مذاکرات ایران و عربستان تا کجا پیش رفته است؟

مذاکرات ایران و عربستان تا کجا پیش رفته است؟

روز جدید فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تشریح آخرین روند مذاکرات ایران و عربستان پرداخت و گفت: روابط ایران و عربستان سعودی و روابط ایران و آمریکا متقابلا بر یکدیگر تأثیر می گذارند.
مذاکرات ایران و عربستان تا کجا پیش رفته است؟

وزیر امور خارجه عراق به مناسبت ادامه مذاکرات ایران و عربستان گفت: دو کشور در بسیاری از موضوعات به توافق رسیده اند.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفت و گو با اسپوتنیک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ایران و عربستان می توانند به مذاکرات خود در بغداد برای عادی سازی روابط دوجانبه و حل اختلافات خود ادامه دهند.

وی گفت: روند مذاکرات ادامه خواهد داشت و دور جدید ممکن است در سطح پیشاهنگی باشد و امیدواریم بعد از دور جدید شرایط تغییر کند.

فواد حسین گفت: تهران و ریاض بر سر بسیاری از موضوعات به توافق رسیده اند و در حال حاضر موضوع مذاکرات بیشتر در سطح وزرای خارجه همچنان روی میز است.

پیشتر وزیر امور خارجه عراق در گفت و گو با روداو گفته بود که ایران و عربستان تاکنون پنج دور گفتگوهای اطلاعاتی و امنیتی انجام داده اند.

وی گفت: با طرف ایرانی و عربستانی جلسه داشتم و تلاش می کنیم مذاکرات را به سطح وزرای خارجه برسانیم، تلاش های ما ادامه دارد و باید ببینیم چه می شود.

فواد حسین با اشاره به اینکه محتوای پنج دور قبلی مذاکرات ایران و عربستان به طور رسمی اعلام نشده است، تاکید کرد که عراق اکنون با هر دو کشور در تماس است.

تاثیر مذاکرات توافق هسته ای بر مذاکرات ایران و عربستان

وزیر امور خارجه عراق درباره تاثیر مذاکرات توافق هسته ای بر ایران و عربستان گفت: نمی خواهم وارد آن بحث شوم، اما همه مسائل به هم مرتبط است. روابط ایران و عربستان سعودی و ایران و آمریکا بر یکدیگر تأثیر می گذارند، اما این تأثیر مستقیم نیست.

وی گفت: هم ایران و هم عربستان بر اساس منافع خود سیاست های خاص خود را دارند و ما نیز مانند سایر کشورها مذاکرات وین را دنبال می کنیم.

فواد حسین گفت: بله انجام دادیم و هنوز هم داریم انجام می دهیم و اخیرا با دو طرف جلساتی داشتم.

وزیر امور خارجه عراق گفت: این دیدارها مربوط به توافق هسته ای بوده و دو طرف واقعاً به نتایجی رسیده اند، اما اکنون موضوع دیگری را به این توافق ربط داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید