احکام جدید معلم 2 روز پس از تعیین ارزشیابی معلمان صادر می شود

احکام جدید معلم 2 روز پس از تعیین ارزشیابی معلمان صادر می شود

یوسف نوری اظهار داشت که نمی خواهند نظام ارزشیابی معلمان را اجرا کنند. بقیه پول آنها از فروش ملک بود. املاک به هیچ وجه فروشی نیست و حتی یک سال هم قابل فروش نیست. آنها نمی خواستند اجرا کنند و چون نمی خواستند کارهایی از این دست انجام می دادند. لایحه ناقصی تنظیم و به مجلس داده شد که قرار بود سالانه 200000 نفر در رده های پنج گانه قرار گیرند.

نوری با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با وجود محدودیت های مالی این لایحه را پس نگرفت و از آنجایی که این وعده رئیس جمهور و شعار تبلیغاتی ایشان بود، به فضل الهی تقویت شد و بودجه ویژه ای برای آن در نظر گرفته شد، گفت: دولت مقرر شده است. 25 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی کنار گذاشته شد که 13 هزار میلیارد تومان دیگر در مجلس به آن اضافه شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معمولاً بودجه نویسان می گویند قانون باید از ابتدای امسال اجرا می شد چون دولت وسط سال آمده بود اما با پولی که گذاشته شد لحظه ای را دیدند که اجرای قانون از 31 شهریور 1400. رتبه ها نیز از معلم به استاد ارشد تعریف شده و مشمول افزایش حقوق 45 تا 90 درصدی می شوند.

وی با بیان اینکه در ابتدا به او گفته شد کسانی که «کد شخصی» ندارند در رتبه بندی قرار نخواهند گرفت، گفت: فکر می کردیم همه همکارانمان مجوز کار دارند اما وقتی بررسی کردیم مشخص شد که 460 هزار نفر مجوز کار ندارند. کتاب کار که تعداد بسیار زیادی بود. دوباره این آیین نامه تغییر کرد و مشکل این گروه حل شد.

نوری همچنین درباره مشکلات معلمان طرح مهرآفرین توضیح داد و گفت: عموما مجموعه ای بودند که در دولت نهم منصوب شدند. با شرکت ها قرارداد داشتند و قراردادشان با شرکت ها تبدیل به قرارداد با دستگاه ها شد و همه به آزمون رفتند و جذب دستگاه ها شدند. اما آموزش و پرورش در این مدت مورد آزمون مهرآفرین قرار نگرفت. قوانین و مقرراتی دارند از جمله مصوبه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی که هرکس می خواهد وارد آموزش و پرورش شود باید امتحان بدهد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون عدم حضور در آزمون مهرآفرینان مانع از قرار گرفتن آنها در رتبه بندی می شود نه سابقه کاری؛ اکنون 810 هزار نفر مشمول ارزیابی هستند. مهر آفرین ماند و ما مشکلشان را حل می کنیم. نظر من اینه که امتحان آخر شهریور برگزار بشه. همکاران می گویند 20 مهر برگزار شود اما نظر من این است که آخر شهریور بیایند و اگر کسی در امتحان مردود شد مهلت جدیدی برای حضور مجدد داده می شود. مطمئنم همه همکارانم قبول میشن و جای نگرانی نیست چون همشون معلمن و معلم ها همیشه در حال یادگیری هستند.

وی افزود: بدون احتساب نیروهای خدماتی و اداری، حدود 50 تا 60 هزار نفر واجد شرایط رده بندی هستند که امیدواریم مشکل آنها حل شود. خارج از این دایره فقط نیروهای خدماتی و اداری داریم که به عنوان نیروهای اداری به کار گرفته می شوند که تعداد آنها بسیار کم است. بقیه هم اگر کادر آموزشی بودند و در ستاد کار می کردند در رتبه بندی قرار می گیرند.

رتبه بندی بیش از دو ساعت طول نمی کشد
نوری با بیان اینکه چند روز پیش علی الحسابی بابت ارزشیابی معوق معلمان پرداختی دریافت کرد، اظهار داشت: خیلی ها می پرسند که چرا سیستم را برای بارگذاری مدارک تنظیم می کنید و چرا باید مدارک را بارگذاری کنیم؟ خوب حالا از استاد دانشگاه بپرس چقدر طول میکشه تا رتبه بگیری؟ معمولا بیش از یک سال طول می کشد، اما ما می خواهیم دو رتبه بندی فصلی برای 810000 نفر انجام دهیم. گفتیم با شروع پروسه شما یک ماه و نیم بعد رتبه شما را مشخص می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: به همین دلیل از همکاران خود در تابستان امسال و در ایام تعطیلات خواستیم مدارک خود را بارگذاری کنند تا درگیر سال تحصیلی نباشند. متأسفانه برخی از افرادی که نمی خواستند بارگذاری را خودشان انجام دهند، فیلدهایی را در فضای مجازی ایجاد کردند. آپلود مدارک مشکل بزرگی نیست، ما یک سری مدارک برای آموزش همکاران داریم، اما همه مدارک را نداریم. مثلا ممکن است معلمی با دستگاه دیگری همکاری کرده باشد یا در یک منطقه جوایزی کسب کرده باشد، امتیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه رتبه بندی صرفاً افزایش دستمزد و ضرایب در قضاوت ها نیست، بلکه رتبه بندی به معنای واقعی و در قالب یک نظام مستقل است، تصریح کرد: از اجرای رتبه بندی سه هدف داریم. ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی، افزایش صلاحیت معلمان و رقابت در نظام آموزشی مورد توجه است.

نوری ادامه داد: هیئت حسابرسی رتبه بندی ما باید مدارک، مستندات و مستندات داشته باشد. اگر این مدارک را داشته باشد، تعیین رتبه دو ساعت بیشتر طول نمی کشد. این کار فقط یک بار انجام می شود و بعداً هر مدارک جدیدی که داشته باشند فقط جدید وارد می شوند.

به محض تعیین رتبه، پس از 2 روز دستورات جدید صادر می شود و حقوق معلمان طبق دستور جدید این ماه پرداخت می شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سامانه بارگذاری مدارک رتبه بندی تاکنون مشکلی نداشته است، گفت: این سامانه از پنجم مرداد ماه راه اندازی شده است. ما یک راهنمای بوت داریم و ممکن است بتوانیم به مسائلی در این زمینه پاسخ دهیم. به محض مشخص شدن رتبه آقایان، دستمزد آنها بلافاصله و طی دو روز صادر می شود و با حکم جدید در این ماه پرداخت می شود. البته اگه بعد از پانزدهم باشه حقوق جدیدشون ماه بعد واریز میشه.

معوقات به تدریج پرداخت می شود
وی افزود: معوقات به تدریج پرداخت می شود، باری به جامعه معلمان وارد نکنید. ما اصرار داریم که کار سریعتر انجام شود، زیرا با نزدیک شدن به پایان سال و انباشته شدن مطالبات، کارمان سخت تر می شود. ما اصرار داریم که مدارک سریعتر بیرون بیاید تا بتوانیم حقوق را سریعتر و بر اساس رتبه بندی پرداخت کنیم.

رتبه بندی معلمانی که مدرک دیپلم را آپلود نمی کنند چه می شود؟
نوری در پاسخ به این سوال که آیا فایل صوتی منتسب به مدیرکل امور اداری شما مبنی بر عدم قدردانی از معلمانی که از معلمان خبر داده اند که تاکنون نزدیک به 60 درصد از معلمان مدارک خود را آپلود کرده اند که آمار خوبی است. اسناد آپلود شده پخش شد، آنها نمی کنند، اظهار داشت: می خواستیم به همکاران مهلت بدهند. اگر اصلا نمی خواهند سندی را آپلود کنند، طبیعی است که رتبه بندی شامل آنها نمی شود. آنها را کجا رتبه بندی می کنیم؟ البته این موضوع را در کمیته حسابرسی حل خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ممکن است فردی مدارک را بارگذاری نکرده باشد اما بر اساس همان مدارکی که از وی داریم و موجود است رتبه بالاتری برای او صادر می کنیم، البته این پیشنهاد را می دهم و قبل از ارزیابی باید بررسی شود. کمیته رای گیری در مورد آن.» اگر کسی به هر دلیلی سندی را آپلود نکرد، ما آن را بر اساس اسنادی که داریم رتبه بندی می کنیم.

فرهنگیانی که مدرک جعلی ارائه کنند از رتبه بندی محروم خواهند شد
وی در پاسخ به آگهی چاپ یک روزه مقالات و کتاب های رتبه بندی معلمان و نحوه احراز هویت این اسناد گفت: من نیز چنین پیامک هایی دریافت کرده ام. در آیین نامه ذکر شده است که اگر فردی مدرک تحصیلی جعلی ارائه کند از درجه بندی محروم می شود، البته همکاران فرهنگی دقت کرده و چنین کارهایی را انجام ندهند. اما سودجویان زیادند و در دانشگاه با چالش پروپوزال، پایان نامه و تحقیقات کلیشه ای، بی سند و جعلی مواجه هستیم.

آیا با توجه به رتبه بندی پرداخت دیگری وجود دارد؟
نوری در پاسخ به اینکه آیا تا زمان صدور تصمیمات از طریق حساب دیگری به حساب فرهنگیان واریز می شود؟ وی بیان کرد: نظر من این است که همکاران کار بارگذاری مدارک را سریعتر انجام دهند تا احساس آرامش کنیم. اگر بخواهیم پول علی الحساب را بدهیم تا آخر سال با همین علی الحساب می رویم. دولت حسن نیت خود را ثابت کرده و رتبه بندی آغاز شده است و اگر به سه هدف رتبه بندی برسیم این قانون ارتقا می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید