قانون فانتزی بانکداری بدون ربا بانک ها را به امروز رسانده است


ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877539

رئیس سابق موسسه عالی بانکی با بیان اینکه قانون خارق العاده بانکداری بدون ربا بانک ها را به امروز رسانده است، گفت: در حالی که برخی بانک ها روابط مالی ظالمانه دارند، به اهداف افق 1404 نخواهیم رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد طبیبیان رئیس سابق موسسه عالی بانکداری در گفت و گو با خبرنگار شبکه تهران با تاکید بر بانکداری اسلامی برای رسیدن به آرمان های افق 1404 گفت: سال هاست که در رشته بانکداری اسلامی تحصیل می کنم و علاقه مند به کمک بوده ام. در نتیجه دریافتم که ربا (مربوط به روابط پولی سرکوبگر) و روابط مالی و پرداخت های سرکوبگرانه، تحقق بانکداری اسلامی را کند می کند.

وی افزود: بهره نیز ثواب پس انداز است و در سوره بقره آمده است که ربا نباشد و ربا ظلم به انسان است.

رئیس سابق موسسه عالی بانکی گفت: اگر بانک پس‌انداز مردم را تصاحب کند و به این ترتیب تورم را افزایش دهد، ظلم به مردم است و بالعکس، اگر فردی ربا باشد باز هم ظلم کرده است. از کشور و مردمش.»

طبیبیان یادآور شد: شکل فعلی قانون بانکداری اسلامی و قانون بانکداری بدون ربا معنا ندارد و در سال 85 که این قانون تصویب شد، هیچ اقدام اساسی برای اجرای این قانون انجام نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون بانکداری بدون ربا قانون خارق العاده ای است، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات نظام بانکی کشور ناشی از عدم رعایت قانون بانکداری بدون ربا است و اگر به فکر ایجاد بانکداری اسلامی باشیم. ما باید روابط ظالمانه پولی با برخی بانک ها را از بین ببریم.»

رئیس سابق موسسه عالی بانکداری با بیان اینکه در حوزه بانکداری اسلامی به افق 1404 نزدیک نشده ایم، گفت: این صحبت ها جنبه سیاسی دارد و سوال اینجاست که آیا وضعیت بانکداری در ایران بهتر شده است؟ من می گویم نه.

طبیبیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که روابط مالی سرکوبگرانه در برخی بانک ها وجود داشته باشد، بهبود نخواهیم یافت و باید از رانت و سوء استفاده های مالی در بانک ها جلوگیری کنیم تا به بانکداری اسلامی امیدوار باشیم.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید