رتبه بندی معلمان از ابتدا به حاشیه رفته است

رتبه بندی معلمان از ابتدا به حاشیه رفته است

به بهانه روز معلم و شهادت استاد مرتضی مطهری، موضوع «تعریف معلم در سطح سند تحول بنیادین» محور گفتگوی ما با حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور شورای عالی آموزش و پرورش. وی در تعریف جایگاه معلم در سند تحول به ایران گفت: در سند تحول اصلی جایگاه در نظر گرفته شده برای مولفه معلم یکی از مولفه های اصلی تحول است. در آموزش؛ معلم، فعالیت معلم، تأثیر او بر دانش آموزان و همچنین خانواده آنها بسیار مهم تلقی می شود.

حجت‌پور بیان می‌کند: به عبارت دیگر، از نظر نویسندگان سند تحول بنیادین، معلمان کسانی هستند که با تحقیق و آموزش در زمینه آموزش دانش‌آموزان و ابزارهایی که می‌توانند آنها را توسعه دهند یا موانعی که مانع پیشرفت دانش‌آموزان می‌شوند، توانایی آن را داشته باشند. تأثیر عمیق و ماندگار بر آنها. در سند تحول بنیادین، بین کادر آموزشی مدارس و آموزش و پرورش و ستاد کل آموزش و پرورش تفکیک هوشمندانه شده و سعی می شود به این قشر و نقش آنها در پدیده تحول آموزشی توجه ویژه شود. .

وی به جمله ای مبنی بر تاکید امام خمینی (ره) بر جایگاه معلمی اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) در بحث انقلاب فرهنگی مطالب بسیار مهمی در مورد نقش معلم فرمودند و گفتند: این موضوع در بحث تحول است. مهم در مسئله انقلاب فرهنگی این سوال معلم است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه می دهد: اگر کتاب نورانی را به فردی که ایمان باطل دارد بدهید و بخواهید آن را آموزش دهید، روشنگرانه ترین کتاب می تواند بیشترین تأثیرات مادی را داشته باشد. مثلاً وقتی قرآن را به او می دهید تا به شاگردانش بیاموزد، می تواند مطالبی را از قرآن استخراج کند یا ارائه کند که مطابق با مادی ترین و مادی ترین مکاتب امروزی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور می گوید: در عین حال، اگر بدترین و ناپخته ترین متن را به معلمی روحانی و بالغ بدهیم، می تواند از آن، نورانی ترین مطالب را استخراج کند; از این رو بود که امام خمینی در ابتدای انقلاب فرهنگی به معلم توجه جدی و اساسی داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اعتراضات سراسری معلمان که علاوه بر معیشت، به بحث وضعیت آنها نیز مربوط می شود، چرا هر روز شاهد کاهش جایگاه معلمان هستیم؟ پاسخ می دهد: به نظر من در چارچوب شورای عالی آموزش و پرورش و بحث هایی که در آنجا مطرح می شود، به نظر من هیچگاه جایگاه معلم تحقیر نشده است. در حال حاضر 3 عضو شورای عالی آموزش و پرورش به نمایندگی از معلمان در کشور حضور دارند و این اهمیتی را که آموزش و پرورش برای معلمان قائل است آشکار می کند.

بهجت پور گفت: به نظر می رسد آنچه اتفاق افتاده بحث بودجه آموزش و پرورش است یعنی اقتصاد این وزارتخانه در برخورد با موضوع معیشتی در کشور مشکلات زیادی دارد که مسائل محتوایی را به سمت مسائل اقتصادی آموزش و پرورش سوق داد. از جمله قانون «و مزایای معلمان برداشته شده است. بسیاری از مسائل مربوط به حقوق و مزایا ذهن مدیران را درگیر می کند و معلمان نیز دغدغه معیشت خود را دارند؛ همین امر باعث شده تا این تصور ایجاد شود که آنچه در خارج می گذرد این است که وضعیت در بحث رتبه‌بندی معلمان نیز شاهد چنین برداشت حاشیه‌ای هستیم که به یک امر اصولی تبدیل شده است.

وی افزود: در آموزش و پرورش باید رتبه بندی معلمان بر اساس رتبه علمی آنها باشد. هدف اصلی سنجش هر معلم در موقعیت مناسب با تحصیلات، سطح دانش و میزان اثربخشی است. اما با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، عمدتاً بحث رتبه بندی با موضوع حواشی که بحث حقوق و مزایا بود و دغدغه معلمان و کارگزاران به نوعی برای بهبود معیشت معلمان مطرح شد و این رتبه بندی محتوا در حاشیه قرار گرفت.
یکی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش می گوید: جایگاه معلم در آموزش و پرورش بالاست، اما حدود مسائل، بودجه آموزش و پرورش و دغدغه های اصلی مدیران آموزش و پرورش به گونه ای شده است که موضوع معیشت به خود گرفته است. رنگ و بوی جدی.» این موضوع مربوط به منابع و درآمدهای دولتی و مصوبه مجلس است. در اخبار جلسه علنی مجلس و در مناظره های دولت متوجه شدید که سال گذشته بحث ها عمدتاً روی تأمین اعتبار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در واکنش به سخنان رئیس جمهور به جامعه فرهنگیان مبنی بر تبدیل شدن شورای عالی به اتاق فکر آموزشی. وی توضیح می دهد: اساساً این هدف اصلی شورای عالی آموزش و پرورش است و دستوری نیست. البته این درست است و باید شورای عالی را اتاق فکر تحول آموزشی در آموزش و پرورش ببینیم. لذا لازم است وزرای محترم نسبت به اقتصاد و بودجه آموزش و پرورش، ذهن فرهنگیان و اعضای محترم شورا را آرام کنند.

عضو شوراي آموزش عالي در پايان سخنان خود تصريح كرد: وقتي اين اتفاق نمي افتد و مشكل اصلي آموزش و پرورش يك سري مسائل حاشيه اي است و معمولاً قدرتي براي اجراي ايده ها و انديشه هاي ارائه شده يا تصويب شورا وجود ندارد. بازگشایی شد.وضعیت به گونه ای خواهد شد که از درخواست رئیس جمهور فاصله بگیریم.

نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم
حسین حنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان به ایران درباره تعریف معلم در سطح سند گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از متولیان اصلی تربیت معلم در کشور باید بداند کدام معلم با تعریف سند تحول بنیادین مطابقت دارد. تحول بنیادین می گوید: برتری و سند تحول بنیادین تربیت معلم در سطح جمهوری اسلامی ایران، فردی مؤمن، فداکار، معتقد به مبانی دینی، ارزش های انقلابی، اسلام و دارای فضایل اخلاقی، مؤثر و توانمند است. اگر این معیارها در تربیت معلم اعمال شود، می توان نقش معلمانی را دید که خلأ علم، صنعت و کارایی را پر می کنند.

وی ادامه می دهد: بنابراین در سند تحول بنیادین علاوه بر انسان های متدین، مبتکر، با اعتماد به نفس و توانمند، مردم باید در تولید علم، فناوری و نوآوری مطابق با جامعه اسلامی عمل کنند. این شخص است که می تواند برای افزایش تولیدات علمی و محصولات قابل عرضه در دنیا حضور داشته باشد و سپس روش های آموزشی موجود را تغییر، ابداع و اصلاح کند.

حنیفر می گوید: در این مقطع زمانی که با بحث فناوری های نوین مواجه هستیم و برای اینکه بتوانیم از فناوری های نوین در سند تحول در خدمت آموزش و پرورش استفاده کنیم، نیازمند معلم فرهیخته هستیم. بنابراین کاری که ما در دانشگاه فرهنگیان انجام دادیم این بود که محتوای آموزشی را به صورت رسمی مورد بحث قرار دادیم و هر 24 محتوای دوره را بررسی کردیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره پذیرش در این دانشگاه توضیح می دهد: از بین نفرات برتر کنکور سراسری بهترین ها را انتخاب کردیم، حتی رتبه های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی با دانشگاه فرهنگیان وارد کار شدند. البته متاسفانه توجه به موضوع تربیت معلم همچنان در سطوح پنجم و ششم است.
وی ادامه می دهد: در سند تحول بنیادین در حوزه نیروی انسانی، برنامه ها و فضاها تقسیم بندی شده است; ما همکاری خود را با مراکز آموزشی علمی آغاز کرده ایم، لذا تربیت دانشجویان و اساتیدی که دارای صلاحیت های علمی، اخلاقی، انقلابی، حرفه ای و حرفه ای باشند و یا به روش های تربیتی اسلامی در سطح جمهوری اسلامی ایران مسلط باشند، نیازمند آن است. از چند طریق پرداخت

حنیفر در پاسخ به این سوال که چرا به جای اضافه شدن به مقام معلمی کم می شود؟ وی می گوید: مطالعه ای در وزارت علوم انجام شد که هنوز از نظر عزت و اعتماد ملی معلمان بالاست. ژاپن 152 میلیون جمعیت و 375000 کارمند دارد. ما 82 میلیون نفر جمعیت داریم که چهار میلیون کارمند داریم که چهار میلیون نفر بازنشسته، یک میلیون نفر در آموزش و پرورش و یک میلیون نفر بازنشسته هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه می دهد: در مجموع جمعیت نظام آموزشی و بازنشستگان ما بالاست بنابراین وضعیت کاهش نیافته است، شاید باید در اداره بازپرداخت دستمزد و جبران خدمت بازنگری شود. به محض اینکه مجلس تخصیص پول برای رتبه بندی را تمام کند، خدای ناکرده قول بسیار خوبی با آن خواهیم داشت، زیرا اغلب بحث جایگاه معلم به اقتصاد مربوط می شود، اما شخصیت معلم همچنان محترم است.

وی به نقش تورم اشاره می کند و می گوید: وقتی تورم اتفاق بیفتد معلمان هم تحت فشار قرار می گیرند. معلمان افرادی بودند که در آن دهه ها صدایشان را بلند نکردند، اما وقتی فشار زیاد باشد صدایشان بلند می شود. او معلمی بزرگوار و به طور متوسط ​​رفتار متعادلی در جامعه دارد. اما به دلیل حقوق کم و تورم، فشار بر معلمان زیاد است و مقام پایین در نظر گرفته می شود، نمی دانم مقام معلم پایین است. مطالبات معلمان برای احقاق حق و پرداخت خدمات باعث می شود که این اعتراضات پرسش حیثیتی را مطرح کند. باید بحث آبرو و معیشت را از هم جدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید