راه اندازی کمپین لغو احکام ارزشیابی معلمان

راه اندازی کمپین لغو احکام ارزشیابی معلمان

متن کمپین لغو ارزشیابی معلمان به شرح زیر است:

وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام

محترمانه با استناد به «قاعده لاضرر» به استناد ایرادات فاحش مفاد اجرایی قانون رتبه بندی که از مهرماه 1400 لازم الاجرا بوده و موجب لطمه به حقوق مادی و معنوی اکثریت قریب به اتفاق همکاران شده است، استیناف می نماید. در فرهنگ سازی و آسیب رساندن به آنان و همچنین استناد به «قاعده توجیه ناعادلانه» که به کارکنان اداری و وزارتی آموزش و پرورش از مزایای قانون ارزشیابی معلمان اعطا شده است و نیز با استناد به «قاعده انصاف و انصاف» که موجب آسیب به دفتر و مقام و شغل معلمی از نظر مادی و معنوی تامین شده است. لذا با توجه به ادله ذیل و با عنایت به ایرادات اساسی در متن قانون نظام رتبه بندی و نیز مفاد اجرایی فوق الذکر که ناعادلانه نسبت به همکاران می باشد، خواهشمندیم نسبت به ابطال موارد فوق اقدام لازم را به عمل آورید. مفاد

1- به موجب بند (2) بند «الف» ماده (63) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی (1396-1400) مصوب 16/01. /1396 شورای اسلامی خواهان ارتقای وضعیت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی متاسفانه قانونی با عنوان «قانون نظام ارزشیابی معلمان» در تاریخ 12 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید. /15/1400 و بر اساس همین قانون آیین نامه ای تحت عنوان «آیین نامه اجرایی» «قانون نظام ارزشیابی معلمان» نوشته شد که به جای اولویت دادن به تدریس و معلمانی که در کلاس های درس کار می کنند، کارکنان را در اولویت قرار می دهند. وزارت آموزش و پرورش و کادر اداری ادارات کل و نواحی و مناطق آموزش و پرورش و با تعیین ضوابط از جمله عضویت در شوراها و مراکز و کمیته های خارج از مدرسه باعث شده تا کادر وزارتی و اداری آموزش و پرورش بالاترین رتبه را بدون حتی داشته باشد. یک ساعت تدریس در کلاس، اما رتبه معلمان حاضر در کلاس ها اغلب بدون رتبه در نظر گرفته می شود و یا در پایین ترین رتبه ممکن دسته بندی می شوند.

2- به موجب ماده (7) لایحه ارزشیابی معلم مصوب 30/06/1300 شورای اسلامی، مقرر شد مجموع حقوق و مزایا معلمان رتبه های مندرج در ماده (3) همین لایحه. از هشتاد درصد (80%) حداقل مبلغ تجاوز نمی کند. حقوق و پاداش اعضای هیأت علمی، مربیان آموزشی و مربیان دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمتر در نظر گرفته می شود (برای معلمان دارای مدرک لیسانس و کمتر، مرتبه استاد و برای معلمان دارای مدرک فوق لیسانس و زیر معدل عالی). یک مربی) و به ازای هر ترفیع دریافتی یا اعطایی، مقرر شد به ترتیب 25، 20، 15 و 10 درصد به مجموع حقوق و مزایا و پاداش مستمر و ارقام مندرج در آیین نامه استخدامی معلمان اضافه شود. اما متأسفانه با رد این لایحه از سوی مجلس و تصویب قانون جدید رتبه بندی، تحت عنوان «قانون نظام رتبه بندی معلمان» اسفند 1300، ماده (7) نیز باطل اعلام شد. بنابراین ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به هیچ عنوان بر اساس آنچه در قانون پنج ساله ششم توسعه به آن اشاره شد محقق نخواهد شد و این امر موجب بی انگیزگی و نارضایتی بیشتر از کار و محیط کار و کاهش تعهد و تعهد می شود. تضعیف هویت حرفه ای معلمان

3- به استناد ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون نظام ارزشیابی معلمان مصوب 1401/3/18 با اصلاحات و الحاقات بعدی، هدف از اجرای این قانون و تهیه آیین نامه افزایش میزان کیفیت فرآیند آموزشی؛ اما در عمل با گذشت 6 ماه از اجرای قانون، آنچه در عمل رخ داده نگرانی و اضطراب ناشی از درجات غیرواقعی ناشی از حذف رده های قبلی (اصلی، ارشد، کارشناس و رئیس) و بدون رعایت دوره کارآموزی پذیرش همکارانی که اغلب بالای بیست و پنج سال سن دارند یا فاقد رتبه هستند و یا در یکی از ردیف های معلمی و مربی و احیاناً دستیار قرار می گیرند که حاصل نگارش آیین نامه ای است که تنظیم شده است. بدون اینکه از مراکز صنفی معلمان و از افرادی که حتی یک روز تجربه تدریس در کلاس را نداشته اند بپرسیم.

4- با توجه به ماده (1) فوق الذکر، یکی دیگر از اهداف مقررات اجرایی قانون نظام رتبه بندی، افزایش منزلت و منزلت اجتماعی معلمان است. اما به دلیل ایراد اصلی آیین نامه عدم توجه به سنوات قابل قبول خدمت که باید به عنوان ساختار اساسی نظام رتبه بندی در نظر گرفته شود. علاوه بر عدم امتیاز کافی به صلاحیت تحصیلی، اکنون با انتشار گزارش رتبه بندی، شاهد هستیم که همکاران با 30 سال سابقه کار دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا یا بدون رتبه اعلام شده و یا به رتبه های یک و تنزل یافته اند. دو، کرامت انسانی و حیثیت اجتماعی افراد 30 ساله آنها به شدت آسیب دیده است. در حالی که کارکنان وزارتی و اداری با کمترین تجربه و بدون ساعت تدریس در کلاس بالاترین مدرک را دریافت کردند.

5- در رابطه با تبصره (1) ماده (3) آیین نامه اجرایی قانون نظام ارزشیابی معلمان مصوب 18/03/1301 که شامل آن دسته از کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش می باشد که برای انجام به استخدام این نهاد درآمده اند. وظایف معلمان قانون دارای یک سیستم درجه است. لازم به ذکر است که این ادغام کادر اداری و آموزشی منجر به نتایج نامطلوبی شد به طوری که اکثر اعضای کمیسیون های بازرسی مرکزی/استان/شهر/منطقه به جای در نظر گرفتن معیارهایی مانند اعطای امتیاز آموزشی در مدارس روستایی، عشایری. شهری، امتیاز دادن به همکاران شاغل در مدارس روستاها و مناطق دورافتاده، به جای توجه ویژه به معلمان ابتدایی که در کلاس های چندپایه تدریس می کنند و به جای اینکه عملکرد معلم در کلاس را ملاک ارزشیابی قرار دهند. رتبه بندی؛ از این نظر که خود را علاقه مند به کسب رتبه می دانستند، لذا در نگارش جداول مدارک و تجربیات عمومی، تخصصی و حرفه ای، معیارهایی را خارج از دسترس معلمان تدوین و اعمال کردند. به گونه ای که تمامی درجات «معلم معلم» و بیشتر درجات «معلم تکمیلی» به کادر وزارتی و اداری ادارات کل استان ها و سایر مناطق اختصاص دارد. بنابراین تلفیق تدریس کلاسی با کار اداری به شدت نادرست، ناخوشایند و مضر است، به طوری که کارکنان وزارتی-اداری که حتی یک روز سابقه تدریس در کلاس را ندارند، بالاترین رتبه تدریس را دارند. کلاس درس (معلم).

6- بر اساس تبصره (2) ماده (4) آیین نامه اجرایی قانون نظام ارزشیابی معلمان که حاوی حداقل امتیاز لازم برای کسب هر یک از رتبه های موضوعی بر اساس سهم امتیازهای تعریف شده در جدول شماره. (1) برای هر یک از صلاحیت های موضوع این آیین نامه به شرح جدول شماره (3) خواهد بود. و با استناد به جدول شماره (3) مزبور که حداقل نمرات لازم برای کسب رتبه را بر اساس هر یک از شایستگی ها به تفکیک بیان می کند. اما متأسفانه در این قسمت از آیین نامه، به جای ملاک، مجموع حداقل امتیاز لازم برای کسب هر رتبه (مربی معلم 470، مربی معلم 520، استادیار 600، دانشیار 750 و استاد معلم 900) است. می تواند بهترین نتیجه ممکن را برای موضوع رتبه بندی داشته باشد. همکاران ارمغان در اقدامی بسیار بی پروا، غیر کارشناسی و غیرقانونی، کمترین امتیاز را در یکی از چهار شاخص (صلاحیت عمومی، تخصصی، حرفه ای و تجربی) ملاک اعتبارسنجی و اعطای رتبه دانستند. وی با 30 سال سابقه و مدرک دکترا و مجموع نمره 890 رتبه دوم (مربی معلم) را دارد.

این کمپین در سایت کمپین منتشر شده است و سازندگان آن نیز مهلتی را برای جمع آوری امضا اعلام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید