رئیس جمهور تونس با حذف اسلام از قانون اساسی موافقت کرد


ساعت: 20:53
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877667

رئیس جمهور تونس امروز اعلام کرد که در قانون اساسی جدید که به زودی به همه پرسی گذاشته می شود، اسلام دیگر دین حکومت نخواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قیس سعید رئیس جمهور تونس روز سه شنبه گفت که قانون اساسی جدید دیگر شامل اسلام نخواهد شد.

الخلیج الجدید به نقل از سعید گفت که در قانون اساسی جدید که در 25 جولای به همه پرسی گذاشته می شود، اسلام دیگر دین حکومت نخواهد بود.

وی در عین حال گفت که در قانون اساسی جدید «از حکومتی صحبت نمی کنیم که دینش اسلام است، بلکه صحبت از ملتی است که دینش اسلام است». امت با حکومت فرق دارد».

وی گفت: بحث ریاستی، پارلمانی یا پارلمانی بودن نظام نیست، بلکه مهم این است که حاکمیت متعلق به ملت باشد.

الصادق البلید تونسی، هماهنگ کننده کمیته ملی مشاوره برای قانون اساسی جدید، چند روز پیش گفت که رئیس جمهور در قانون اساسی جدید نخست وزیر را انتخاب و منصوب خواهد کرد. “این قوه مجریه نخواهد بود”

هماهنگ کننده کمیته ملی مشاوره برای تدوین قانون اساسی جدید در تونس پیشتر اعلام کرده بود که پیش نویس قانون اساسی جدید بدون ذکر نام اسلام به عنوان دین رسمی این کشور به القاعده سعید ارائه می شود.

فصل اول قانون اساسی تونس که در سال 2014 تدوین شد، تاکید می کند که تونس “یک کشور آزاد، مستقل و دارای حاکمیت است و اسلام دین این کشور است، زبان عربی آن و نظام آن بر اساس جمهوری است.”

در 25 ژوئیه، رئیس جمهور تونس نیروهای این کشور را تعلیق کرد. وی همچنین پارلمان تونس را تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اواخر سال جاری به حالت تعلیق درآورد و آن را منحل کرد.

برخی از احزاب تونس این اقدام را “کودتا علیه قانون اساسی” خواندند، در حالی که برخی دیگر آن را “گامی در جهت درست” در سال 2011 خواندند. با این حال، رئیس جمهور تونس گفت که اقدامات وی “اقداماتی در چارچوب قانون اساسی و برای محافظت از کشور در برابر فوریت های فوری است”. خطر”.

اقدامات رئیس جمهور تونس در چند ماه گذشته مورد انتقاد قضات این کشور قرار گرفته و بارها از رئیس جمهور به دلیل دخالت و اعمال فشار مداوم بر قضات انتقاد کرده اند.

سعید ژوئیه گذشته نخست وزیر و اعضای دولت را در اقدامی که مخالفانش «کودتا» خواندند، برکنار کرد و پارلمان را به حالت تعلیق درآورد. در همین راستا، شماری از احزاب و سازمان ها از جمله اتحادیه، خواستار برگزاری تظاهرات در این کشور شده اند تا از قوه قضاییه بخواهند دست اندرکاران ترور شکری بلعید، سیاستمدار تونسی را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید