خطاهای زیادی در کاربرد رتبه بندی معلمان وجود دارد

خطاهای زیادی در کاربرد رتبه بندی معلمان وجود دارد

جبار کهسی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس در خصوص انتقادات و گلایه های معلمان از اجرای قانون رتبه بندی گفت: شورای اسلامی در لایحه نظام رتبه بندی معلمان دوره دهم و یازدهم شرکت کرد. و معتقد بود که با اجرای نظام آموزشی بخشی از نیازهای مادی برطرف می شود، فرهنگیان حل می شوند و این امر منجر به رونق فرهنگیان و جایگاه اجتماعی آن اقوام می شود. در نهایت لایحه ای از سوی دولت قبل ارائه شد که پس از تغییرات اساسی و روند طولانی که مجلس طی کرد، توانست با تصویب دولت این لایحه را به تصویب برساند.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم دولت در اجرای این لایحه ای که در مجلس تصویب شد با دست باز عمل کند و به کمک فرهنگیان بیاید اما با اقدامات و تحرکات دولت و اقدامات تدبیری که انجام داد. جایگاه در روند اجرای قانون نظام رتبه بندی متاسفانه تلخی فرهنگیان را رقم زد

نماینده رشت افزود: در جریان اجرای این لایحه با آئین نامه ای که نوشتند تعداد زیادی از کسانی که به خدمت منصوب می شدند از ردیف ها حذف شدند، حدود 100 هزار معلم که بیش از 10 سال سابقه خدمت دارند و جوان و علمی هستند. نیروها و در حال حاضر فعالیت در آموزش و پرورش بدون دلیل و توجیه از چرخه رتبه بندی حذف شده است. متاسفانه مجلس در این راستا اقدامی نکرده است.

وی افزود: البته ما در این زمینه از وزیر سؤال کرده ایم و باید زودتر بیاید و به سؤالات این حوزه پاسخ دهد، اما به نظر من شیرینی قانون رتبه بندی که بسیار خوب بود و کل نظام بر این اساس بود. کار متأسفانه هدر رفته و به مذاق مردمان فرهیخته تلخ است.

کهسی نژاد با تاکید بر پیگیری این موضوع از سوی مجلس گفت: البته مجلس بسیار پیگیر است و اگر دولت به زودی این کار را انجام ندهد و این مشکل را حل نکند، قطعا تلاش می کند حقوق فرهنگیان را با قوانین جدید حفظ کند. سوالات و طرح ها برای حل این مشکل فرهنگیان عزیز.

وی افزود: علاوه بر دو گروهی که نام بردم، دو گروه دیگر از جمله نیروهای پروژه قرآن که تعداد زیادی از آنها را به یک طریق حذف کردند و برخی از نزدیکان نهضت سوادآموزی نیز وجود دارد. که منصوب شده اند و قانون کار دارند، به همین ترتیب. حذف شده من شخصا فکر می کنم این عادلانه نیست، ما از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشتیم که مدافع جدی فرهنگیان باشد، نه اینکه آنچه دولت می گوید انجام دهد.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با سایر کاستی ها و مشکلات اجرای قانون رتبه بندی اظهار کرد: آموزش و پرورش ظرفیت و زیرساخت لازم را ندارد اما وارد آیین نامه اجرایی شدند و رتبه بندی را در تهران متمرکز کردند. که با توجه به اینکه نزدیک به 1 میلیون نفر می خواهند یک فرهنگ را حسابرسی کنند، کار بسیار سختی است. بهتر بود به استان ها و شهرستان ها اختیارات می دادیم، اما دولت با آیین نامه ای که نوشته، اختیارات را در تهران متمرکز کرده است که هم برای وزارتخانه و هم برای معلمان مشکل و دردسر ایجاد می کند.

وی افزود: با توجه به تمرکز در شهر تهران، شکایات زیادی وجود خواهد داشت و این امر منجر به ترافیک بیش از حد می شود. من معتقدم این آیین نامه ایرادات زیادی دارد، مجلس بخشی از آن را لغو کرده است، اما هنوز ایرادات زیادی در آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید