رئیس آزمایشگاه کرونا: سویه جدید Omicron هنوز در ایران شناسایی نشده است

رئیس آزمایشگاه کرونا: سویه جدید Omicron هنوز در ایران شناسایی نشده است

روز جدید رئیس آزمایشگاه مرجع ملی کووید-۱۹ در انستیتو پاستور گفت: هنوز احتمال هشت موج یا بیشتر از ویروس کرونا وجود دارد، اما همه چیز بستگی به این دارد که چه نوع ویروسی ظاهر شود. بنابراین نمی توان گفت که موج هفتم آخرین موج کرونا در ایران است.

دکتر مصطفی صالحی وزیری درباره روند کنونی شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: زیرسویه جدید آمیکرون با نام BA2.75 هنوز در ایران شناسایی نشده است. در حال حاضر، در دسترس ترین نوع کووید-19 در کشور (بیش از 90 درصد)، سویه BA5 است و در سایر نقاط جهان سویه BA5 گسترده و غالب است.

وی درباره روند آزمایش نمونه های آزمایشگاهی کرونا در خصوص شناسایی زیرسویه ها توضیح داد: با توجه به هزینه های قابل توجه تست های توالی یابی NGS و با توجه به محدودیت بودجه، درصدی از نمونه های مثبتی که به آزمایشگاه مرجع کشور ارسال می شوند، تحت تاثیر قرار می گیرند. توالی یابی ژن، قرار داده ایم.

وی در خصوص روند موج هفتم ویروس کرونا در کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم ایران را با کشورهایی که برای اولین بار این ویروس در آنها شناسایی شد، مانند آفریقای جنوبی مقایسه کنیم، موج گسترده ویروس را تجربه نخواهیم کرد. اما به طور کلی نمی توان پیش بینی کرد. من کاملاً در مورد کرونا نظر داشتم. زیرا ویروس به ما نشان داد که هر لحظه ممکن است اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد.

آقای صالحی تاکید کرد: احتمال 8 یا بیشتر موج کرونا وجود دارد، اما همه چیز بستگی به این دارد که چه نوع ویروسی ظهور کند که تحت تاثیر عوامل دیگری نیز قرار دارد. بنابراین نمی توان گفت که موج هفتم آخرین موج کرونا در ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است امواج بعدی کرونا دوباره با سویه های قدیمی مانند دلتا گسترش یابد؟، تصریح کرد: این احتمال را نمی توان رد کرد اما احتمال زیاد نیست. اگر بخواهیم به تکامل ویروس نگاه کنیم، ویروس به سمتی می رود که می تواند گسترده تر و کمتر بیماری زا باشد. اما برخی جهش ها می توانند در ویروس رخ دهند که باعث ایجاد سویه هایی با رفتارهای متفاوت می شود. اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، احتمالاً جهش خطرناکی نخواهیم داشت. اما این سوال اصلا قطعی نیست. تنها چیزی که ما بیشتر از آن مطمئن هستیم این است که مرگ و میر کمتری وجود خواهد داشت. زیرا سیستم ایمنی افراد در این دوره از شیوع کرونا تحریک شده است و پاسخ ایمنی سلولی می تواند از شدت بالای ویروس جلوگیری کند.

آقای صالحی با اشاره به اینکه ممکن است در فصل پاییز شاهد ظهور و شیوع سایر ویروس های تنفسی از جمله آنفولانزا باشیم، گفت: در این مدت تقریباً 2 و نیم ساله، کرونا بیشترین عفونت های تنفسی را به خود اختصاص داده است. پیروی از پروتکل‌ها و استفاده از ماسک و سایر ویروس‌های تنفسی فضای کمتری برای انتشار و انتشار داشت، اما اکنون با عادی شدن شرایط و کاهش رعایت پروتکل‌ها، احتمالاً علاوه بر کرونا، شاهد موارد بالایی از آنفولانزا نیز خواهیم بود که ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

وی درباره بازطراحی واکسن‌های کرونا علیه سویه‌های جدید ویروس از جمله اومیکرون، گفت: البته اگر واکسن مناسبی برای جلوگیری از شیوع این ویروس وجود داشته باشد، باید واکسن‌ها را بازنگری کنیم، اما واکسن‌های موجود همچنان ادامه دارد. در کاهش موارد مرگ و میر موثر است».

دیدگاهتان را بنویسید