رئیس سازمان انرژی اتمی: گروسی تا یکی دو روز آینده به تهران می آید

رئیس سازمان انرژی اتمی: گروسی تا یکی دو روز آینده به تهران می آید

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکرات با نایب رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و دعوت از آقای گروسی که طی یکی دو روز آینده به تهران سفر می کند، برای بررسی انجام شد. مابقی موارد.» وی افزود: وی با اشاره به سفر آتی گروسی تاکید کرد: این سفر ممکن است پای مذاکرات برجام را باز کند، موارد غیرعادی که سیاسی و تحت فشار باشد را نمی پذیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی گروسی تاکید کرد: این سفر می تواند پای مذاکره بر سر برجام را باز کند. ما موارد غیرعادی که سیاسی و تحت فشار باشد را نمی پذیریم.

به گزارش «انتخ»، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره آخرین تعاملات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تماس ها با مدیرکل و معاونان این آژانس ادامه دارد و هیات هایی از این سازمان. در تهران حضور داشتند و مواردی که عدم انطباق سانتریفیوژها یا وجود ذره اعلام شد، ته نشینی و پرونده پس از نتیجه گیری کارشناسان، قطعی و مشخص شد که انحراف خاصی نداشته و مواردی وجود دارد که در واقع با توجه به بحث کارشناسان آنقدر اهمیت نداشتند که به صورت بحث ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت، اسلامی افزود: دلیل برجام، اتهامات مطرح شده است. 20 سال است که این اتهامات مطرح شده و مذاکرات به سند برجام تبدیل شده است. نمی توان چیزی را که متعلق به گذشته است تجدید کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی گروسی تاکید کرد: این سفر می تواند پای مذاکره بر سر برجام را باز کند. ما موارد غیرعادی که سیاسی و تحت فشار باشد را نمی پذیریم.

معاون رئیس جمهور گزارش آژانس مبنی بر عدم شفافیت اقدامات ایران را رد کرد و گفت که چنین موردی در گزارش ذکر نشده است.

وی درباره ادعای پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جلساتی برای شفاف‌سازی پاسخ‌های ایران برگزار شد و اگرچه این نشان می‌دهد که پاسخی داده نشده است، اما پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارائه شده و ما یک بار دیگر با حوصله آن پاسخ‌ها را مرور کرده‌ایم.

وی افزود: مذاکراتی با معاون رئیس جمهور آژانس بین المللی انرژی اتمی و دعوت از آقای گروسی که طی یکی دو روز آینده به تهران سفر می کند، برای بررسی موارد باقی مانده انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش میزان غنی‌سازی ایران نیز گفت: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و بر اساس برجام محدودیت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران در غنی‌سازی اعلام شد، اما از آنجایی که هیچ‌یک از طرف‌های برجام به این تعهد پایبند بودند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اقدامات راهبردی مجلس، ایران تعهدات خود را بازگردانده است، بنابراین طبیعی است که آژانس بازرسی‌هایی را مانند گذشته انجام دهد و گزارشی را از افزایش غنی سازی کنند و اعلام کنند که بازرسی های قبلی را ندارند، اما این بدان معنا نیست که نخبگان ندارند.

وی در خصوص اعلام وجود ذره ای با غنای 84 درصدی گفت: از ذره ای که حتی با میکروسکوپ هم قابل رویت نیست نمونه برداری شد اما آنچه مهم است مقدار ماده ای است که پس از تولید ذخیره می شود که بازرسان مشاهده کردند و مطمئن شدند که بیش از 60 درصد نیست و خط تولید ایران 60 درصد است که در این گزارش نیز آمده است، در جلسات پیگیری خواهیم کرد و بر اساس این مذاکرات این موضوع کنار گذاشته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید