کاربرد رتبه بندی معلمان تا کجا پیش رفته است؟

کاربرد رتبه بندی معلمان تا کجا پیش رفته است؟

شاید ریشه بسیاری از مشکلات در طرح رتبه بندی معلمان و تاخیر در اجرای آن باشد، طرحی که پس از گذشت بیش از یک دهه در نهایت به تصویب مجلس و هیات امنا رسید اما هنوز اجرایی نشده است. اتفاقی که تاکنون اعتراض فرهنگیان را برانگیخته است

به گزارش خبرآنلاین، در اولین روز اردیبهشت ماه جمعی از معلمان در جمع ادارات آموزش و پرورش برخی استان ها حاضر شدند و مطالبات معیشتی خود را مطرح کردند. معلمان استان های فارس، قزوین، زنجان، اصفهان، کوم و خراسان رضوی از جمله معلمانی بودند که خواستار اجرای طرح رتبه بندی معلمان شدند.

یکی از مشکلات اساسی فرهنگیان اخیراً تأخیرهای مختلف در فرآیند رسمی شدن کادر آموزشی است که تا کنون باید به عنوان کادر آموزشی رسمی استخدام می شدند. به گفته منابع مختلف خبری، برای رسمی شدن این نیروها موانع و توجیهات عجیبی وجود دارد.

یکی از این معلمان در گفت و گو با سلام نو به تاخیر در صدور شهریه اشاره کرد و گفت: چرا هنوز حکمی صادر نشده است؟ چرا برخی از استان‌ها در اسفند 1393 بدون بروکراسی اداری برای معلمان جدید احکام صادر کردند، اما سایر استان‌ها حکم صادر نکردند. دلیل تأخیر در صدور احکام چیست؟

این معلم با اشاره به عدم پاسخ صحیح افزود: هرکس با او صحبت می کنم چیزی می گوید! لطفا ما را هم پیدا کنید، همه چیز در بوق و کرنا بود و رتبه بندی را همه می دانند. امروز خانواده ما باور نمی کنند با لیسانس 3300 حقوق بگیریم اما می گویند در اخبار 7800 را قابل اعتماد می دانند.

یکی دیگر از معلمان نیز در مطلبی مشابه به ایلنا گفت: پاسخ گزینش برخی معلمان لرستان هنوز دریافت نشده و گفته می شود نام حدود 15 نفر از این معلمان در گزینش حذف شده است. اسامی این نیروها به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است اما آموزش و پرورش و پرورش هنوز تایید نشده اند و باید برای حل مجدد موضوع به تهران بروند.

سخنگوی معلمان با بیان اینکه مشکلات اکثر معلمان حل شده و وزارت آموزش و پرورش این قرارداد را رد کرده است، گفت: متاسفانه برخی استان ها مانند لرستان و آذربایجان شرقی و تا حدودی کرمان به تعویق می افتند. .

طبق طرحی با عنوان «استخدام معلمان و مربیان سوادآموزی»، معلمان باید پس از گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان استخدام می شدند که سال ها به طول انجامید. در نهایت این معلمان در سه مرحله با محکومیت معلمان مرحله اول و دوم وارد دانشگاه فرهنگیان شدند اما حکم معلمان مرحله سوم مدت ها طول کشید و ظاهرا همچنان مشکلاتی دارد.

برخی از این معلمان در مراجعه به آموزش و پرورش با این پاسخ مواجه شدند که بالاخره از مهر ماه آینده باید منتظر حکم خود باشند. این در حالی است که حکم برخی دیگر در بهمن و اسفند سال گذشته صادر شده است.

این خبر جنجالی از زبان وزارت آموزش و پرورش به گوش می رسد اما پس از سخنان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مبنی بر لزوم اجرای رتبه بندی معلمان، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که طرح به مجلس رتبه معلمان ماه آینده کار می کند. از سوی دیگر سخنگوی آموزش و پرورش اخیرا گفته است که از امسال شهریه تربیت معلم به صورت ماهانه پرداخت می شود.

به نظر می رسد در آستانه هفته و روز معلم، دولت سیزدهم و به ویژه وزارت آموزش و پرورش باید فکری برای این وضعیت کنند. آیا وزارت آموزش و پرورش نمی تواند پاسخ روشن، قطعی و قطعی به مربیان بدهد؟ آیا معلمان همچنان باید در آستانه روز معلم نگران باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید