رتبه های برتر کنکور در گرفتن سمپادی / زنگ آموزش در مدارس دولتی به صدا درآمد


ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894748

هر ساله پس از اعلام نتایج کنکور شاهد حرکت سریع به سمت قشربندی مدارس هستیم تا جایی که این موضوع باعث ناامیدی دانش آموزان مدارس دولتی و اولیای آنها می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، یکی از چالش های نظام آموزشی سهم بسیار ناچیز مدارس دولتی در پذیرش دانش آموزان در کنکور سراسری است. سهمی که هر سال کمتر می شود.

جدای از بررسی اینکه چرا مدارس سمپاد سهم عمده ای در کسب بالاترین نمرات در کنکور دارند، اکنون همه کارشناسان و دست اندرکاران حوزه آموزش به این نکته واقف هستند که بدترین نتیجه در انتظار دانش آموزان مدارس دولتی است.

سهم اندک دانش آموزان مدارس دولتی در کسب نمرات برتر در کنکور، هشداری است که تبعیض در ارائه آموزش، اختصاص معلم، همراهی والدین، فراهم بودن امکانات آموزشی، اجرای برنامه های فوق برنامه و تلاش برای ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان مدارس دولتی سمپاد را یادآور می شوند. واقعیتی که شاهد فراموش شدن آن هستیم.


کسب رتبه 97 زیر 3000 از دانش آموزان مدارس سمپاد کرمانشاه

منوچهر خانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در کنکور سراسری امسال 97 دانش آموز در مدارس سمپاد استان کرمانشاه موفق به کسب رتبه زیر 3000 شدند.

رئیس استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: امسال نسبت به سال گذشته میزان موفقیت دانش آموزان مدرسه سمپاد در کنکور سراسری بیشتر است.

هانی با بیان اینکه عملکرد دانش آموزان مدارس سمپاد در کنکور سراسری بیشتر از دانش آموزان مدارس دولتی است، تصریح کرد: دانش آموزان مدارس سمپاد هیچ تفاوتی با دانش آموزان مدارس دولتی ندارند، اگرچه این دانش آموزان عموماً بیشتر تلاش می کنند و تحرک بیشتری دارند. در نتیجه میزان موفقیت آنها افزایش می یابد

وی با بیان اینکه دانش آموزان مدارس سمپادا از پایگاه آموزشی مناسبی برخوردار هستند افزود: نحوه تدریس معلمان، تلاش دانش آموزان و کمک اولیا از عوامل موفقیت این دانش آموزان است.

هانی گفت: معلمان مدارس سمپاد در مدارس دولتی نیز تدریس می کنند بنابراین در مدارس سمپاد پس از شناسایی معلمان برتر نیمی از ساعات تدریس این گونه معلمان به مدارس سمپاد و نیمی دیگر به مدارس دولتی اختصاص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: هشت مدرسه سمپاد در استان کرمانشاه در مقطع متوسطه اول و دوم، چهار مدرسه در شهرستان کرمانشاه و چهار مدرسه در اسلام آباد غرب وجود دارد.

رئیس استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تعداد معلمان مدارس سمپاد را 227 نفر و تعداد دانش آموزان این مدارس را 2100 دانش آموز اعلام کرد.

به گفته خانی، راه اندازی مدارس سمپاد بر اساس تعداد دانش آموزان متقاضی این مدارس است که تعداد آنها با احتساب دانش آموزان شهرستان های همجوار باید به سه هزار نفر برسد.


مدارس سمپاد استان کرمانشاه موفق تر از مدارس دولتی در کسب بالاترین نمرات کنکور سراسری بودند.

کیومارت پرندین در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: امسال با توجه به وضعیت مدارس کشور، مدارس سمپاد استان کرمانشاه موفق تر از مدارس دولتی در کسب رتبه های برتر کنکور سراسری بودند.

وی افزود: امسال برای اولین بار شاهد کسب رتبه اول دانش آموز کرمانشاهی به نام محمد بهرامی در کنکور در یکی از دبیرستان های تیشوشان بودیم که البته در پایه های دوازدهم و سیزدهم و تعداد زیادی موفق بودیم. رتبه دو رقمی و سه رقمی از مدارس دولتی.

رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم تحصیلی استان کرمانشاه گفت: امسال 89 نفر در رشته تجربی به عنوان متمرکزترین رشته، 56 نفر در رشته ریاضی، 63 نفر در رشته ریاضی هستند. در رشته علوم انسانی 9 نفر در رشته هنر و 31 نفر در رشته زبان رتبه زیر هزار نفر هستند.

پرندین خاطرنشان کرد: در کنکور امسال شاهد توزیع نمرات زیر 1000 در شهرستان های استان کرمانشاه بودیم در حالی که در سال های گذشته بیشترین نمرات در ناحیه یک کرمانشاه به عنوان محل مدارس تیزهوشان توزیع می شد اما امسال رکورددار است. در کسب بالاترین رتبه ها قرار گرفتند.

وی گفت: طرح توسعه تعادل بین رشته ای را در سطح استان کرمانشاه اجرا کردیم که نتیجه اجرای آن کاهش 13 درصدی تعداد شرکت کنندگان آزمایشی در سطح استان و افزایش داوطلبان رشته های انسانی و ریاضی بود. که نشان می دهد بالاترین مقام ها در رشته های علمی غیر تجربی. بنابراین هر چه دانش آموزان در رشته های غیر فشرده بیشتر تحصیل کنند، موفقیت بیشتری خواهند داشت.

رئیس اداره آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: جایگاه ریاضی در مدارس استان کرمانشاه بر اساس رتبه بندی کنکور در سال گذشته 10 پله افزایش یافت و بالاترین ظرفیت پذیرش را در دانشگاه فرهنگیان داشتیم.

پرندین تصریح کرد: با توجه به اینکه برای هر متقاضی در رشته ریاضی، دانش آموزان 2.6 درصد شانس قبولی دارند و همه متقاضیان به صورت 100 درصد پذیرش می شوند، در تلاش هستیم رشته ریاضی را در بین دانش آموزان احیا کنیم.

رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم تحصیلی استان کرمانشاه افزود: اکنون جایگاه علوم انسانی در بین دانش آموزان احیا شده است.

پرندین تصریح کرد: مهمترین عاملی که باعث موفقیت دانش آموزان در مدارس سمپاد استان کرمانشاه و کشور شده است، وجود فضای رقابتی مناسب و مساعد در بین دانش آموزان این مدارس است.

وی بیان کرد: دانش آموزانی که در مدارس سمپاد تحصیل می کنند، تحت تاثیر محیط موجود و استفاده از مدیران مجرب و توانمند، به سمت مطالعه و مهارت سنجی حرکت می کنند، برای ترسیم، کاهش رشته های جانبی و در مدارس سمپاد علاوه بر آموزش های رسمی. در دروس برابر با جدول بودجه، چند درس تخصصی نیز به صورت مازاد تدریس می شود.

رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم تحصیلی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: آموزش های فوق برنامه ای که در مدارس سمپاد وجود دارد در مدارس دولتی ارائه نمی شود در حالی که این آموزش ها به یادگیری بیشتر دانش آموزان کمک می کند.

پرندین تصریح کرد: استان کرمانشاه با وجود محرومیت ناشی از هشت سال جنگ، استعدادهای مناسبی در بین دانشجویان دارد و در این راستا باید ظرفیت پذیرش بومی دانشگاه های استان افزایش یابد.


عدم عملکرد مناسب در ظرفیت گزینش بومی برای پذیرش دانشجو از کرمانشاه

وی افزود: یکی از آسیب های موجود عدم بهره وری کافی در ظرفیت های بومی برای جذب دانشجو است که در واقع 60 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه در هر استان به متقاضیان بومی آن استان اختصاص دارد اما پس از گسترش مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه بسیار محدود و ضعیف هستند. از نظر بهره وری در ظرفیت پذیرش 60 درصد داوطلبان بومی توان رقابت با استان های دیگر را نداریم و دانشگاه های بومی و برند استان کرمانشاه توسعه نیافته اند و شعبه های دانشگاه های جذابی مانند رازی، صنعتی و علوم پزشکی در شهرها توسعه نیافته است.

پرندین خاطرنشان کرد: استان های برخوردار با ایجاد دانشکده های اقماری دانشگاه های مادر توانسته اند از ظرفیت 60 درصدی متقاضیان بومی استفاده کنند. بر این اساس از دانشگاه های علوم پزشکی، رازی و غیره انتظار داریم ضمن گسترش دانشکده های اقماری در شهرستان های اطراف، استان باید در زمینه راه اندازی و برگزاری دوره های جذاب و پرمخاطب اقدام مناسبی انجام دهد و شاهد این خلأ در پذیرش دانشجو نباشیم. سطح استان

به گزارش مرصاد نیوز، ارتقای سطح مدارس دولتی از نظر استخدام معلمان متخصص در مقاطع دوم متوسطه، رعایت عادلانه در توزیع امکانات آموزشی، ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دعوت از اولیا برای همراهی اولیاء در مدارس باعث ایجاد اختلاف می شود. بین مدارس تا حدودی سمپاد و دولت کاهش می یابد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد آن باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید