اصلاح ساختاری با محوریت اصلاح نظام بانکی و مالیاتی برای حمایت از تولید در اولویت قرار دارد.


رئیس: مکانیسم هایی را برای مدیریت پول در تولید پیشنهاد کنید


رئیس جمهور در این دیدار در جمع معلمان اقتصاد اسلامی با بیان اینکه دولت بر مبنای اجرای اقتصاد اسلامی است، گفت: تاکید کرد: دین مبین اسلام پاسخگوی نیازهای مردم در همه عرصه ها از جمله اقتصاد است.


وی همچنین با اشاره به اینکه تمدن اجتهاد باید به سوالات مطرح شده در حوزه مسائل اقتصادی پاسخ دهد، گفت: باید بحث های نظری اعمال شود.


رئیس جمهور گفت: برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخص های آن از جمله رفع فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصت ها و منابع باید پیشنهادات عملی ارائه شود. سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است. این سند برای نقد و تقویت ارائه شده است.


جلسات بررسی برنامه هفتم توسعه و سند تحول دولت برگزار می شود


آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه جلسه ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار می‌شود، گفت: نشست نمادین کنونی باید پیوندی مستمر و نزدیک بین دولت و معلمان اقتصاد اسلامی باشد. مکانیسم های این رابطه را بررسی کنید. نشست نقد سند تحول دولت و برنامه هفتم توسعه با اساتید و پژوهشگران اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری. تلاش برای تدوین برنامه هفتم به عنوان سندی فاخر و فارغ از مشکلات برنامه های گذشته با آسیب شناسی برنامه های عمرانی قبلی و سند تحول دولت.


وی افزود: مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و مبتنی بر یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد. تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونی ها نیز از اولویت های دولت است.


اصلاح نظام بانکی در اولویت است


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظام مسائل اقتصادی و اولویت های آن باید حل و فصل شود و راه حلی پیشنهاد شود. وی اصلاح نظام بانکی را اولویت دولت دانست. روابط بانک ها با خودشان، با بانک مرکزی، با دولت و مردم باید مشخص شود.


آیت الله رئیسی گفت: در دوران مسئولیتم در آستانه قدس رضوی می خواستم بانکی بدون ربا به نام قرضه الحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل کمکی به آن نکرد، اکنون زمینه برای چنین پروژه هایی فراهم است. ما نگران کار بانک ها هستیم و باید تدابیری اندیشیده شود تا از رسمی شدن قراردادها جلوگیری شود.


انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید