رب گوجه فرنگی کمیاب شد/ جزییات گران شدن ماکارونی!

رب گوجه فرنگی کمیاب شد/ جزییات گران شدن ماکارونی!

روهر نه : رب گوجه فرنگی در بازار کمیاب شد. گویا این بار نوبت به تولیدکنندگان این محصول رسیده است که جلوی انتشار در بازار را در آستانه تابستان و وفور گوجه فرنگی بگیرند. آیا با این شرایط قیمت ماکارونی افزایش می یابد؟ کمبود محصولات مختلف از جمله مواد غذایی در ماه های اخیر به یک امر طبیعی تبدیل شده است. این بار نوبت به پوره گوجه فرنگی رسید تا از مصرف کننده نهایی جلوگیری شود. به گفته فعالان بازار، تولیدکنندگان برای افزایش قیمت ماکارونی تاکنون قفسه های سوپرمارکت ها را خالی از پاستا گذاشته اند و حتی سرعت آن در روزهای اخیر رو به کاهش بوده است. با این حال، شرکت های تولیدی امروزه عرضه پاستا را به خرده فروشان محدود کرده اند.

چرا تولیدکنندگان می خواهند قیمت پاستا را افزایش دهند؟

ظاهراً کارخانه می خواهد هر رشته ای را برای افزایش قیمت رب بگیرد. امروزه نگهداری اجناس توسط تولیدکنندگان امری است که به شدت به آن پایبند هستند. شاید روزی آنها تنها خودروسازانی بودند که از این ترفند برای افزایش قیمت محصولات خود استفاده کردند. اما اکنون تولیدکنندگان مواد غذایی از آنها جلوتر هستند. یک روز نوبت به تولیدکنندگان ماکارونی و روغن رسید، امروز نوبت به کارخانه های رب گوجه فرنگی رسید. از سوی دیگر مسئولان این اقدام را برای مدیریت بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت ماکارونی در نظر دارند.

رب گوجه فرنگی دیگر یک کالای تحمیلی نیست

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: رب گوجه فرنگی تا ماه گذشته یکی از کالاهای واجب و تحمیلی تولیدکنندگان روغن برای بنکداران بود. به عنوان مثال بنکداران باید 20 کارتن رب گوجه فرنگی یا ماهی تن علاوه بر 100 کارتن روغن می بردند.قاسمعلی حسنی توضیح داد: در یک ماه اخیر رب گوجه فرنگی برداشته شده است. در این شرایط، توزیع محدود محصول توسط تولیدکنندگان، نوعی بازار بالقوه ایجاد کرد. از سوی دیگر، مصرف کنندگان با خرید بیشتر از نیاز خود، تب بازار و توانایی گران شدن رب گوجه فرنگی را افزایش می دهند. وی معتقد است تولیدکنندگان با عرضه محدود درصدد افزایش قیمت رب گوجه فرنگی هستند. با این حال، افزایش هزینه های تولید در این زمینه بی تاثیر نیست. وی گفت: بیش از دو و نیم برابر مصرف داخلی تولید می کند. اما تولیدکنندگان معتقدند که افزایش هزینه‌های تولید باید در قیمت‌ها لحاظ شود.»

دیدگاهتان را بنویسید