کدام احکام ارزشیابی معلمان صادر شده است؟

کدام احکام ارزشیابی معلمان صادر شده است؟

صادق ستاری فرد در نشست خبری با بیان اینکه تاکنون 930 هزار پرونده رتبه بندی شامل شاغلین و مستمری بگیران ارائه شده است، گفت: از این تعداد 130 هزار نفر معلم هستند.

وی افزود: تاکنون 411 هزار و 770 نفر محکومیت قطعی دارند که از این تعداد 66 هزار و 263 نفر مستمری بگیر و 345 هزار و 607 نفر شاغل هستند.

وی از توزیع معلمان در این رتبه بندی خبر داد و گفت: تاکنون 31 هزار و 592 نفر رتبه اول، 81 هزار و 28 نفر دوم، 218 هزار و 581 نفر سوم، 13 هزار و 168 نفر چهارم و پنجم – 1238 نفر بوده اند. قول می دهد تا پایان ماه مارس رتبه بندی را به پایان برساند. رتبه ها در سامانه my.medu.ir قابل مشاهده است و از روز سه شنبه 18 اسفندماه اعتراض در این سامانه ثبت می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمان معترض به رتبه خود می توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

ستاری فرد با بیان اینکه در سال آینده با سونامی بازنشستگی مواجه هستیم و حدود 84 هزار نفر واجد شرایط مستمری داریم، گفت: برآورد ما این است که 20 درصد از این تعداد بمانند و به خدمت ادامه دهند و حدود 70 هزار نفر بازنشسته شوند. راه حل ایده آل ما جایگزینی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان است اما اکنون تعداد فارغ التحصیلان جوابگوی نیاز آموزش و پرورش نیست. اگرچه برای ارتقای زیرساخت ها حمایت قوی انجام داده ایم، اما هنوز کافی نیست.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها آزمون استخدامی بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای عبور از این چالش است. آزمون پیش رو تغییرات عمده ای خواهد داشت و منجر به شناسایی و جذب کادر با کیفیت خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که آزمون استخدامی در اسفندماه برگزار شود که به سال 1402 موکول شد تا فرصت های آموزشی فراهم شود و با اختلالی مواجه نشویم. آزمون به دلیل تعطیلی مراکز آموزشی آزمون را 19 اردیبهشت سال آینده اولین فرصت بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می کنیم. ثبت نام از پایان هفته شروع می شود، یعنی 9 تا 10 مارس و مختص معلمان ابتدایی است.

ستاری فرد افزود: در مجموع 28 هزار و 17 معلم ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزبانی استخدام می شوند.

وی درباره تغییرات این آزمون گفت: منابع و مواد آزمون تغییر کرده است که اعلام می شود. روند مصاحبه و انتخاب و ارزیابی پرونده ها در 23 حوزه به طور کامل مشخص شده است. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم از ظرفیت ارزیابان حرفه ای غیر بومی در ارزیابی تکمیلی یا مصاحبه استفاده کنیم. قبلا در سطح استان مصاحبه هایی انجام شده بود. ما به دنبال آموزش ارزیاب های حرفه ای هستیم. تغییر دیگر مربوط به “سن” است. برای مقطع بالاتر تقسیم بندی می شد اما امسال حذف کردیم و امسال طبق قانون حداقل سن 20 سال و حداکثر 40 سال است تا بتوانیم 60 سال را در آزمون شاهد باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس مصوبه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت زمان فعالیت تمام وقت در مراکز آموزشی دولتی از سقف سنی که ثبت می شود کسر می شود. در دفتر امتحان شرایط احراز صلاحیت شغلی را نیز تغییر داده ایم که مهمترین تغییر در آزمون خواهد بود. در آزمون 1400 حدود 70 درصد از شرکت کنندگان از فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند که در سال های 99 و 98 نیز همینطور بود. مهارت و نوشتن و محاسبات ریاضی.

ستاری فرد افزود: یک دلیل این است که معلم ابتدایی باید دارای پشتوانه علمی قوی و مهارت های همه جانبه باشد. قبلا رشته های اصلی روانشناسی، مشاوره و … بود. و فرصتی برای معلم شدن دیگر فارغ التحصیلان وجود نداشت، بنابراین در آزمون آتی رشته های علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه را گسترش دادیم. البته یک تذکر داریم و حافظان قرآن کریم به شرط داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید دانشگاه وزارت علوم می توانند در آزمون شرکت کنند.

وی همچنین به شاخص ها و ویژگی های فردی کار معلم اشاره کرد و گفت: شایستگی های عمومی در قالب 23 شاخص در دفترچه یادداشت آمده است که در مصاحبه سنجیده می شود. سهمیه را به شدت اصلاح کرده ایم و میانگین امتیاز سه نفر برتر در هر منطقه مبنای سهمیه است و به افراد بیشتری کمک می کند تا وارد فرآیند ارزیابی و مصاحبه بیشتر شوند. متاسفانه سال گذشته از کل سهمیه های دریافتی 9775 صندلی ما خالی ماند و در مرحله تکمیل ظرفیت شاهد منفی بودن ارزیابی ها بودیم. باید اجازه دهیم نخبگان سایر رشته ها در این آزمون شرکت کنند. در حال بررسی تقویت ریاضی و علوم پایه در مقطع ابتدایی هستیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: پیش از این نسبت نمره آزمون کتبی 70 درصد و نمره مصاحبه 30 درصد بود. تغییر بعدی افزایش زمان انتخاب است. نتایج نهایی آزمون اواسط تیرماه اعلام می شود و فرصت شرکت در دوره مهارت آموزی تا پایان شهریور ماه مهیا خواهد بود. به عبارت دیگر کل آزمون 1000 امتیاز دارد که 400 امتیاز آن برای آزمون کتبی و 600 امتیاز برای سنجش تکمیلی است. حداقل نمره قبولی 470 امتیاز است. در واقع ورود و شرکت در آزمون آسان شده، اما قبولی سخت تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید